Radiofon

Hej på er alla radiokunniga! Detta är ett loppisfynd, tyvärr hittar jag ingen info alls om den, inget schema heller. Någon som känner igen den och har lite info?
73 Jonas
 
En såldes i tidningen OZ 1988-08 och en i QTC 1977-11.
Båda annonserna anger 10-80m, 400W SSB, 200W CW och 100W AM.
 
Vad har du för matarledning till antennen, tråd eller stege(Bandkabel)?
 
Jag tycker Radiofonlådan är mycket mer lik länken som MTQ gav än schemat från QTC 1970:12.
Ingången syns inte, gissar det är en coaxkontakt på baksidan. Utgångarna är separata för gissar 3,5 - 7 resp 14 - 30 MHz, och de är dessutom linkkopplade. Det ger bra common mode-dämpning, det behövs ingen CM-drossel vid riggen. Kolla att jag gissat rätt genom att ohm-mäta mellan ingångens coaxskärm och en utgång i taget.
Det ser ut att vara ett fynd, särskilt för att köra balanserad matarledning. Coax till antennen funkar också, om antennen är gjord för det.
Som vanligt vrider man omväxlande rattarna till max brus i mottagaren, och finjusterar sen till bästa SWR mellan rig och box.
/Jan
 
Länken till KW "EZ-match" beskriver den ursprungliga "Z-matchen" som kunde "strappas om" mellan balanserade och obalanserade utgångar. Den beskrevs först i QST under sent 1940-tal som utgångskrets i effektsteg. Den var ganska populär en tid, men man fick vara försiktig så att avstämningen för grundton och övertoner inte sammanfaller.

1695801721627.png

1695801806710.png

Sedan kom principen att tillämpas i en kommersiell produkt som fick heta just
"Z-match"

1695802552615.png

Denna fick en ganska stor popularitet när amatörer fortfarande använde balanserade matarledningar, men när koax blev vanligt kom den kretslösning som QTC-artikeln beskriver att bli vanligare.

Jag blev lite varnad för "Z-matchen" eftersom den kräver lite handlag vid utformningen och inte har det enorma anpassningsområde som den konventionellt uppbyggda linkkopplade antennanpassaren, i synnerhet när man kopplar om mellan serie- och parallellkrets.


1695803448756.png
Så det blev en adaptering av SM5LN:s design ur QTC 1961 vid de fåtaliga
tillfällen som "likströmsbanden" frekventerades.

1695804171886.png

1695804245390.png
 
Last edited:
Back
Top