Radiofyrar

Ang myten om att A1 skulle förstöra slutsteget i sändaren.
Jag har hört denna myt, men söker ändå det verkliga skälet till att F1-nyckla Morse på vissa fyrar????
SM4FPD
Att använda F1B modulation på fyrar har flera fördelar.
En modern fyr som utnyttjar den tekniska utvecklingen bra har en helt annan konstruktion än den äldre generationens fyrar.
Delvis för att kraven på spektrumrenhet och spektrumeffektivitet har ökat.

Förr investerade någon i en förhoppningsvis stabil kristall som efter montering i en lågbrusig krets och åldring placerades i en ugn som gjorde att frekvensen blev någorlunda stabil och bara behövde justeras ett par gånger om året.

För högre frekvenser fick frekvensdubbling eller frekvenstrippling användas i kedjor tills man nådde rätt frekvensområde. Blev det nödvändigt att multiplicera en kristallfrekvens i 4MHz området med till exempel 96 gånger för att nå 70cm så blev även alla fel multiplicerade med samma värde.

Idag används helt andra tekniker med frekvenslåsning mot GPS och högfrekventa oscillatorkretsar som direkt ger stabila och spektrumrena signaler på höga frekvenser och som kan användas som grund för fyrar även i mikrovågsområdet.

Men FIB var det som var intressant.
Nyckling med FSK ger bland annat närmare 10dB bättre möjlighet att tolka signalerna automatiskt när signalen ligger nere i eller under brusgolvet. Det har även visat sig att en del operatörer "hör" modulationstekniken bättre med öronen än de hör vanlig CW.

Det går även att sända ut andra data som \GPS error, \unlock och liknande för att övervaka fyren. http://www.rudius.net/oz2m/ngnb/pi4.htm

Mer att läsa om tekniken:
http://www.rudius.net/oz2m/ngnb/index.htm
http://www.gb3vhf.co.uk/GB3VHFtechnicaldetails.html
http://www.gb3vhf.co.uk/GB3UHFtechnicaldetails.html

Just att slutsteget skulle ta skada har jag inte sett något skrivet om.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jo att F1 nyckling kan används för ett modem som detekterar sändningen är känt, inte minst från RTTY och BAUDOT sändningar.
Men jag har aldrig sett ett projekt som konstruerar och bygger en sådan detektor???
Kanske det finns datorprogram som gör det i samband med andra trafiksätt som fyrarna sänder?

Nu tänker jag på att F1 (frekvensskiftnyckling) användes för länge sedan på 28 MHz fyrarna och verkar minska till förmån för A1 (CW till från) med Morse.
Hur det är på 432 MHz och 1200 MHz vet jag inte då jag ej lyssnar där.
Men på 144 MHz verkar det vara mest SK4MPI som sänder med F1, eller ???

Ja visst var det kristallsändare som dominerade förr, med tripplare etc.
En sådan blir knappast stabilare i frekvens om man skall F1 modulera den.
En PLL sändare styrs även den av en kristall, exvis 10 MHz för att alstra 144 eller 432 MHz, rent praktiskt så dubblas även denna kristallens driftegenskaper.
Med en enkel PTC temp regulator år man upp till 10 ggr mer stabilitet.
Med referens från Satellit blir det något annat förstås. Men det lär knappat vara skälet till att man för minst 30 år sen hade F1 på 28 MHz fyrarna.

Någon som detekterar F1 Morse med maskin????? Finns sådana program?

Och vist blir det dubbelt så varmt i ett slutsteg som sänder Morse med F1 jämfört med A1.

Alla IBP fyrar säner A1 Morse. Dvs de på 14100 etc.

SM4FPD
 
Jag pratade om saken med några andra radioamatörer i helgen och tog mig nu en liten nätsökningsstund om saken.

Det finns en förklaring och först behöver man tänka tvärt om jämfört med en vanlig station.

En radiofyr med A1 id sänder 24/7 med undantag för teckenmellanrummen i CW-texten där effekten går ner till noll.

I första halvan av 1980-talet hade operatörerna stora problem med att transistorerna i slutstegen för fyrarna på 2m och 70cm brändes upp.
En av transistorerna som användes var BLY89 och den gick sönder ofta på de fyrar som hade A1-id.

Runt 1985-1986 började de bygga fyrarna till FSK-id.

Nu är detta ganska många år sedan och jag kan tänka mig att det finns betydligt tåligare transistorer tillgängliga för moderna konstruktioner och problemet blir med sådana kanske inte blir så stort.

Värmeutvecklingen för en radiofyr påverkas nog inte så mycket av skillnaden mellan A1 och F1 då sändningspauserna är små jämfört med sändningstiden.

73 deSM7NTJ Lorentz
 
Så det är därifrån det jag kallat myten kommer ifrån.
Som jag ser det, dessa tidiga transistorer gick sönder av sig själv i många fall, och rätt ofta.
Byggde mycket med sådana, och komradio för yrkesbruk hade såna transistorer, som ofta gick hädan.
Ta exemplet RCA 40673 dubbelgatad MOS fet. De gick sönder i ett kör, trots att det inte var effekt. Efter några år var de bättre och gick inte sönder mera. Hr grejer med såna än i dag som funkar 35 år senare.
ICOM: finns en IC vid namnan BA683, en 7 dubbel buffer 5 V in och öppen collector ut. Finns i många radiostationer, men en tid under några år gicks de sönder i stora mängder. När nästa tillverkningsbatch kom, höll de och så än i dag.

Jag lagade en del ATLAS stationer på sin tid, bytte sluttransitorer, de amerikanska HF effektransistorerna gick ofta sönder, även efter byte och vid körning mot konstlast.
Jag kunde bara konstatera att reservdelarna var lika gamla som de som radion byggdes av. En åldringsfråga.
Med en batch nyare transistorer höll de.

Att fyrarnas slutsteg gick sönder kan med mina erfarenheter beror på att vissa serier och tidiga exemplar helt enkelt gick sönder oförklarligt.

Så jag är benägen att kalla detta med att A1 förstör slutsteg för en myt fortfarande.

Som bekant har ju oxo transistoriserad utrustning många gamla dåliga rykten.

de
SM4FPD
 
Jag har nu fått hem denna Keyer, Bacon Keyer krets.
https://www.ebay.com/itm/IAMBIC-CW-...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Ett fint litet kort och jag har hittills provat den som vanlig Keyer.
Men som någon nämnde tidigare, kan det vara krångligt att lägga in minnesbankerna för att få den att köra Beacon.
Att skriva handböcker, till grejer, är som bekant svårare än något annat i hela världen.
Jag börjar med att försöka göra en svensk handledning med väl valda, (tolkbara) formuleringar.

Ang fyrar sen så har jag loggat 13 st fyrar på 28 MHz, varav en enda med F1 Morse-nyckling.
Förr var det övervägande F1 men det tyx trots allt vara på väg bort med F1. Eller?

SM6AAL fyr på 3567,3 kHz, A1 Morse, är ofta igång och hörs fint.
På 3579,00 kHz hörde jag DK0WCY i morse, även den A1 Morse.

Men vad är det som sänder på 3562,85 kHz? Superlångsam Morse och 3 till 5 ställiga ord.
Efter hand verkar den byta till högre hastigheter. Någon form av övningstation???
Nån som vet?

SM4FPD
 
Back
Top