Råd vid antenn

Drutten

Well-Known Member
Hej
Efter att ha provat med att sätta upp antenner på vinden så kan jag konstatera att det funkar inte alls.
Dels hänger det ihop med kabeln och dels så skärma taket på något vis när det gäller kortvågen.
Nu till sommaren tänker jag sätta på själva taket och då fästa det i en fläkttrumma med skorstens fäste och sedan dra kablarna genom taket eller rättar sagt mellan fläkttrumman och taket.

Nu till själva utförande att antenn röret.
Jag har möjlighet att få hjälp med att göra själva maströret men eftersom det finns bara fläkttrumma så tänkt jag göra som en hö gaffel.

Nu är frågan funkar det den ritningen eller måste jag tillbaka till ritningsbordet.

Kolla på bilden och kom med ide och förslag
 

Attachments

  • Skärmavbild 2013-02-25 kl. 17.10.47.png
    Skärmavbild 2013-02-25 kl. 17.10.47.png
    68,7 KB · Views: 194
Om antennerna sitter för nära så kan det bli lite problem.
Försök att höja HF-antennen så att inte VHF-antennen sitter i jordplansnivån.

73/Jan
 
Tror det kommer bli en stor flopp... En vertikal i ett bostadsområde är hopplöst. S9+ Brus på alla band...
 
Större separation vore önskvärd, men sen är frågan vilka dimensioner som behövs för att det skall hålla. Jag har sett liknande gafflar som inte orkade med den vindlast det kan bli när det började blåsa upp riktigt friskt. Resultat: //

Fläkttrumman i sig kan ju vara ett enkelt hölje utan någon invändig stomme som stagar upp hörnen, om inte det är en befintlig skorsten som blivit inklädd.
 
Är fläkttrumman endast ett ventilationshål så är allt ok men om det sitter en fläktmotor där inne så misstänker jag att stördimman tar kål på allt vad radiosignaler heter.

ang mastfästet: HF-antennen kan eventuellt sitta på en rak mast och VHF-antennen på en sidoavläggare. Sådana finns att köpa.
Bara ett tips om du inte vill svetsa.

/Micke
 
Det är rackarns tråkigt vad som har hänt i denna värld då det gäller störande utrustning.
På 70 talet hade det väl inte varit några större risker för störningar från en takfläkt jämfört med dagens situation?

Dom regler man lyckats införa verkar ju vara defekta, till exempel att man bara mäter lednings bunden emission under 30 MHz.
En utrustning kan stråla hur mycket som helst bara det inte sker via elsladden.

PS! Jag önskar att ESR kunde gå korståg mot störningar istället för att hacka på SSA och PTS hela tiden :)
 
Last edited:
BUX DE EQL

Vi bidrar efter förmåga med information om hur man kan minska eller t o m lösa sina egna störningsproblem genom egna insatser. Du finner en del sådana artiklar i ESR Resonans och på ESR.SE.

Vidare är ESR med i IARU Region 1 EMC Working Geoup och får den vägen löpande information om EMC och som vi skyndsamt lägger ut på ESR.SE och redovisar i Resonans.

Hur ett regelrätt korståg mot störningar skulle se ut i verkligheten vet vi inte. Marknaden översvämmas av undermåliga produkter och tillsynsmyndigheterna har begränsade resurser för marknadskontroll.

Men vi tar gärna emot förslag till hur vi i ESR kan bli bättre. Det finns trots allt ganska många medlemmar som jobbar med denna typ av problemlösning till vardags så något strå till stacken kan vi nog tillföra.

Kom med förslag - vad behöver göras?

/Bengt
 
Kom med förslag - vad behöver göras?

/Bengt

Vi får be Kina utlysa ett handelsembargo mot Sverige.

(och förbjuda all import av utländsk elektronik samtidigt som staten erbjuder en folk-TV, en folkradio och en folkdator med ett välfiltrerat folkinternet)

Skämt åsido, så länge vi så tvunget vill köpa billig elektronik kommer problemet mer eller mindre att finnas kvar, för den vanlige konsumenten märks det ändå inte att TV:n stör.
 
Jo, det skulle sänka störnivån ordentligt men lär knappast inträffa. Jag tror för min del att det enda vi kan göra är att vara kreativa, inhämta kunskap och se till att lösa problemen själva. Inte allt går att lösa men mycket går om man vill och orkar försöka.

/Bengt
 
Bäste herr Drutt!

Har du inte några som helst möjligheter att få upp en dipol mellan några träd eller så. Du har så mycket bättre möjliheter att få ner störnivån med en sådan antenn. Däremot så är det en klok idé att sätta upp VHF/UHF antennen på taket.
 
Vi får be Kina utlysa ett handelsembargo mot Sverige.

(och förbjuda all import av utländsk elektronik samtidigt som staten erbjuder en folk-TV, en folkradio och en folkdator med ett välfiltrerat folkinternet)

Skämt åsido, så länge vi så tvunget vill köpa billig elektronik kommer problemet mer eller mindre att finnas kvar, för den vanlige konsumenten märks det ändå inte att TV:n stör.

Det kanske inte är säkert att Kina är boven.
De bygger efter kravspecifikation.
Inte ovanligt på uppdrag från företag i västvärlden inklusive Sverige.

Om kravet endast är billigt, billigt, blir resultatet därefter.
T.ex skärmburkar och lådor i tuggat wellpapp.
 
@EQL:

(Hobby)Astronomer har även de problem med störningar, men det i form av ströljus som omöjliggör observationer i och nära städer. Här i Bandhagen kan man bara se de starkaste objekten men knappast t.ex Vintergatan.

Det finns en organisation IDA som försöker påverka utvecklingen.

Något liknande internationellt upprop som talar om att föroreningarna nu är så starka att Marconi med flera inte längre skulle kunna utföra sina experiment och möjligheterna till radioförbindelser skulle förbli oupptäckta.

Ett sådant upprop skulle väl mer vara av PR-karaktär och riktat till allmänheten med hemsidor med mera. Kanske utropande av radiovågornas dag och få media att uppmärksamma den samma.

Kan vara något för IARU att initiera och driva?


Har mina aningar om att det redan förs ett arbete där man söker påverka beslutfattare att reglera emisioner från störkällor, men det sker i det tysta och på en nivå där det rabblas tekniska gränsvärden med mera.
 
Last edited:
Jag fattar i alla fall varför vissa bränner upp sina ingångsteg, kanske ändå inte åskan är boven i dramat.

de
Roy
 
KBW DE EQL

Nu blev det ju OT igen :)

Jag tror att tåget redan har gått ang störningar. ESR följer en rad arbeten och då även inom EU där byråkraterna åsidosätter de fysikaliska lagarna allt mer öppet. Man eftersträvar ständig ekonomisk tillväxt och för att få plats med alla nya radiobaserade licensfria typgodkända radiosystem så strävar man mot teknikneutrala frekvenstilldelningar där många kan samsas om utrymmet. Det finns en hel del i ämnet att läsa på PTS webbplats om man gräver lite djupare. Våra amatörband på högre frekvenser ligger öde och kunde rymma mycket annat som skapar tillväxt.

Inom IARU går det ganska trögt. Problemet som man adresserade på förrförra EMC WG mötet där jag deltog var att allt fler nationella föreningar inte engagerade sig och inte förmådde att utse representanter. Deltagarnas medelålder är hög och inga yngre vill engagera sig. Det tunga lasset dras av RSGB och DARC plus några länder till. ESR har fått observatörsstatus i gruppen och kan följa arbetet och ge synpunkter men inte delta i beslut. Det kan bara SSA men de har inte anmält någon representant i gruppen, och har aldrig heller varit med vad jag vet.

Det som hänt de senaste fem åren i IARU EMC WG är att "vi" diskuterat den nya stadarden för PLC och från och till även problemen med plasma TV. Där har EMC WG lyckats få till en förstandard som även om den inte är tvingande ändå sätter fokus på problemet med s k utstrålade störningar under 30 MHz. Det finns nu mätmetoder för detta som tillverkarna kan använda sig av om de vill. ESR har inte medverkat i detta mer än att vi följt arbetet och i kommande nummer av Resonans planeras en artikel som berättar lite mer om standarden och de provningsmetoder som den innehåller.

Kanske en "Radiostörningens dag" vore något att satsa på?

Då kunde alla radioamatörer samordna sig och berätta för media hur etern smutsas ner av multinationella företag som bedriver verksamheter på gränsen till den kriminella - med stöd av tveksamma direktiv och lagar som författats av jurister utan radiotekniska kunskaper. Ty det är väl precis vad det handlar om - pengar och makt för några få som redan har mer än de behöver.

/Bengt
 
Jag gör vad som står i min makt att sprida kunskap och opinion om "nedsmutsningen av etern". Bland mina uppdragsgivare finns svagsignalverksamheter som flygradio på HF och VHF, "militärradio" samt radionavigering.

När tillfälle ges så brukar jag orientera om de risker som även professionella användare står inför när det gäller stördimman och dess effekt på systemdimensionering och dito prestanda.

Till den kommande HF-konferensen på Fårö i augusti planeras det också presentationer i ämnet.

Saken diskuteras även inom de professionella och vetenskapliga fora där jag deltar; Nationalkommitten för Radiovetenskap, Radionavigeringsnämnden samt Nordiska Radiosamfundet.

Radioamatörerna ensamma är totalt ointressanta i sammanhanget, utan endast om vi kan skaffa oss bundsförvanter med inflytande som t.ex. NATO eller civila forskningsinstitut finns det ett "halmstrå att gripa efter".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
@AOM:

Jag tänkte mer av en genomarbetad kampanj av det slag som reklambyråer / spinndoktorer skapar för att folkbilda och påverka opinionen. Har vi några internationellt kända personer som kunde tala för saken i det offentliga, likt Al Gore gjorde med "An Inconvenient Truth", vad man än tycker om filmen så påverkade den.

Det nätverk av "grå eminenser" som du tillhör gör ert jobb i det tysta ;)
 
Last edited:
Back
Top