Radio problem

Kripp

New Member
Hejsan

Googlade lite och hittade detta forum och gillade det . Mitt problem är att jag har installerat en LA "Vet inte vad det kallas i sverige , är själv från finland" i bilen . En Mocoma 57. Typ en sån här
feabcae0f85c42088fecee1e8be09-orig.jpg
. Har Fixat antennkabeln och antenn så enligt mig skulle allt vara OK . Men när jag och en vän testat hörbarheten så bryts den efter 4-5km , och jag vet att man kan skicka och höra varandra på 30km utan problem " när allt funkar" . Så jag undrar om nån här har någon ide om vad problemet skulle va , en sak som jag börjat fundera över är att min s.k antenn är en "båtantenn" , och att den kanske inte passar på en bil .

Tacksam för svar :)
kaalen finne
 
Hej och välkommen!

Ja om jag inte minns helt fel så tycker inte så kallade båtantenner om att monteras på plåt. Och jag antar att din bil är av plåt :)

Försök med en riktig mobilantenn så skall du se att det funkar bättre.
 
Hej!

Jag gissar att det är en transceiver för 27 Mhz och med ca 3 W uteffekt enl. fabrikantens data.

Felen kan vara:
- Låg uteffekt från sändaren
- Felaktigt monterad koaxkontakt i radio- eller antennänden. (Alt. båda...)
- Felaktig antenn, antenn som inte är avsedd för 27 MHz eller en antenn med dåliga data
- Felaktigt monterad antenn, med dåligt jordplan.

En "båtantenn" är oftast gjord för att kunna fungera utan jordplan (många båtar är av plast eller trä), den kan nog fungera på en bil under förutsättning att antennen är gjord för 27 MHz! Men som SM7SEK skriver, så kan jordplanet i form av karosseriplåten stöka till det, jag har ingen erfarenhet av den kombinationen.

Båtantenner är ofta mittmatade och en fullstor mittmatad antenn för 27 MHz (11 m-bandet) skulle bli ca 5 m hög... Mao, så är den rejält förkortad och det minskar effektiviteten.

Kolla ovanstående punkter och försök att få tag i en effektmeter/SWR-meter så att du kan mäta att sändaren är OK och antennen har låg SWR.

Här finns ett kompendium i antennteknik: http://www.pro4wireless.com/broschyrer/antennkompendium.pdf

Lite grunder för nybörjare och andra:
http://www.esr.se/esraktiviteter/2seminarier/Antenner_RS03.PDF

/Sören
 
Håller med i Sörens resonemang. Bra checklista för att utröna om inkopplingen är optimal.
Man får ju inte sedan bortse från hur geografin såg ut vid testtillfället. Var det öppen platt terräng eller var det kuperat, kullar eller t.ex bebyggelse, stadsmiljö. 30 km torde väl vara bra förhållande och något sånär fulllängdsantenner om jag drar mig till minnes för sådär 15 år sedan när jag stundtals höll på med 27 MHz också. Som du ser finns det många faktorer som gjort att din räckvidd inte blev mer än 4-5 km, vilket jag kan tycka är ganska ok i t.ex stadsmiljö men förkortade mobilantenner. Hade det varit till sjöss hade nog räckvidden varit lite längre.
Lycka till
 
Hej!

Bra att du la till detta om topografin, SM7NGQ.

Hoppas bara nu att vi får lite återkoppling om detta fråm "Kripp".

/Sören
 
Back
Top