Radio-tapet

oby1

Well-Known Member
Jag ska snart tapetsera om i schacket och fick en fix idé om att det skulle vara en tapet föreställande något som har anknytning till hobbyn.

Kanske ett diskret mönster med antenner som "sänder"; typ så som antenner illustrerades i gamla filmer. Jag vet att man kan beställa tapeter efter egna idéer, men jag kan tänka mig att det nog blir riktigt dyrt.

Kanske har någon annan radioamatör fått samma idé tidigare och hittat en sådan tematapet? Någon kanske har snubblat på en sajt någonstans i världen som säljer tapeter med någon slags radiotema?
 
Jag kom att tänka på en sak till...

Idag är tapeter med metalic-glans populära. En del har t o m riktig metall i tapeten och den får inte komma i kontakt med eluttag i väggen (enligt tillverkaens spec). Vilka konsekvenser skulle det få tro om man tapetserade schacket med en sådan tapet? Man kan ju tänka sig att det inte är världens bästa idé, men jag är ändå nyfiken på om någon har en intressant kommentar.
 
Jätteenkelt, köp en randig tapet, och så ritar du tvärsgående små streck. Då ser alla direkt att du har väggen full av balanserade matare... :D
 
Den där metalltapeten låter ju verkligen intressant. Då bygger du ju enkelt ett eget avskärmat rum och slipper en massa störningar.
 
Jag kommer ihåg "tapeterna" på redaktionen hos tidningen Radio&Television, förmodligen på Sveavägen i Sthlm, för 30 år sedan då man testae amatörradio. G. Lijesköld, som numera skirver i annan tinding hade ett labb tapetserat med kopparfolie. Han testade då bl.a. IC-701.
Imponerande mängd tunn kopparplåt, det såg hemskt ut. det måste ha kostat lakan.
Avsikten var att skärma bort störningar som kunde störa mätningarna.
Själv skall jag renovera ett av mina hobbyrum, bl.a byta fönster, det blir glasfiberväv och vitfärg.
Men väggarna kommer att prydas av hyllor med vackra radiogrejer, och pärmar med scheman i på.

De
Roy
SM4FPD
 
Kanske jag har några kvar från radio Moskva, svensktalde sändningar, som du kan få.

de
SM4FPD
 
Kanske man skulle kunna göra nåt snyggt med aluminiumfolie?

Det låter som en riktig folihattsstolle är i farten.... Tapetsera med aluminumfolie....:D

Jag är innerligt trött på mina vitmålade vävtapeter, så en perverterad tanke blir till i VDT:s hjärna...:D
 
Den där metalltapeten låter ju verkligen intressant. Då bygger du ju enkelt ett eget avskärmat rum och slipper en massa störningar.

Jag tänkte inte på det (utan mer på ev störningar som hålls kvar inom rummet) och att det blir svårt med inomhusantenner. Okej, inomhusexperiment kan man ju avhålla sig ifrån om man i gengäld får ner brusmattan någon db.

Ska man tapetsera med QSL-kort får man nog köpa dem eller få dem. Det verkar inte som så många nuförtiden är intresserade av att skicka några. Jag har skickat massor och enbart fått tillbaka från några enstaka :-(

Metalltapeten finns på Colorama (i a f i Helsingborg). Den såg rätt snygg ut, så jag ska kolla upp den igen tror jag. Funderade på om det kanske finns Amerikanska tapeter med rätt temamönster. I USA finns det ju "något för alla" så kanske...
 
När vi gick på otaliga husvisningar för att hitta det hus vi numera bor i var det ett objekt (som vi inte köpte altså) som hade kvar i stort sett original allting från sent 50-tal.
Bland annat en otroligt tuff tapet i mörkrött med ljusgrått mönster som ett gigantiskt kopplingsschema över något elektromekaniskt.

Om vi köpt det huset, som skulle kräva renovering av gigantiskt mått, skulle jag absolut ha bevarat den tapeten för eftervärlden på något sätt.
 
Jag kommer ihåg "tapeterna" på redaktionen hos tidningen Radio&Television, förmodligen på Sveavägen i Sthlm, för 30 år sedan då man testae amatörradio. G. Lijesköld, som numera skirver i annan tinding hade ett labb tapetserat med kopparfolie. Han testade då bl.a. IC-701.
Imponerande mängd tunn kopparplåt, det såg hemskt ut. det måste ha kostat lakan.
Avsikten var att skärma bort störningar som kunde störa mätningarna.
Själv skall jag renovera ett av mina hobbyrum, bl.a byta fönster, det blir glasfiberväv och vitfärg.
Men väggarna kommer att prydas av hyllor med vackra radiogrejer, och pärmar med scheman i på.

De
Roy
SM4FPD

Vet du hur väl den avskärmningen fungerade? Kanske är det fler som testat något liknande och kan komma med tips!? Vi ska till Colorama idag och kika närmare på tapeterna. Trevlig helg alla!
 
Nej jag vet inte hur väl koppartapeten skärmade.
Vad jag dock vet är att skärmde rum, är en stor vetenskap.
Det är mycket svårt att få ett skrärmat rum att fungera, de är dyra och det måste vara perfekt kontakt på ALLA ställen. Skulle man tapetsera med kopparfolie skulle alla skaravar behöva lödas, fönstren måse vara täckta av kanske kopparnät, som är fastlött i plåten.
Dörrar med tätt med fingerstocks.
Jag tror att ett skärmat rum i hemmet är en utmaning.
Jag har sett skrämade skåpå till bildskämar, där avsiken har varit att elallegiker skulle kunna jobba. Med ledande glas, och allt, men skärmverkan har varit noll.
Bara att ställa in en radio som spelar, stänga luckor, och spelar den fortfarande så skärmar inte anordningen.

Med dagens CE märkta radiostationer behövs inget skrämat rum, de är i det närmaste tysta förutom via antenningången.
Äldre plåt och träradio förr spelade lika bra med nätslad, eller jordsladd som antenn.
de
SM4FPD
 
Till alla som funderat på den här tapeten i metall:

588:- / meter - inte per rulle, utan PER METER! Det skulle alltså kosta runt 30 000:- att tapetsera schacket med den. Tror inte jag lägger det på en tapet... he he!

Det får nog bli en mer diskret en med lite metalic glans i, och så fyller jag upp med en IKEA karta (140 * 200) över världen för 1500:-. Några snygga klockor på det som visar tiden i olika delar av världen, kanske ett par QSL kort tavlor - och vips så är temat för schacket klart.

Jag tänkte också snickra ihop ett extra "skrivbord" av MDF, att sätta ovanpå det jag har nu, för att få plats med alla grejerna. Det är lite trångt att ha dator, radiosar, högtalare, nätdelar mm på en och samma yta.
 
Signera med din anropssignal Rikard, man kan ju tro att du är en pr-knutte!....:D

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Signera med din anropssignal Rikard, man kan ju tro att du är en pr-knutte!....:D

73 de Bjarne/SM7FBJ


Jag bryr mig faktiskt inte speciellt mycket om vad folk ev tror Bjarne. Att oroa sig över vad folk tycker och tänker om en är inte bara onödigt - det är dessutom hälsofarligt! ;-)


73 de SA7ARV / Rikard
 
Back
Top