Tack för rättstavningen av Satellit QRP. Det verkar inte finnas något rättsttavningsprogram som klarar detta.
Nu kan jag det i alla fall.
Ang AM, så har jag förundrats över att olika AM-stationer, rundradio kommersiella nu, har så väldigt olika modulation. Om man lyssnar över mellanvågen finns vi många vars vidband knappat syns på spektrat (på IC-756PROII) medan några få andra på mellanvåg vräker på för fullt, och ed 10 kHz total bandbredd, till synes väldigt väl reglerad bandbredd. Även på exvis 6 MHz bandet (5800 - 6200 kHz) finner vi många med jättebärvåg men mycket svag modulation.
1008 och 1341 kHz verkar vara stark-modulerande.
Vafför gör de på dette viset????? Att vara starkast borde ju vara ett vinnande koncept.
Ett rykte från Motala långvågstiden sade vill jag minnas, att man sänkte modulationen, eller minskade kompressionen för att spara på el, sant eller ej? bra fråga.
På 648 kHz sägs man kunna höra Radio Caroline, det vekar finns minst två stationer på denna frekvens, och periodvis spelar det musik, som då ev kan vara nämnd station som kommer upp ibland. Kolla så får vi se om det finns sanning i ryktet.
Ja att försvinna i bruset kan nog vara ett öde, men man kan nog komma fram igen....
I Norge kommer nu sockerskatten att höjas så bruset blir dyrare. Mer gränshandel blir resultatet... av den sortens brus.
SM4FPD