Radio och antenn för husbil

SM58596 /U514

Well-Known Member
Hej!

Ni som har en husbil.
Vad kör ni med för radio och antennlösningar när ni åker?
Vad tar ni fram för antenner och radio när ni stannar till och slår läger för natten?

Mvh
Peter

IMG_3378.jpeg
 
En stång av "Stapelbara" glasfiberrör med antingen bara en 10 m tråd fäst i högsta enheten som då blir en vertikalantenn, eller med en mittenhet till en TFD med ändarna sedan upphängda i några närbelägna träd. Stången byggs underifrån genom att skjutas upp genom en hållare i bilens takhöjd och står sedan direkt på mark eller med nåt mellanlägg. Man kan också fästa en enkel dipol för 2m och höja upp, beroende på behov. På bilden syns stången lite dåligt, men den är svart och är stödd i hörnet på takkorgen. Till vertikaltråden finns en autotuner för HF inne i "shacket"; 2m dipol och TFD kör jag utan avstämning.

Och jag har rätt gamla grejer i bilen, en ICOM IC-720 och en IC-229H, men det är ju lätt justerat om nåt nytt skulle råka komma hem...
 

Attachments

  • 20230623_105348-s.jpg
    20230623_105348-s.jpg
    245 KB · Views: 45
Last edited:
Jag ha en magnetfot på taket för VHF UHF amatörband, med en galvad plåtbit fastsatt med dubbelhäftande tejp står den säkert, men faller om man kör in under något för lågt tak på en bensinstation etc. Går mycket bra med det stora jordplan man får .

Radio IC-E2820 för VHF IHF, IC-703 eller IC-706MKIIG.

HF mobilt en AH-3 som sitter bakpå cykelhållaren, vid körning ett 2,5 m stålspröt bara.
Vid parkering för natten kan jag resa ett 10 m teleskopiskt metspö, men en tråd tejpad. Det sätts mot stegen bak och ansluts till AH-3.
Vidare finns trådar av olika längd att dra ut om det finns träd.
Ett verktyg för att peta upp tråden i träd bestå av en strippad fruktplockare, dvs utan korgen blir omkring 3 meter och sträcker man sig är det lätt att få upp trådar över grenar 5 meter upp.

Jag skrev i en annan tråd hur militärpolisen kom och funderade på min antenn, i Karlsborg.

De
SM4FPD
 
@SM4FPD : Är det ett riktigt metspö du menar, eller en grövre metspö-liknande mast typ dx-wire?

En del personer har kommit över en linjestång från försvaret. Jag inbillar mig att de är trevliga att hänga upp masttråd med.
 
Jag kör med en Sotabeam Bandhopper 80, 40, 30, 20 och en SPIDERBEAM HD 12M GLASFIBERMAST, bägge finns på Limmared. Tar ingen plats alls och fungerar perfekt, snabbt att sätta upp och ner och lätt att välja band med krokodilklämmor så ingen avstämning behövs. Dessutom har jag med en loopantenn från OM0ET, https://www.om0et.com/ultralight-mla-mc-20.html den fungerar att köra innefrån husbilen (när det regnar), det får plats i en datorväska för 17" bärbara. Datorn är en IC-705.
 
Jag kör med en Sotabeam Bandhopper 80, 40, 30, 20 och en SPIDERBEAM HD 12M GLASFIBERMAST, bägge finns på Limmared. Tar ingen plats alls och fungerar perfekt, snabbt att sätta upp och ner och lätt att välja band med krokodilklämmor så ingen avstämning behövs. Dessutom har jag med en loopantenn från OM0ET, https://www.om0et.com/ultralight-mla-mc-20.html den fungerar att köra innefrån husbilen (när det regnar), det får plats i en datorväska för 17" bärbara. Datorn är en IC-705.
Just antenn- och mastlösningen är jag sugen på.
En IC-705, är inte den gjord för andra band än 80-20m?
 
Ja SM5OCI det är ett vanligt metspö. Lätt och enkelt att sätta upp. En tråd tejpad utefter det hela.
Skall se om jag kan få in en bild.....
Det blir således vad man kan kalla det, en vertikal långvajer till antenntunern.

De
Roy

DSC_2852.JPG
 
Back
Top