Radiosällskap

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Detta inlägg är ganska långt och enbart ägnat att läsas av dig som har ett uttalat intresse av radioklubbar och dess utveckling.


Sedan urminnes tider har vi radioamatörer träffats öga mot öga för att odla våra gemensamma intressen. Den vanligaste formen för dessa möten torde vara den typiska föreningen med stadgar och styrelse - här kallad klubben.

En gång i veckan, var annan, var tredje vecka eller en gång i månaden träffas klubbmedlemmarna i en hyrd lokal. Däremellan står lokalen i regel outnyttjad. Några klubbar har en klubbstation som kan bestå av en ordinär transceiver och dipolantenner för kortvåg plus en VUHF-apparat för lokal trafik på 2 m och 70 cm. Andra klubbar har satsat på en rejäl fackverksmast med lite större riktbara Yagi-antenner och även slutsteg i kilowattklassen.

Aktiviteten från klubbstationerna är i regel låg till måttlig och den aktivitet som förekommer är ofta knuten till contesting av något slag. Antalet medlemmar som spontant sätter sig ned vid radioapparaterna för att ropa ett CQ och köra vanliga strö-QSO:n kan förmodligen räknas i ensiffriga tal i den nedre skalan.

Den typiska klubben är bildad för att värna om och främja radiointresset inom ett visst geografiskt upptagningsområde, t ex X-stad med omnejd. Om detta kan man läsa i klubbens stadgar under ändamålsparagrafen. Genom att formulera sig brett och ospecificerat så blir klubben öppen för alla som har någon form av intresse för amatörradio oberoende av vad detta intresse består av helt konkret eller om intresset är djupt eller grunt. Såväl nybörjare som de etablerade radioamatörerna är lika välkomna. En klubb för alla helt enkelt och på lika villkor.

En lokal klubb kan ha allt mellan 10 till 100 medlemmar beroende på hur hårt klubben marknadsför sig och vilka aktiviteter som erbjuds. En typisk klubb består sannolikt av 25-50 medlemmar där c:a 5-10 är knutna till styrelsen eller innehar funktionärsposter av olika slag. Mötena kan samla ungefär samma antal där de flesta är just styrelsemedlemmar och funktionärer.

Jag har samlat på mig egna erfarenheter från ganska många lokala radioklubbar där jag allt sedan 1968 varit såväl styrelsemedlem som "vanlig medlem". Det jag kunnat konstatera är att det numera är svårt att finna två medlemmar som har likartade intressen och som utövar sin amatörradiohobby på ungefär samma kunskapsnivå. Med få undantag spänner medlemmarnas intressen över hela bredden inom hobbyn liksom det finns de som är absoluta nybörjare och inte funnit sin egen nisch medan andra kan betecknas som erfarna proffs inom sitt smala gebit där de vet allt.

Arbetet i en typisk styrelse kretsar ofta kring att planera och anordna aktiviteter åt medlemmarna. I teorin gäller detta uppdrag alla medlemmar som står på medlemslistan. I praktiken blir utfallet att de som besöker föredraget eller studiebesöket är den hårt prövade styrelsen, funktionärerna plus en och annan vanlig medlem. En ganska stor andel medlemmar deltar aldrig i personliga möten utan nöjer sig med att vara medlemmar på pappret, kanske för att de i solidarisk anda vill stötta den lokala klubben ekonomiskt med sin medlemsavgift eller för att de som prenumeranter önskar ta del av medlemsutskick och eventuella förmåner och tjänster. Utan dessa generösa stödmedlemmars bidrag hade många klubbar inte kunnat överleva ekonomiskt i de fall det finns utgifter för lokalhyra m m. En klar fördel med passiva medlemmar är att de inte stör och ställer till oreda vilket betyder att styrelsen kan arbeta i lugn och ro och ofta jobba helt ostört med det som intresserar dem själva.

Att sitta i styrelsen för en lokal klubb innebär att man är med i den inre kretsen som har full överblick över verksamheten och som kan påverka klubbens verksamhet så att den passar sina egna syften. Det blir tydligt om inte förr, den dag man väljer att lämna styrelsen, och övergår till skaran vanliga medlemmar och styrelsen upplevs som passiv eller att syssla med fel saker.

Men styrelsearbetet innebär trots allt att mycket fritid och tankemöda åtgår till formella arbetsuppgifter såsom styrelsemöten där beslut skall tas och besluten följas upp. Varje beslut som tas innebär ofta att någon i styrelsen får i uppdrag att kontakta någon medlem som skall övertalas att t ex hålla ett föredrag eller hjälpa till med ett evenemang eller renovering av lokalen, måla några väggar eller ett golv.

En del klubbar är utåtriktade och jobbar aktivt med marknadsföring av sin klubb och radiohobbyn, de anordnar kurser och liknande aktiviteter i syfte att rekrytera fler till hobbyn och för att bli fler medlemmar. I varje klubb brukar det finnas någon eller några eldsjälar som har just rekrytering och utbildning som sin hobby för att de verkligen tycker det är kul och tillför glädje. Ofta sitter dessa personer också med i styrelsen och påverkar klubbens inriktning den vägen.

Det finns andra klubbar där ingen av medlemmarna är intresserade av vare sig rekrytering eller att bedriva utbildning men där styrelsen ändå känner någon sorts moraliskt plikt att få igång sådan verksamhet. Om frågan kommer upp på ett medlemsmöte så kan det finnas flera vanliga medlemmar som har högljudda synpunkter och tycker att klubben "måste" satsa på en amatörkurs. Det finns alltid någon medlem som vet att berätta hur enkelt det är att ta kontakt med skolorna eller att anordna en värvningsaktivitet på det lokala biblioteket. Dock brukar det stanna där ty några frivilliga finns sällan när ordföranden frågar; -Toppenbra förslag! Vem anmäler sig frivilligt att ta tag i detta? Ibland ger styrelsen sig själv i uppdrag att ta upp frågan på kommande styrelsemöte där det tas beslut i ena eller andra riktningen.

Vad händer då på en typisk klubb. Tja, det går kanske inte att svara entydigt på en sådan fråga men jag funderar på huruvida verkningsgraden är bra eller dålig. Ger insatserna i form av tid och engagemang verkligen ett vettigt utbyte för den enskilde och i så fall vad innebär detta utbyte konkret.

Är huvudmålet att klubben skall bli större antalsmässigt eller är syftet att skapa en smalare verksamhet som engagerar färre medlemmar men då på ett djupare mer seriöst plan. Är klubbens syfte att vidarutveckla och bredda hobbyn till något nytt eller snarare att förvalta och bevara den befintliga inriktningen även om denna av de yngre generationerna kan upplevas smått museal och rent av mossig och löjlig?

Här i sydvästra Skåne har ett antal likasinnade träffats några gånger om året sedan 3-4 år tillbaks. Vi är alla intresserade av något som populärt brukar kallas klassisk amatörradio där hembyggd utrustning och radiotekniska diskussioner står i centrum. Alla i gruppen har byggt sina egna sändare, slutsteg och antenner. Samtliga är väl förtrogna med radioelektronik och har kunskaper att både konstruera och bygga ihop radioapparater. Samtliga jobbar eller har jobbat med elektronikutveckling i sin vardag och gemensamt har vi tillgång till enorma instrumentparker sett ur en radioamatörs perspektiv.

Gruppen består f n av sju personer där de flesta brukar ha tid att komma. Vi träffas hemma hos varandra enligt principen att den med sämst samvete till slut faller till föga och kallar till möte där hans fru bjuder på grillat eller smaskiga bakelser med öl och kaffe. Vi har inga fasta mötesdatum, inga stadgar, ingen styrelse och ingen medlemsavgift. Gruppen är ad hoc och bestämmer själva vem som får vara med. Om vi vill bli fler så sker rekryteringen helt enkelt genom head hunting alternativt att någon intresserad som fått nys om vår existens tar kontakt med oss och berättar varför han eller hon vill vara med. Det finns förmodligen en gräns vid tio personer om sammanhållningen skall hållas vid liv. Jag skulle tro att det finns tusentals sådana grupperingar som vår, inom alla hobbies i Sverige. Några är mer öppna än andra medan vissa kanske mer påminner om Loger eller t o m sekter med ritaler och andra påfund?

Om jag jämför verkningsgraden och det utbyte jag själv får om jag deltar i en typisk öppen radioklubb med säg 25-50 medlemmar med vitt spridda intressen och kunskaper och det utbyte jag får i den lilla slutna gruppen med mer homogent intresse för själva saken så är det ingen tvekan om var jag trivs bäst.

Det som är intressant att notera är att sådana här slutna grupper som jag nu beskrivit ofta kallas för "en klubb för inbördes beundran" i negativ bemärkelse. Det finns alltid dom som vill vara med i gemenskapen trots att dom inte har intresset för det vi sysslar med eller de kvalifikationer som krävs för att själva kunna dela med sig av sitt eget kunnande och sina erfarenheter. När de så blir avvisade så känner de sig orättvist behandlade, gnäller och klagar.

Sedan finns det de som påstår att vi som valt att träffas som vi gör dränerar de lokala klubbarna på kunskap och därigenom hindrar utvecklingen av klubben och dess på sikt dess överlevnad. I sak är det riktigt. Vi är defakto sju synnerligen aktiva radioamatörer som bygger radio och har fruktansvärt kul med vår hobby men som samtidigt inte bidrar särskilt mycket i de öppna lokalklubbarna med våra erfarenheter från våra möten. Men som plåster på såren så är tre av oss med i den lokala klubben och är aktiva där.

Å andra sidan, om vi lagt ännu mer energi på den öppna klubben så hade vi kanske inte haft tid och att syssla med det vi egentligen vill och brinner för - att konstruera och bygga våra egna radioapparater.

Jag skriver detta för att jag vet att ämnet intresserar många och att det samtidigt är ett eldfängt och känsligt ämne att diskutera. Det finns gott om personer här på Ham.se som i åratal talat sig varma för hur "vi tillsammans" måste hjälpa nybörjare men som samtidigt tycker att det är fult att ställa för höga krav på eget arbete för att dessa nybörjare skall ta sig vidare för egen maskin. De nya kan ju lätt bli bortskrämda och sluta med amatörradio. Jo, det vore ju synd förstås.

Klubben här i Lund renoverar f n klubbstationen och har under våren satt upp nya antenner. Till hösten anordnas handhavandekurser för medlemmarna så att alla som vill, skall kunna använda radioapparaterna och stämma av PA-steget. Förra året kördes bara 7 QSO på kortvåg och vi är säkra på att sätta nytt rekord i år. Någon typ av byggverksamhet kommer också att dras igång och det har utsetts en aktivitetskommitté om två man ur styrelsen som har i uppgift att anordna föredrag och liknande en gång i månaden. Målet är att förflytta fokus från fikabordet till radiobordet. Vi i styrelsen hoppas att medlemmarna uppskattar kursändringen men framtiden får ändå utvisa om kaffet eller radion är det centrala för medlemmarna. För min del - i egenskap av ordförande - kan detta projekt också bli det sista jag driver för den lokala klubben. Kaffe kan jag dricka hemma samtidigt som jag bygger radio eller knackar telegrafi på 17 & 80 m.

Vad görs konkret på andra håll i landet för att hjälpa nybörjare och vad har dagens nybörjare för vettiga alternativ att lära sig mer om amatörradio, utöver att ställa sina många frågor här på Ham.se?

Har de traditionella breda allmänna radioklubbarna någon framtid?

Vinner nybörjarna kanske mer på att bilda egna smågrupper inom smalare nischer på sin egen nivå men där de hjälper varandra uppåt på kunskapsstegen?

Kan Internet ersätta det personliga mötet öga mot öga på klubben?

Många frågor men få svar…

Varför engagerar vi oss i andras problem?

/Bengt
 
Hej Bengt.
Mycket bra skrivet av dig.
Det är synd när klubbar inte lägger ner mer tid. Eller ska vi säga medlemmar som inte har tid med mer än kanske 1 gång per månad.
Jag må kanske vara en liten fanatiker men tycker att det är kul att tillbringa tid i klubblokalen. Inte för det att jag är ordförande i SK6HD utan för att jag tycker det är kul att vara där.
Vissa veckor tillbringar jag nästan mer tid i klubblokalen än hemma känns det som.
Att sätta mig ner vid radion och ratta runt på vfo:on för att söka upp ett dx, jaga lite smff eller ibland bara rent av lyssna på trafiken är underbart.

Vi har satt av 1 tisdag i månaden som vi har "möte" men oftast finns någon i klubblokalen varje dag på kvällstid. Ibland kan man bli några stycken som träffas där och pratar lite skit och tar en eller ett par koppar kaffe.
Det är viktigt att man träffas för att ge varandra ideer.

Att man träffas öga för öga är mycket viktigare än att man träffas via diverse chat program på internet.
Att sen avstånd kan göra att det blir problem med öga för öga kontakter är ju en annan sak.

Själv tycker jag det är kul att åka iväg på fieldday's där träffar man mycket människor som man har haft kontakt med. Att det nu inte blir så många per år som man besöker beror ju på att det kostar att åka och att man inte alltid kan.
Men ett personligt möte är alltid ett personligt möte.

Det jag ser som ett problem är att det är svårt att få folk att ställa upp för den lokala klubben. Det är oftast en liten klick som är delaktig, oftast samma lilla klick.

Vad jag kan se av ditt inlägg så var det dålig aktivitet (7 qso) vi körde runt 8000 qso som SK6HD på kortvåg men i det ingick ju en del contest körande. På VHF och UHF vet jag inte riktigt hur mycket vi körde däremot så har aktiviteten i Nac 144 MHz vart god. Vi har vart aktiva sen i december 1988 vilket göt att vi kommer att fira 275 jubileum i oktober. Men även här har det vart en liten klick som vart delaktiga.

Min önskan är ju att klubbar ska kunna ha roligt och att man träffas inom sin klubb lite mer än vad man gör. Gärna att man träffas klubbar och klubbar med.
Det är ju trots allt en kul hobby det vi håller på med.
 
Hej Bengt och ett mycket intressant inlägg som jag har funderat på ett bra tag nu. Nu ska jag försöka att formulera på ett sätt hur jag ser på föreningsaktiviteten och klimatet radioamatörer emellan samt vad jag vill ha ut av en radioklubb. Nu är jag inte direkt ung längre men relativt ny på hobbyn medelst ett tillstånd från SSA.

Jag har själv haft ett stort intresse utav radiohobbyn sedan yngre dagar och min inkörsport var som för så många andra i min åldersgrupp, (vi som är mellan 30-40 antar jag) PR. Jag hade redan då ett mycket stort dataintresse och då att programmera maskinkod på Atari för att styra olika experiment via serie och parallellportarna. Riktigt exakt hur jag kom i kontakt med PR första gången kommer jag inte ihåg men det som starkast ligger kvar i hjärnbarken är kontakten med en herre i Polen (Bialystok) och det QSL-kort jag fick ifrån han. Det var med en helt omoddad PR station, GP antenn uppsatt i fars bakgård på villan i Borlänge. En intressant reflektion som jag har haft med mig från senare år är att detta hände för ungefär ca 22 år sedan. Då var det ett solfläcksmaxima. Tillsammans med kompisgänget på 27MHz från den tiden så tänkte vi ta steget uppåt och bli "riktiga" radioamatörer och om inte jag minns helt fel så var det ungefär samtidigt som T- eller N- certet såg sitt ljus. Det var i Faluklubbens regi som någon sorts utbildning startade och vi hoppade på denna. Nu blev det inte så att jag fullföljde denna utbildning utan flyttade från hemorten och började lumpen istället.
Jag flyttade upp till Söderhamn och efter några år tog kontakt med Söderhamnsklubben. Jag gjorde dessutom ett gästspel i Halmstad och samma visa där också i den militära radioklubben på flottiljen. Tillbaks till Söderhamn efter ett halvår och blev sedan riktigt bra omhändertagen utav de äldre herrarna där och jag var med på många träffar i deras klubbstuga med allehanda diskussioner om antenner, radio och kaffe men omvärlden ville inte att jag skulle ta certet där heller utan jag fick flytta på mig i tjänsten ner till Stockholm. Träffade givetsvis på andra radioamatörer och FRO-verksamhet inom Hemvärnet här i Stockholm, men då var det dags för familjefasen så fritid till hobby fanns det inte. Under alla dessa år hade jag inga som helst problem med att få kontakt och komma in i gemenskapen bland dessa radioamatörer även om jag inte hade licens. Jag minns speciellt "gubbarna" uppe i Söderhamn men även de andra och deras vilja att hjälpa till med att sparka på mig för att ta certet. "Klimatet" att hjälpa till och få in intresserade personer i hobbyn var oerhört stor, det var känslan jag fick ifrån alla dessa möten och kontakter som skapades personligen i de olika lokala radioklubbarna och bland kollegor som var och är amatörer.

Det var innan Internet och allehanda forum blev populärt.

Nutid. Jag kan inte säga att jag har blivit dåligt bemött i de olika lokala klubbarna som jag har haft kontakt med nu men den övergripande känslan har gått ifrån kvalitetsutbildning till kvantitetsutbildning. Nu gråter inte jag personligen över att jag kunde ta mitt tillstånd på ett enkelt sätt, men å andra sidan har jag ett eget intresse och bakgrund som gör att jag säkerligen inte skulle haft problem med att ta ett certifikat heller med de tidigare kraven. Å tredje sidan, på rätt sida om tillståndet och efter att gått en kurs med en bra handledare och kommit in i hobbyn till en början och nu kommer i tätare kontakter med nya och gamla amatörer så har jag upptäckt att klimatet är helt annat nu mot tidigare. Det speglar kanske (eller rättare sagt att jag tror att det gör det) samhället i övrigt om man samtidigt jämför med de tidiga åren när man hjälptes åt generationer emellan och tolerans fanns för skillnaderna i erfarenheterna och kunskapsnivåerna. Aftonbladet hade för något år sedan en utmärkt artikel (hör och häpna, Aftonbladet...) från en professor om skillnader mellan generationer som jag tycker säger en hel del om hur det är idag. Undantag finns alltid men men.

Framtidens hopp
Läs den för att förstå resten.

Toleransen bland äldre generationer är inte så stor om man inte i de yngre generationerna har en grund att stå på för att kunna ta sig vidare på egen hand med en hjälpande hand i ryggen istället för att förvänta sig att få det serverat bara för att man har sett att det finns något där framme som man vill ha. De ( och jag) fick själva komma på och tänka oss fram till en lösning på problemet. Kan man inte ta två steg utan hjälp så får man ingen hjälp heller då man inte har visat att man har ett eget intresse att ta sig fram genom att lära sig själv. Jag själv ser detta fenomen på min arbetsplats, de yngre har inte samma tänkande vad gäller problemlösande och hur mycket problem stöter man inte på i denna hobby? Man kommer till en punkt där man helt enkelt säger stopp, skaffa dig grundförutsättningar för att kunna fortsätta innan du kommer och frågar igen.

Här kommer då de lokala radioklubbarna in och internet samt forumena. Det finns inget som kan ersätta det personliga mötet fullt ut, men man kan ersätta det till viss del genom diskussioner som här för kunskapsöverflyttning. Fördelen med internet och forum är att du når mångfalt fler än bara genom den lokala klubben. Det man förlorar är den personliga kontakten och kontaktnätet som kan hjälpa en med fysiska problem och att komma igång med saker och ting.

Att det sedan är en trogen skara medlemmar som gör den stora massan är nog som det alltid har varit i föreningslivet och kommer troligen att vara det också. Jag hoppas att jag själv kan vara med i ”min” klubb och hjälpa till med att få ett bra klimat inom klubben. Jag tror inte att vi aktivt kommer att marknadsföra kurser för att få in flera medlemmar utan de som är intresserade kommer att hitta klubben, precis som jag gjorde och kom in i den. Vi är ett glatt gäng som träffas en kväll varannan vecka även om jag personligen tycker att det är för sällan men å andra sidan har det inte varit något hinder för mig att själv åka iväg till klubben och i samband med det annonsera ut i klubbforumet att jag kommer att vara där och köra lite. Vi har tankar och ideer om olika projekt och utflykter som vi kan hitta på så det gäller bara att få våra totalt olika egna privata scheman att passa ihop för att kunna genomföra dessa också. Allt är i sin linda och utvecklas hela tiden.


Det är inte lätt att i dagens samhälle skaffa sig den erfarenhet som många äldre har och många yngre kommer nog aldrig att få den kunskapen. Det är för stor utveckling som har skett de senaste 40-50 åren. Det får vi nog alla acceptera, ta bara skillnaden med att bygga sin egen radiostation. Förr byggde man en helt egen station eller antenn totalt från grunden med komponenter man hittade lite varstans, idag köper du en byggsats med alla komponenter i olika påsar och du ”bara” löder eller monterar ihop den.
Vart tog alla beräkningar vägen och provande för att trimma in allt? Den erfarenheten kommer nästan aldrig en ny radioamatör att få. Undantag finns alltid med dessa blir färre och färre. Kvar blir bara att optimera sin anläggning med läge på qth och olika antenner. Förr kunde man sitta och prata långa stunder om allt möjligt på banden, idag är hetsen för att få så många kontakter på papper som möjligt utan något personligt intresse alls så stor att man bara kör 59 59 73 73 och så är det klart. Efteråt funderar man på vem var det egentligen man pratade med? Vart tog de intressanta kontakterna vägen? Man kan höra talas om att någon hade fått och etablerat en personlig kontakt på andra sidan klotet och sedan besökt denna radioamatör. Hur ofta händer det idag med nya amatörer?


Varför engagerar vi oss i andras problem?
För att vi är intresserade utav de problemen och att hitta en lösning på dessa.

73 de SA0BGA
//Niclas

Ps, formatteringen är betydligt snyggare och mer lättläst i Word innan den kopierades in hit. Ds
 
Hej Niclas, trevligt att få läsa ett så välformulerat inlägg från en relativt nybliven radioamatör men som bevisligen har förmågan att kunna se nyktert på saken både bakåt och framåt i tiden. En förutsättning för att förstå sammanhangen.

Jag lyfter upp och kommenterar några stycken som du skrev och som är speciellt tänkvärda, enligt min mening;

BGA skrev; "Toleransen bland äldre generationer är inte så stor om man inte i de yngre generationerna har en grund att stå på för att kunna ta sig vidare på egen hand med en hjälpande hand i ryggen istället för att förvänta sig att få det serverat bara för att man har sett att det finns något där framme som man vill ha. De (och jag) fick själva komma på och tänka oss fram till en lösning på problemet. Kan man inte ta två steg utan hjälp så får man ingen hjälp heller då man inte har visat att man har ett eget intresse att ta sig fram genom att lära sig själv. Jag själv ser detta fenomen på min arbetsplats, de yngre har inte samma tänkande vad gäller problemlösande och hur mycket problem stöter man inte på i denna hobby? Man kommer till en punkt där man helt enkelt säger stopp, skaffa dig grundförutsättningar för att kunna fortsätta innan du kommer och frågar igen." Slut citat.

Precis så resonerar jag själv, "Kan man inte ta två steg utan hjälp så får man ingen hjälp heller då man inte har visat att man har ett eget intresse att ta sig fram genom att lära sig själv." Jag kan rimligen inte begära att andra hjälper mig om jag själv inte orkar ta till mig de råd och tips jag blir serverad.

Jag är övertygad om att väldigt många i de äldre generationerna är innerligt trötta på de nybörjare som inte visar eget engagemang och som inte är beredda att ta till sig tips och råd. (Inte alla nybörjare)

Just avsaknaden av relevanta grundkunskaper är ett jätteproblem både för nybörjaren och den mer erfarne (mentorn) som istället för att svara på en till synes lätt fråga måste sänka sig till en så låg nivå att det blir direkt jobbigt att hjälpa till. Då avstår man hellre och nybörjaren lämnas åt sitt öde.

BGA skrev; "Det är inte lätt att i dagens samhälle skaffa sig den erfarenhet som många äldre har och många yngre kommer nog aldrig att få den kunskapen. Det är för stor utveckling som har skett de senaste 40-50 åren. Det får vi nog alla acceptera, ta bara skillnaden med att bygga sin egen radiostation. Förr byggde man en helt egen station eller antenn totalt från grunden med komponenter man hittade lite varstans, idag köper du en byggsats med alla komponenter i olika påsar och du ”bara” löder eller monterar ihop den. Vart tog alla beräkningar vägen och provande för att trimma in allt? Den erfarenheten kommer nästan aldrig en ny radioamatör att få. Undantag finns alltid med dessa blir färre och färre. Kvar blir bara att optimera sin anläggning med läge på qth och olika antenner. Förr kunde man sitta och prata långa stunder om allt möjligt på banden, idag är hetsen för att få så många kontakter på papper som möjligt utan något personligt intresse alls så stor att man bara kör 59 59 73 73 och så är det klart. Efteråt funderar man på vem var det egentligen man pratade med? Vart tog de intressanta kontakterna vägen? Man kan höra talas om att någon hade fått och etablerat en personlig kontakt på andra sidan klotet och sedan besökt denna radioamatör. Hur ofta händer det idag med nya amatörer?" Slut citat.

Det du skriver är fullständigt korrekt och belyser flera stora problemområden.

De som blev radioamatörer förr (60 och 70-talet) då det dels krävdes relativa höga kunskaper i ellära och radioteknik samt färdigheter i morsetelegrafering fick en synnerligen bra grund att stå på. Som nya radioamatörer kunde de snabbt avancera framåt och de smälte lätt in i gemenskapen både på amatörbanden och i klubbarna. De kunde vara med och diskutera och då många faktiskt byggt sina egna sändare så fanns det relevanta saker att diskutera, ända ner i minsta i detalj på komponentnivå.

Om vi jämför den gamla tiden med nutiden så kan man snabbt konstatera att utan färdigheter i morsetelegrafi så faller en enormt stor bit av amatörradions möjligheter bort. Utan kunskaper i ellära och radioteknik faller en ännu större bit av amatörradions möjligheter bort. De nya är helt hänvisade till fabrikstillverkade radioapparater och i många fall också antennerna.

Utan grundkunskaper i vågutbredning blir det svårt att förstå hur radiovågorna utbreder sig och utan denna förståelse går det faktiskt inte att reda ut vilka typer av antenner som är lämpliga för vad och när de bör användas och under vilka förutsättningar. Vilka amatörband är lämpliga och vilka tider på dygnet.

Låt gå för att nybörjaren som läser vad jag skriver kontrar med -JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV VARE SIG TELEGRAFI ELLER RADIOTEKNIK!

Jo, jag kan förstå att många nya amatörer resonerar så idag, men samtidigt så måste vederbörande nybörjare själv inse att utan ett uttalat intresse för de ämnena som utgör amatörradions innersta kärna så ger hobbyn ytterst lite utbyte. Vad finns kvar att göra? -JAG KAN PRATA MED ANDRA!

Visst, prata på så mycket du orkar. Vad pratas det om på våra amatörband. Inte handlar det om radio i alla fall. Antingen är det sociala samtal om väder och vind eller så handlar det om tävlingar, tävlingar och åter tävlingar. Är det enbart denna typ av aktiviteter som intresserar de nya amatörerna så har de givetvis funnit sin perfekta hobby och kan känna sig helnöjda med den. Det nöjet skall jag definitivt inte ta ifrån dem men de måste samtidigt vara införstådda med att sådana ytliga aktiviteter som inte kräver de minsta kunskaper eller färdigheter bara är en ytterst liten del i det stora hela.

/Bengt
 
Last edited:
Har läst genom tråden och konstaterat att flertalet av mina tankar delas utav flera andra på forumet.

Jag har konstaterat följande om de flesta i min ålder och yngre (Nej inte alla).

1. Mycket tekniskt och mekaniskt okunniga och ointresserade.
2. Väldigt lata när det gäller att ta reda på fakta och information.
Frågar hellre om saker som kan ta redas genom att slå i en bok eller på google.
3. Väldigt lite "för att man kan " intresse..Varför bygga en sändare av ett fåtal komponenter och sända 1 mil ?? Jo för att man kan . Detta finns knappt idag.
4. Engagemang i klubbar och föreningar. De flesta vill komma till dukat bord och gärna slippa att engagera sig överhuvudtaget. Men nog fan är det de som gör minst som gapar högst när det skall gnällas . En annan har ångest över att man inte har tiden att ställa upp.
5. Respekt för grejor o pengar.."Vafan det e bara att hutta o köpa nytt".

Tyvärr är det något som jag tror bara blir värre och värre med åren. Jag har en 19 åring i min närhet som jag brukar hjälpa med en del och hans kompisar brukar vara med härute på gården. Man hör ofta uttryck som "Orka klydda" eller "Pallar inte" när man säger till dem att göra saker ordentligt. Förklaringen att det håller mycket bättre om man gör det på rätt sätt går inte hem.." Det är ju bara att köpa nytt om det pajar"

För att återgå till saken så tror jag inte att många (Återigen inte alla) av de nyare och blivande amatörer ser amatörradion som en hobby utan som ett sätt att kommunicera.. "Vadå bygga, det är ju bara att beställa". Detta tror jag beror på flera saker, brist på intresse, okunskap samt lathet. Sen att säga det gäller alla skulle vara orättvist. Men jag tror ärligt talat att de flesta tröttnar på att sitta o köra 59 59 73, QSO i en contest och då faller de bort ganska snabbt. Bara en sån enkel sak som att avge och mottaga en ÄRLIG signal rapport skulle kunna ge det lite mer utmaning i att förbättra sig till nästa gång.

Tittar man på forumen runtomkring så ser man ofta att det kommer frågor från amatörer (Både nya och gamla) som är väldigt lätta att svara på MEN framförallt är en självklarhet för att man skall kunna klara sitt cert. Hur kan det komma sig ?? Fuskas det så mycket med certen idag eller har folk teflonminne så de inte minns vad de läst ett tag senare ??

Jag tycker det är jäkligt synd att samhället är på väg åt det hållet som det är, folk har varken tid eller lust att ställa upp för klubbarna av olika anledningar. Fielddays är jäkligt trevliga tycker de flesta .. om andra fixar det.

Bengt frågade..
Kan Internet ersätta det personliga mötet öga mot öga på klubben?

Mitt svar är: Absolut inte. det finns inget som är så inspirerande som att se en annan utöva något som man själv har intresse i. Jag själv skulle behöva någon som jag kunde gå hem och besöka med jämna mellanrum och se vederbörande köra telegrafi, var gång jag ser det så säger jag . " Nu skall jag lära mig det ordentligt" och går hem och börjar om .. För att sedan efter ett tag fastna och det sedan rinner ut i vasken. Att se en sådan sak på Youtube ger inte i närheten samma inspiration. Detta var bara ett exempel på hur JAG tycker att internet inte kan ersätta ett öga mot öga möte. Dock tror jag att många av de äldre och kunniga amatörer underskattar sina egna förmågor att kunna inspirera. För inspiration är ofta det som behövs mest utav.

// Freddy
 
Intressanta resonemang i tråden, dock med en hel del som jag inte håller med om.

Då jag har haft ett väldigt långt uppehåll på ca 20 år mellan aktiviteterna, så kan jag nog med fog säga att jag har gjort ett tidshopp inom amatörradion.

Det första som drog mig till min första klubb SK0HB var den sociala samvaron. Det var precis som beskrivits en kärna av styrelsemedlemmar som närvarade på alla möten. Dock så blev jag som ung man imponerad av både tekniska kunskaper och den sociala kompetensen som klubbkamraterna hade. Det var kort och gott trevliga människor. Framförallt fanns det ingen elitism, dvs. tekniker mot telegrafister, HF-frälsta mot EME-fanatiker eller annat. Man ville helt enkelt veta lite mer om allt möjligt. De aktiviteter som klubben hade byggde INTE på att man skulle bli först i contest, trots att kapaciteten och kunskapen fanns där (40m mast, STOR beam etc.). Utan det var sociala aktiviteter på en ganska låg nivå som hade lite av karaktären låt oss grilla korv och se om prylarna funkar.... Jag kommer särskilt ihåg en field-day ut till Skanssundet som var ganska rolig. Jag är inte helt säker på om vi kom upp i tvåsiffriga QSO-antal, men poängen var att vi byggde antenner, elverk och hade kul.

Idag är jag en mycket nöjd medlem i SK0CJ och det är också en samling trevliga radioamatörer. Inte så mycket gemensamma aktiviteter, förutom de månatliga pizzorna på månadsmötet, men man lär sig mycket. Samma inställning där, inget är rätt eller fel och alla former av hobbyn är kul. Det är en samling som kör allt från kommunjakten och uppåt i frekvensbanden. Kreativa idéer och kul spånande om amatörradion helt enkelt.

Min poäng är att trots ett tidshopp på 20 år så finns det radioamatörer som visar goda exempel på vad amatörradions själ är. Teknisk nyfikenhet i kombinationen social kompetens och en vilja att både lära sig och lära andra.

Det jag INTE tycker om är de som hävdar att det finns endast en sann lära, oavsett om det gäller telegrafi, vågutbredning eller andra teknologier som är "bättre" än moderna påfund. Jag skulle vilja kunna telegrafi, men har svårt att hitta motivationen till detta, då hobbyn ger mig andra utmaningar som räcker till för mig, förutom familjelivets krav. Det räcker med slutstegsbyggen, pre-amps, antennbyggen, digitalteknologier mm. Amatörradion blir inte sämre av radioamatörer som inte vill lära sig telegrafi, amatörradion blir sämre av elitister som påstår att man inte är radioamatör förrän man kan telegrafi. Jag skulle vilja testa en dylik elitists kunskaper i elektronik för att se om han/hon är bättre än en del icke telegrafister.....

Efter 20 år så kan jag också konstatera att digitalteknologier som PSK, FSK, SDR och andra teknologier har utvecklats såpass mycket att det är en helt ny hobby som utvecklats. Vågutbredning kan beräknas med VOACAP på ett relativt säkert sätt. Bevakning av MUF etc förenklar körande av QSO på högre frekvenser etc. Och jag lovar att alla dessa teknologier har inte utvecklats av snabbtelegrafister, utan av datanördar som har fått bra idéer framför sina datorer. Hur som helst, det är en positiv utveckling, då flera har fått tillgång till hobbyn. Plus att vi icke-telegrafister har fått tillgång till HF :) .

Hur vill jag koppla detta till klubbar då? Jo, jag anser att man ska i första hand ha en klubb för att träffa trevliga människor och få inspiration och nya intryck inom hobbyn. Man ska också ha kul. Dvs. inga prestationskrav, utan bara umgås och se vad man kan lära av andra. Och kanske i vissa stycken kan den unga datornörden kanske få självförtroendet att lära den gamla farbrorn som har alla HF bands DXCC på telegrafi att lära sig köra PSK-31 för nya utmaningar....

Jag lyssnar gärna på antenngurus, då jag inte har så mycket erfarenhet inom detta och vet att inom radion så är antenn allt. 1kW in i en konstlast med tråd är värdelöst. Men jag är också villig att dela med mig av mina erfarenheter, inklusive misstag, vad gäller datorer, digitaltrafik, MS etc...

Jag vill än en gång tacka mina vänner från mitten av 80-talet från SK0HB tiden och jag vill också tacka SK0CJ gänget idag som ger mig inspiration inom hobbyn. Det finns bra klubbar där ute, det gäller bara att hitta den som passar DIG. Och om den inte finns, starta en då. Med dagens Internet behöver man inte vara bunden av geografiska begränsningar. Se och lär av EME-folket bl.a.

Bara mina funderingar
73 de Kai

PS: Flera radioamatörer borde starta bloggar... Det är krångligt i början, men det är ett suveränt sätt att få delge sina erfarenheter. Jag har ca 10-50 läsare per dag och det är glädjande. Skulle dock vilja läsa andra blogga om sina radioäventyr...
 
SM0RCL Skrev.

Hur vill jag koppla detta till klubbar då? Jo, jag anser att man ska i första hand ha en klubb för att träffa trevliga människor och få inspiration och nya intryck inom hobbyn. Man ska också ha kul. Dvs. inga prestationskrav, utan bara umgås och se vad man kan lära av andra. Och kanske i vissa stycken kan den unga datornörden kanske få självförtroendet att lära den gamla farbrorn som har alla HF bands DXCC på telegrafi att lära sig köra PSK-31 för nya utmaningar....

Detta är exakt det jag menar menar med inspirationen.
Prestationskraven måste finnas i form av att man bjuder till lite själv, men det får man ju se som väldigt liten insats i sammanhanget. Men jag vet att i min närhet finns det många som gärna skulle vilja göra mer men vågar inte då är rädda för att visa sin okunskap inom områden där de borde veta mer, detta är också synd. När det gäller många äldre tycker jag att det är tråkigt att de har en inställning där det heter "Nej sånt där är jag för gammal för".
Man blir aldrig för gammal för att lära .. bara lite trögare :-)

Jag var själv med i en klubb tidigare som hette SK7BT. Där var det ett kärngäng som slet hårt och de (VI) andra kom med glada tillrop.
Klubben funkade bra men tyvärr splittrades kärngruppen av olika anledningar och klubben löstes så småningom upp.

Sedan har jag engagerat mig i SK7OA där klubben funkat bra. Tyvärr känner man själv att tiden inte vill räcka till för att göra så mycket som man skulle vilja göra. Klubben ligger ca 45 min körning från hemmet och efter en arbetsdag med 45 min körning till hemmet så känner man sig mindre pigg på att köra 45 min till för att vara där 1-2 tim o sen köra 45 min igen. Detta är nog lika för många andra i detta stressade samhälle vi lever i idag.

Men det känns som att klubben är mycket viktig för att sprida inspiration.
Jag vet att många tycker precis som jag ,att hands on på grejor ger betydligt mycket mer än att se lite bilder och text på en datorskärm.
En annan sak är ju även att lära känna människor ordentligt och inte bara via radion eller ett forum. Väldigt lätt att folk får ett rykte om sig att vara på ena eller andra sättet, bästa sättat att få reda på om ryktet är sant eller inte är ju att umgås med personen ifråga. Har själv ett par personer i min närhet som blivit uppmålade som idioter och personer man skall "passa sig för". Men efter ett par timmar i samma rum så får man oftast en helt annan uppfattning.

Sann lära..?? Nej det är upp till var och en att plocka godbitarna ur sin hobby och roa sig med det man personligen tycker är kul. Personligen tycker jag att den största biten för min del är experimenterandet samt byggande. Contest kommer som en ganska mycket mindre bit, kan tycka att det är betydligt mycket trevligare att sitta och prata väder och vind. Min stora önskan är att lära mig telegrafi ordentligt nån gång i framtiden. Men det är min önskan och kanske inte just din önskan. Men det får vi acceptera att vi har olika intressen och olika mål. Eller ??

// Freddy
 
RCL skrev; "Jag skulle vilja kunna telegrafi, men har svårt att hitta motivationen till detta, då hobbyn ger mig andra utmaningar som räcker till för mig, förutom familjelivets krav."
---

Det du skriver är väl bara ett skriftligt bevis på att du inte är tillräckligt intresserad av att lära dig telegrafi och därför inte prioriterat detta framför andra saker, som är mer motiverande att lägga tid på. Surfa på Internet eller bygga Pre-Amps. Allt handlar om prioriteringar. Alla har vi massor av fritid och sedan kan man inrätta sitt liv med antingen dålig eller bra verkningsgrad. :rolleyes:

Jag skulle vilja kunna segelflyga men hittar ingen motivation för att lära mig ens grunderna, jag är faktiskt så himla ointresserad att jag inte ens har undersökt var jag kan lära mig flyga och vad det kostar, hur mycket tid det tar o s v. Men flyga vill jag... varför är det bara eliten som kan flyga. Livet är orättvist. :(

Nåja, det du skriver om klubbarna stämmer i alla fall väldigt bra in på den lokala klubben här i Lund. När jag själv gick med som tonåring 1968 så fanns ett litet kärngäng om 5-10 personer i ett litet rum. Vi träffades en gång i veckan och som den fullständig ovetande nykomling jag var, så var öronen och ögonen öppna på vid gavel för nya intryck. På den tiden så hade jag ingen aning om vilket som var eller skulle bli mitt huvudintresse inom radiohobbyn. Ganska snart förstod jag att telegrafi var ett absolut måste liksom jag förstod att jag inte fattade ett dugg om elektronik. Inget och noll. Men det jag hade var intresse att lära mig, nyfikenhet och en otrolig motivation, tålamod och drivkraft. Säkert medfödda egenskaper men ändå.

Jag skulle tro att den lilla klick radioamatörer som var väldigt fokuserade på radioteknik, hembygge, radiorör, telegrafi och att ständigt optimera sina egna radioapparater och klubbstationen ledde in mig och några av mina skolkompisar i den fantastiska hobby jag har än idag, nämligen tillämpad amatörradio med radioteknik, hembygge, radiorör, telegrafi i centrum och att ständigt mixtra med min egen radiostation och antenner. Visst har även jag provat mycket annat inom hobbyn, som PSK31 och FM-snack på repeatrarna men jag alltid återfallit till kärnverksamheten amatörradio på komponentnivå - och så som jag definierar kärnverksamheten så klart.

Om jag som tonåring hade hamnat i en privatradioklubb så kanske jag valt en annan bana och fått vänta att bli radioamatör tills i mitten av 70-talet då T-licensen gjorde det möjligt att slippa lära sig telegrafi.

Eller så hade jag fått vänta tills en bit in på 2000-talet då SSA sågade ner provkraven och öppnade upp för alla. Då hade jag bara behövt offra några veckoslut på att få reda på hur jag skulle besvara provfrågorna för att få köpa min anropssignal av SSA.

När jag idag besöker samma lokala klubb som jag blev medlem i 1968 ser det helt annorlunda ut. Fortfarande brukar vi vara 5-10 personer på veckomötena men samtalen handlar om parkeringsproblem, politik, TV-program, den senaste semesterresan o s v. Sammanhållningen är god och ingen tycks lida särskilt mycket. Men ibland när jag kommit hem från ett sådant översocialt möte så undrar jag om det var värt bensinen. Vad gav det mötet mig rent konkret och varför pratas det inte om radio på en radioklubb... Ja, ibland funderar jag på varför jag är medlem.

Men det sociala mötet och snacket om vardagsproblemen i samhället är säkert viktigt och utan den kontakten med den verkliga "amatörradion" så kanske jag blivit en sådan där ruggig radionörd som snöat in på mina kära radiorör och gallerläckor. Hemska tanke.

Jag tror att ovanstående beskrivning passar ganska bra in på många klubbar. Från tid till annan anordnas även i vår klubb föredrag och andra aktiviteter inom alla tänkbara nischer inom radiohobbyn. Det körs en och annan test på en synnerligen låg nivå och ingen är intresserad av att vinna.

Men det jag funderar på är hur en ny ovetande nykomling formas av en sådan splittrad klubbaktivitet som vi kan erbjuda. Ena veckan möter han ett gäng gamla halvgnälliga gubbar som käkar ohälsosamma kakor och pratar om kommunens nya parkeringspolicy och några veckor senare får han lyssna på ett komplicerat föredrag om fasade antenner för 160 m.

Så jag ställer frågorna igen; Har de traditionella breda allmänna radioklubbarna någon framtid?

Vinner nybörjarna kanske mer på att bilda egna smågrupper inom smalare nischer på sin egen nivå men där de hjälper varandra uppåt på kunskapsstegen?

/Bengt
 
Bengt som svar på din fråga skulle jag vilja svara såhär..

Ja de traditionella breda allmänna radioklubbarna har en framtid .. Men är det som radioklubb eller som en filial till PRO (du sa gnälliga gamla gubbar).
Är det en radioklubb för att man ställer en radio i en hörna ?
I takt med att det blir lättare och enklare samt billigare att köpa sig en Yaesu på nätet så minskat intresset för att sitta och bygga om en gammal bussaradio till 2m och därmed också ett sätt att lära nyblivna (nykomna) amatörer att det inte är så svårt att åstadkomma saker själv. Den listan kan göras lång.

Du har ju själv sagt att nermonteringen av amatörradion har börjat..
Borttagandet av Telegrafi kravets (tvånget) är ju ett led. Sätter du dig på en skolbänk i 6 mån för att läsa till ett cert då har du ju visat att du har ett intresse du vill bygga på. Tror att det var lättare att vinna förtroende och lära känna människor när man gick en kurs i 6 mån än dom som idag sitter på en skolbänk i 2 * 8 timmar med 2*30 min lunch och 2*10 min fikapaus. Tiden för att ta ett cert har ju sakta men säkert minskat från mycket lång tid till att man idag kan fixa det seriöst på en helg.

Kan kanske uttryckas att i takt med att kraven från PTS sänkts har även kraven på att kursdeltagaren lära känna andra duktiga (gamla) radioamatörer sänkts. Jag säger gamla för att jag vill påstå att de flesta gamla radioamatörer har en erfarenhet som inte kan ersättas med ett HTML dokument på en skärm. Du kan inte bolla ett problem med en webbsida.

Att internet är ett bra sätt att sprida information på kan vi vara helt överens om, men det är också ett mycket ytligt sätt att kommunicera. Jäkligt svårt att se om nån skriver något med glimten i ögat eller sitter och är verkligen ilsken. Därmed anser jag att det inte kan ersätta öga mot öga möten.
Men att följa bloggar, forum och liknande är ett fantastiskt sätt att få ny information som man sen kan diskuterar på banden , på klubben eller hemma hos varandra över en kopp kaffe, där man verkligen lär känna varandra istället för att gå på vad alla andra säger.

Du (Bengt) är ju ett lysande exempel på detta. När jag tog mitt cert fick jag höra en hel del skitsnack om dig om hur du var som person. Jag lyssnade på detta skitsnacket. Men efter att man träffat dig ett par gånger har jag ju ändrat min uppfattning om dig till mycket stor del. Sen att jag var dum och lyssnade på skitsnacket från början är ju korkat från min sida. Men min uppfattning hade ju varit svårare att ändra om vi inte träffats öga mot öga.
Därmed inte sagt omöjligt.

// Freddy
 
SM0RCL , Kollade på din blogg och den är numera inlagd på bokmärke för framtida bruk :-).

// Freddy
 
Tack för alla synpunkter Freddy :)

Ang nedmonteringen av amatörradion så är det väl 15 år sedan jag skrev om det första gången. Det arbetet är i stort slutfört idag. Det sista lilla steget som återstår av nedmonteringen är möjligtvis att slopa de kvarvarande hindren i form av veckoslutskurserna för att bli radioamatör. Ärligt talat tror jag inte att en sådan förenkling hade gjort någon större skillnad i praktiken - inte som vi hade märkt på banden i alla fall. Vi måste alla inse att amatörradion i nuläget är nedmonterad och avreglerad. Det finns ingen återvändo till förr, det är nya tider nu.

När det gäller definitionen av en amatörradioklubb och vad som sker i en sådan så får man väl anta att den huvudsakliga verksamheten bör kretsa kring amatörradio.

För mycket länge sedan var begreppet amatörradion enkelt att förstå innebörden av. Det var en unik hobby för personer som var seriöst intresserade av radiotekniska experiment i olika former och som till stor del konstruerade och byggde sin egen utrustning. En stor andel av kärngruppen var ingenjörer eller arbetade som radioreparatörer i vardagen. En annan stor andel utövare var fartygs- och militärtelegrafister, även dessa med en gedigen teknikutbildning bakom sig. Allt detta framgår mycket tydligt av de gamla förteckningarna över amatörradiostationer i Sverige där innehavarnas titlar avslöjar detta faktum. Några radioamatörer var egnahemsägare och studerade, typografer eller snickare. Visst var det så.

I mer modern tid har amatörradio som hobby breddats något enormt. Den har gått ifrån att ha varit den smala tekniskt inriktade hobbyn till en mer allmän tävlings- och kommunikationshobby för alla - utan fokus på någon enskild inriktning eller särintresse.

Innehållet i QTC liksom SSA i stort återspeglar denna verklighet. Det finns lagom av allt på en lagom teknisk nivå som de flesta kan förstå och ta till sig. QTC är en bra tidning för det stora flertalet. Likaså är SSA en bra förening för de flesta. Likadant ser det ut i andra länders föreningar, EDR, RSGB, DARC, ARRL och deras medlemstidningar. En lagom mix av diverse lättuggat där man sällan går på djupet. Att fylla QTC med långa beräkningsformler och invecklade kopplingsscheman skulle orsaka ett ramaskri och medlemsflykt. Ändå var det så QTC såg ut förr i tiden.

Det jag vill fokusera diskussionen på är hur själva ingången till amatörradiohobbyn ser ut idag. Vilka reella val och möjligheter har en helt grön nykomling att komma in i hobbyn och på vilken nivå är det möjligt att komma in. Hur leds nykomlingen in så att denne verkligen får en bra start och ett bestående utbyte av hobbyn och inte minst viktigt, accepteras av de övriga. Många nya hoppar ju av efter bara några månader eller år. Varför gör dom det?

Vi kan konstatera att ytterst få klubbar och amatörer sysslar med amatörradio enligt det gamla synsättet, d v s på komponentnivå och på en mer grundläggande nivå som förr i tiden. I stället möts en grön nybörjare av högpresterande fabriksbyggda radioapparater som i princip kan allt, alla trafiksätt, alla band, allt i en låda. Nybörjaren möts av radioamatörer som antingen inte är aktiva själv eller som har likadana svarta lådor på bordet.

Om vi sedan utgår ifrån att de flesta nykomlingarna förmodligen har en mycket svag grund att stå på när det gäller matematik och radioteknik så blir det mesta som händer inne i radioapparaterna svårt att förstå. Det som i många fall återstår för nybörjaren är att finna sin egen nisch och sina egna radioapparater (val av modell och fabrikat) som han eller hon sedan kan lära sig att handha på samma sätt som den nya mobiltelefonen, datorn eller vad det nu är.

Tänker jag fel?

/Bengt
 
Men det jag vill protestera mot är att man säger att när telegrafikravet försvann, så nedmonterades amatörradion. Ursäkta mig, men det är komplett "censurerat"-snack. Telegrafi är ett trafiksätt/modulation som alla andra. Dess utövare är inte bättre eller sämre än någon annan radioamatör. Det är helt riktigt att jag INTE har prioriterat att lära mig telegrafi. Däremot så kan jag fortfarande med egna ord förklara Maxwells teorier, Shannons informationsteorem och även förklara en del av matematiken bakom moderna digitala trafiksätt. Jag är helt övertygad om att många av de äldre telegrafisterna inte på ett vetenskapligt sätt kan förklara sambandet mellan CW hastighet och filterbandbredder, dvs. att det finns ett samband mellan filterbandbredden och möjlig teoretisk CW-hastighet (tips, Shannon). Och då menar jag inte empirisk kunskap, utan teoretisk.

Poängen med amatörradio är att vi ska utveckla teknologin, och vad gäller CW så var det nog färdigutvecklat innan Marconi uppfann radion, dvs. trådbunden telegrafi. Idag finns det massor med intressanta digitala trafiksätt som utvecklats inom hobbyn för att senare få kommersiella applikationer. Och de nya utmaningarna finns inom digitaltekniken, bandbreddseffektivitet etc. Även antennteknologin kommer säkert att utvecklas en hel del. Trots allt är inte en dipol det bästa som finns om du vill upprätta en punkt till punktförbindelse, t.ex. till Södra Sudan. Dock så är den "enklast".

Om jag inte missminner mig så skulle pratet på amatörradion behandla radioteknik, tekniska prov och trivialiteter. Vi gnäller mycket på PR-folket helt i onödan. De har pratat trivialiteter på ett band (27MHz) som INTE var avsett för det syftet. Däremot skulle deras trivialiteter varit helt ok på amatörradiobanden enligt det gamla hederliga B90.

Nä, jag tycker att den stora nedmonteringen av amatörradion är att vi diskar av tekniken alldeles för snabbt och ignorerar att utbilda tekniskt kompetenta radioamatörer. Dagens gymnasieskola utbildar tyvärr inte människor med den matematiska kompetensen som behövs för att förstå Maxwell, Shannon mfl. Där har vi det stora problemet. Jag tror att enda sättet är att mentorera en radioamatör åt gången. Själv skulle jag nog klara av en per år. Det är väl ungefär vad man orkar med ett liv utöver radion.

Men om många gjorde det, så skulle den procentuella höjningen av antalet amatörer bli ganska avsevärd.

Nä, nu vill jag att vi återgår till kärnverksamheten, utvecklar och experimenterar med RADIOTEKNIK, oavsett modulation.

Förresten ska jag iväg till Jula för att handla lite antennprylar. Tänkte belöna mig i helgen med lämplig trådantenn för att köra just Södra Sudan :) .

73 de Kai

PS: Jag vill köra Södra Sudan med SSB och PSK ;)
DS: I nödfall får jag köra med DM780 och läsa streck i vattenfallet (uppfanns redan som pappersremsa till trådtelegrafi).
DS2: Jag letar också efter paddel.... Bencher t.ex...
 
RCL skrev; "Men det jag vill protestera mot är att man säger att när telegrafikravet försvann, så nedmonterades amatörradion. Ursäkta mig, men det är komplett "censurerat"-snack. Telegrafi är ett trafiksätt/modulation som alla andra. Dess utövare är inte bättre eller sämre än någon annan radioamatör."
----

Hallå där! Du har tyvärr missuppfattat saken fullständigt. Jag har inte påstått att det går att sätta likhetstecken mellan nedmonteringen av amatörradion och det borttagna kravet på färdighetet i morsetelegrafering.

Jag har däremot sagt (och skrivit) att utan färdigheter i morsetelegrafering så faller en stor del av möjligheterna inom amatörradion bort. Det är så sant som det är skrivet och behöver inte debatteras vidare.

Vidare är det så att den nämnda nedmonteringen pågått under mycket lång tid i mycket små steg. Det handlar i sak om olika lättnader i provkraven och förenklade läromedel. Förr tog delämnena ellära, radioteknik och kännedom om föreskrifter m m i en typisk amatörradiokurs c:a en termin att genomföra. Många klubbar bedrev likartad utbildning där målet var att utbilda mot kunskap. Läs igen. Utbilda mot kunskap.

Hoppar vi in i nutiden så bedrivs veckoslutskurser där målet INTE är att utbilda mot kunskap. Målet är i stället att på ett snabbt och enkelt sätt möjliggöra för eleven att klara ett skarpt typprov som ser exakt likadant ut som de övningsprov som finns i SSA:s lärobok. Det enda som skiljer är att siffervärdena bytts ut.

Om du vill diskutera dessa förändringar i mer detalj så ställer jag gärna upp eftersom jag jobbat med just dessa bitarna inom SSA och som styrelseledamot "mot min vilja" tvingats vara med att montera ner amatörradion. Ty i en styrelse så är det majoriteten som bestämmer och det får man finna sig i. Jag har alltså mycket god kännedom om det jag diskuterar och tar gärna en ordentlig debatt här.

Du skriver vidare; "Nä, jag tycker att den stora nedmonteringen av amatörradion är att vi diskar av tekniken alldeles för snabbt och ignorerar att utbilda tekniskt kompetenta radioamatörer. Dagens gymnasieskola utbildar tyvärr inte människor med den matematiska kompetensen som behövs för att förstå Maxwell, Shannon mfl. Där har vi det stora problemet. Jag tror att enda sättet är att mentorera en radioamatör åt gången. Själv skulle jag nog klara av en per år. Det är väl ungefär vad man orkar med ett liv utöver radion." Slut citat.

Bra! Nu är du på spåret igen. Detta är precis vad nedmonteringen handlar om. De nyutexaminerade radioamatörerna har tyvärr inte den kunskap de behöver för att stå på egna ben och ännu mindre ta sig fram för egen maskin. Nu talar jag enbart om den majoritet som inte har förkunskaper från högskola etc.

Sammanfattningsvis tycker vi alltså exakt lika men du gick i självsvängning p g a att du missuppfattade det där med telegrafin. Glöm telegrafin. Det är inte den som avgör om man är bra eller dålig. Lämplig eller olämplig.

/Bengt
 
OK Bengt, då är jag helt med dig :) .

Jo, tekniken är ju trots allt grunden i just vår hobby. Tyvärr verkar det ju idag som att utbildningen bara satsar på teknik som börjar på http:// :( .

Jo, det är inget självändamål att få en stor volym av radioamatörer. Jag tycker nog att de som finns räcker till när det blir pile-up och konditioner ;) .

Är det något som SSA borde satsa på, så är det teknik. Varför inte göra reklam på gymnasieskolor som inte har glömt bort matematiken och fysiken? Det finns ju sådana kvar. Alla har inte blivit mediegymnasier för radio/TV-hallåor etc.. Själv jobbar jag stenhårt på att min 11-åriga son att löda under den här sommaren. Det blir en simpel robotbyggsats, men det är en början.

Till och med mina barn som är uppvuxna med både två och åtta hål (GbE) i väggen blir imponerade av att man kan prata runt hela världen utan en tråd. Dessutom utan att det kommer oönskade reklampauser, hihi.... Så visst finns det säljande argument, dock skall man aldrig tro att kvalitet kan ersättas med kvantitet.

Sen har vi ju frågan om de som har signal, men är vilande. Det borde gå att få dem att aktivera sig på något sätt. Kanske genom ett SSA utskick av något slag. Jag känner minst två elektronikingenjörer som har vilande signaler och som definitivt är riktigt bra radiotekniker. Så hur aktiverar vi sådana yrkesmänniskor? Deltar i elektronikmässor? SSA borde kanske försöka få några mässor att sponsra med plats under elektronikmässor? Om man visar upp lite HF, PSK, satellit, EME och WSPR/QRSS så tror jag nog att man kan fånga nya medlemmar. Om inte annat, så syns man. Och där har ju reklamen rätt, syns man inte, så finns man inte.....

Well, jag hoppas verkligen att SSA:s styrelse inte tappar bort tekniken... det är det som gör hobbyn kul, det utvecklas hela tiden.

73 de Kai

PS: VP-rör, flagglinor etc. anskaffat. Trådantenn (vert rikt) åker nog upp imorgon om det inte regnar...
 
En liten tanke angående amatörradions nedmontering:

Jag tog mitt cert 1989 (T, C, B och A). Jag hade varit mycket radiointresserad i många år innan jag kom i kontakt med den lokala klubben. När jag väl fick information om vilka kunskapskraven var så blev jag förvånad över att det var så "enkelt" att bli radioamatör. Visserligen var mina förkunskaper nära noll, men jag insåg ganska snabbt att det här skulle bli enklare än att ta körkort.

Så småningom hamnade jag på diverse träffar, auktioner och loppmarknader i andra klubbars regi. Till min stora förvåning träffade jag där människor som spydde galla över hur svårt det var att ta cert. Onödiga och orimliga krav, hette det.
Istället för att plugga in de nödvändiga kunskaperna lade dessa personer ner en massa tid och energi på att försöka ändra reglerna. Ganska snart insåg man att de, förr eller senare, skulle lyckas.

Nu har vi nått målet, och dessa personer har både tagit cert och försvunnit från hobbyn. Alltså var de egentligen inte speciellt radiointresserade, utan var mest intresserade av att enkelt kunna uppnå den status som andra jobbat för att uppnå. När denna status bleknade bort genom avregleringen så var det inte roligt längre.

Jag var även mycket engagerad i klubbverksamheten de första 10 åren inom hobbyn. Men verksamheten i den lokala klubben avtog och klubben lades på is. I dag skulle jag nog inte engagera mig om klubben skulle återuppstå.
Dels för att man nog blir alltmer "insnöad" på sin egen lilla nisch, med åren, och inte bryr sig lika mycket om "allmän amatörradio". Och dels för att det antagligen skulle dyka upp medlemmar som bara vill ha, utan att tillföra något konstruktivt själva.
Jag ser inte mig själv som någon grinig gubbe utan snarare som en gubbe som hatar apatiska människor som inte klarar att tänka själva utan bara skall underhållas (Det blev visst riktigt grinigt, hi). Tyvärr möter jag denna typ av människor dagligen.
Som någon sade: Det var inte bättre förr, det är bara sämre nu.
 
RCL skrev; "Sen har vi ju frågan om de som har signal, men är vilande. Det borde gå att få dem att aktivera sig på något sätt. Kanske genom ett SSA utskick av något slag. Jag känner minst två elektronikingenjörer som har vilande signaler och som definitivt är riktigt bra radiotekniker."
----

Bra infallsvinkel. Om vi resonerar i termerna verkningsgrad på nedlagda resurser så borde det löna sig bättre att bearbeta och hjälpa befintliga radioamatörer att komma igång och komma vidare i sin hobby än att rekrytera ännu fler helt nya som vi ändå inte har tid och möjlighet att ta hand om på ett bra sätt.

För att ta ett konkret exempel från klubben här i Lund så finns det en handfull medlemmar ur den skara som brukar besöka klubbmötena men som inte kommit igång på radio ännu. De har alla haft sina certifikat i över 10 år och någon enstaka längre än så. Redan tidigt i sin karriär skaffade de sig riggar i form av KV-transceivers och för 2 m. Några skaffade sig antenner och någon fick också upp trådar och pinnar på taket.

Men någon aktivitet på banden blev det inte, av olika skäl. Kikar man i loggboken på klubben så ser man att det körts under 10 vanliga QSO det senaste året. Detta trots att klubbstationen har fungerat skapligt på flera band. Ingen verkar intresserad av att köra radio...

I våras lät jag mig övertalas att bli ordförande i klubben och efter att ha diskuterat klubbens fortsatta vara eller icke vara med den övriga styrelsen så bestämde vi oss för att fram till sommaren se över hela radiostationen och fixa till antennerna. Tanken från styrelsens sida var att medlemmarna tillsammans skulle göra jobbet för att på så sätt få inblick i hur en komplett radiostation byggs samman och hur antenner kan mätas upp med instrument och hur de kan justeras till resonans. Projektet verkar ha fallit i god jord och även om vi ligger en månad efter tidsplan så har nog aktiviteten på våra onsdagsmöten aldrig varit så stor som de senaste månaderna. Hur länge kan detta hålla i sig?

Min plan inför hösten är att jag och helst också någon annan skall köra korta improviserade "handhavandeföredrag" maskerade som små radiokurser vid fikabordet och på svarta tavlan. Det visade sig nämligen att inte en enda av de medlemmar som frekvent besöker klubben kunde hantera ICOM-radion och stämma av det gamla PA-steget SB-200. Menyerna var för svåra att hitta i och det där med Pi-filter var obegripligt sa dom själva.

Först kunde jag inte fatta att det var så illa ställt men efter att ha pratat igenom saken med några lärare på gymnasiet så må det stå klart att den kunskap som på 60- och 70-talen togs för given helt enkelt inte finns idag och i många fall inte heller behövs.

Att i ett läge som detta ge sig ut på stan och propagera för amatörradio på skolor och bibliotek känns tämligen meningslöst. Om det "värsta" inträffar, att många intresserade nappar, så måste ju någon av medlemmarna övertalas att axla rollen som mentor eller kursledare. I vår klubb finns inte en enda som är villig att ställa upp. Alla tänkbara är tillfrågade men säger blankt nej. Så ser det ut i många andra klubbar och de som under många år verkat som kursledare är till åldern komna eller menar att "nu är det min själ dags att de yngre tar över" - jag har gjort mitt. Känns det igen?

Även jag resonerar så i just detta fallet. Jag höll i klubbens amatörradioutbildning mellan 1970 till slutet av 80-talet då jag sakta trappade ner. Min efterträdare höll ut tills för fem år sedan och han är nu över 80 år och vill också trappa ner.

Sedan kan man vända på steken och börja fundera på varför vi old timers "måste" engagera oss för att övertala de yngre som vi anser att de kan för lite och att de "måste" lära sig mer. Och varför skall vi dra in ännu fler nybörjare till hobbyn? Varför är sänkta krav bättre? Vad vinner vi själva på det? Gör vi allt detta som någon sorts välgörenhet, egotripp eller vem efterfrågar våra tjänster? Mig veterligt har ingen av de nuvarande medlemmarna i klubben bett mig att hålla några kurser utan det är något jag själv tagit på mig av någon märklig anledning. Varför bryr jag mig? :eek:

/Bengt
 
Bara för att förtydliga mig själv efter SM0RCL missförstod saken ..

Jag menade inte på något sätt att slopandet av telegrafikravet gör saken sämre. Jag tycker inte att kravet var befogat på något sätt . MEN jag tycker / tror att många av de gamla amatörerna som kämpat hårt med telegrafin i kanske 2 - 3 kvällar i 5-6 månader på en klubb har större chans att skapa kontakter och därmed bli inspirerad till lära sig mer inom hobbyn än killen som suttit tyst på en skolbänk i 16 timmar minus 3 timmar för fika och lunch.
Sen givetvis finns det de som inte behöver dessa kontakterna, men de är nog ganska få.
Sen vill jag absolut hålla med Bengt om att telegrafin ger betydligt mer möjligheter inom amatörradion. Kan man telegrafin så öppnas det en jäkla massa dörrar. Men har man inte intresset av det så skall man inte tvingas till det heller. Men då är det ju bra om någon kan visa och inspirera.

Vidare säger du Bengt att dagens ungdomar har en klen grund att stå på när det gäller matte och radioteknik. Kan bara hålla med på den punkten också, Att kunskapen om radioteknik är låg kan jag ha en viss förståelse för, men att mattekunskaperna är så katastrofalt låga och även flertalet andra ämnen är under all kritik. Det finns killar som är 18 år gamla som går ut gymnasiet efter 3 år och kan inte räkna ut volymen av en kub eller akvarium. Trots detta får de både G och VG i matte. Jag ser detta hur ofta som helst så det är inte en enstaka elev vi pratar om. Med sådan fakta kan man kanske inse att det inte bara är amatörradion som är under nedmontering utan även skolsystemet.

När det gäller rekryterandet kändes det för en del år sedan att "vår" förening SSA strävade efter att rekrytera så många som möjligt på så kort tid som möjligt. Idioti i mina ögon , borde vara bättre att jobbar utefter att få Kvalité i stället för kvantitet. Men det är återigen vad jag tycker.

// Freddy
 
WDG skrev; "När det gäller rekryterandet kändes det för en del år sedan att "vår" förening SSA strävade efter att rekrytera så många som möjligt på så kort tid som möjligt. Idioti i mina ögon , borde vara bättre att jobbar utefter att få Kvalité i stället för kvantitet. Men det är återigen vad jag tycker."
----

Ja det är korrekt. Så var det. När dessa beslut togs i SSA för c:a 15 år sedan (ungefär) bestod styrelsen av 14 personer och det var en kvalificerad majoritet (alla utom jag) som röstade för att tona ner radiotekniken och telegrafins betydelse till förmån för en mer populär tolkning av amatörradion där kompisradio, radiosamband och tävlingar skulle stå i centrum.

Styrelsen satsade några hundratusen kronor på en ganska stor rekryteringskampanj där bl a en broschyr trycktes upp och som visade hur ungdomar umgicks i en avslappnad miljö med en pizzakartong och coca cola på bordet. Kampanjen riktade sig specifikt till ungdomar och mötte dem på sitt eget språk - enligt kampanjledaren.

Just kvantitets- kontra kvalitetstänket var ofta uppe till diskussion i styrelsen men eftersom varje ny medlem generar pengar till kassan och man var livrädd för en negativ utveckling av föreningen som skulle innebära ett sjunkande medlemsantal med dålig ekonomi som följd så blev det som det blev.

Min gärning i det hela förutom att opponera mig i styrelsen var att påbörja uppbyggnaden av en ganska så omfattande teknikavdelning med hjälpmateriel för utbildare och provförrättare på SSA:s webbplats. Jag och fem andra funktionärer i Sektion Utbildning som jag var sektionsledare för kom ganska långt i vårt arbete innan vi fick ett tydligt ultimatum från SSA ordf. Antingen stänger ni ner teknikavdelningen eller så stoppar vi hela rekryteringskampanjen etc. Styrelsen ställde sig solidarisk bakom ordf beslut och vi funktionärer i Sektion utbildning diskuterade saken. Att radera flera års hårt arbete med en knapptryckning gör man bara inte. Lösningen blev att vi lyfte ut sidorna ur SSA och la dom på en egen domänandress samt tog bort alla referenser till SSA. Därefter sade vi upp oss allihop, lämnade våra poster vakanta och jobbade vidare med exakt samma saker men nu utanför SSA:s kontroll. Några spridda kommentarer hördes från en styrelsemedlem som kallade oss utbrytare men i övrigt var styrelsen glad att ha blivit av med ett för dom stort problem.

Det kan alltså vara bra att känna till att det för länge sedan funnits enormt höga ambitioner inom SSA för ett bevarande av den tekniska kompetensen, en skärpning av provfrågorna, ett mer omfattande utbildningsmateriel m m men också att det funnits ännu starkare krafter som ville förenkla och popularisera hobbyn till de minsta möjliga kraven som kunde slinka igenom, i jakten på fler medlemmar. Det största arbete som sektionen gjorde var att författa boken KONCEPT för Radioamatörcertifikat. Boken kasserades av styrelsen och blev inte "av SSA godkänt utbildningsmateriel" och kunde således inte användas för det som den var tänkt för. att bilda underlag för klubbar och enskilda i sin kursverksamhet. Författaren Lennart Wiberg SM7KHF (SK) lade ner ett otroligt jobb på den boken och är den som skall ha full credit för sina insatser. Vi andra hjälpte bara till att korrläsa.

Nog gnällt över spilld mjölk. Det som hänt har hänt och utvecklingen därefter blev ju positiv på många andra sätt.

/Bengt
 
"Nog gnällt över spilld mjölk. Det som hänt har hänt och utvecklingen därefter blev ju positiv på många andra sätt.

/Bengt"

Positiv? Är det resor och livstids medlemskap "for free" det?

Att sedan övriga världens amatörer inte godkänner den s.k utbildningen och det s.k certifikatet bryr dom sig inte ett smack. Tråkigt.
 
För att backa bandet lite så behöver vi betrakta amatörradion i sitt samhällsperspektiv.

På 1920-talet var "radio" nytt för alla, och vad var då mer naturligt, i synnerhet i Sverige, att utforska denna nya företeelse i föreningsform. "Radioklubbar" växte som svampar ur jorden och tjänade som samlingspunkter och centra för informationsutbyte i stort och smått för de radiointresserade.

Så småningom föreskrevs kunskapskrav för att få amatörradiotillstånd, och då blev "klubbarna" också en naturlig form för att ordna med den nödvändiga utbildningen.

Före 1939 sågs amatörradion mest som någon form av kuriositet av makthavarna, man varken ville motarbeta eller gynna hobbyn. Det relativt lilla antalet licensinnehavare, c:a 400, gjorde också amatörradion tämligen obetydlig.

Ett helt annat förhållande kom att råda efter kriget. Radioamatörer hade lämnat betydelsefulla bidrag till krigsansträngningarna, och myndigheternas inställning hade svängt till att betrakta amatörradion som
"En reservkår av tränade operatörer och radiotekniker, vilka utan kostnad för det allmänna vidmakthålla sina kunskaper".

Radioklubbarna kom att spela en betydelsefull roll i detta. Många klubbar var på ett eller annat sätt associerade med olika former av totalförsvaret, och de som tog steget fullt ut in i det "hobbymilitära" bildade FRO som en fristående del av frivilligförsvaret (före 1951 hade FRO varit en sektion inom SSA). FRO:s lokalavdelningar motsvarade i stort radioklubbarna.

Teknik- och telegrafikurser blev naturliga delar av klubbarnas verksamheter, eftersom det med dåtidens hjälpmedel var föga effektivt att lära sig i synnerhet telegrafi på egen hand.

Klubbarnas storhetstid torde ha infallit på 1950/60-talen, då det kunde finnas amatörradioföreningar med många 10-tals medlemmar även på små orter.

Detta förhållande varar ganska oförändrat fram till 1980-talets början.
Då har kopplingen mellan totalförsvar och amatörradio börjat försvagas,
och "makthavarna" ser inte lika positivt på amatörradio längre.
Dessutom har början till en urvattning av kunskapskraven börjat skönjas, i och med införandet av den telegrafifria T-licensen.

I tiden sammanfaller detta också med att föreningslivet i stort börjar att försvagas. Föreningar och intresseorganisationer börjar tappa medlemmar och får svårt med nyrekryteringen.

1990-talet blir årtiondet när amatörradio på allvar blir "a solution looking for a problem". Det går redan att se hur kopplingen mellan de procedurer som amatörradio använder och de som totalförsvaret använder blir närmast obefintlig. I och med det kalla krigets slut börjar man dessutom omvärdera totalförsvarets roller och utformning. Denna omdaning gör att speciella radiooperatörer blir allt mindre intressanta både i militära och civila system.

Motiven för amatörradions existens ur samhällets perspektiv blir därmed allt tunnare.

Avregleringarna av telemarknaderna mot slutet av 1990-talet gör att spektrum i allt större utsträckning blir en handelsvara, vilket medför att
amatörradion behöver förfina argumenten för sitt spektrumutnyttjande.

I Sverige försöker SSA under början av 2000-talet möta problemen med en potentiellt åldrande amatörradiopopulation och vikande medlemsantal genom att sträva för att ersätta "kvalitet" med "kvantitet", eftersom man här primärt räknar framgång i antalet bokförda medlemsavgifter och försålda "fåfängesignaler".

Detta resulterar i de i internationell jämförelse extremt låga provkraven samt avskaffandet av telegrafikravet. Förändringar som medlemmarna rimligen borde ha fått säga sitt om innan de genomförts.

Dagens situation har blivit att SSA delar ut en ett amatörradiocertifikat som medför privilegier på en internationellt sett hög nivå, mot kunskapskrav som till nöds motsvarar den "novislicens" som diskuteras inom CEPT och vilken har införts i en del länder. Klubbarnas roll i detta har blivit "veckoslutskurserna" där många examineras men ett litet fåtal (mindre än 10%) blir aktiva på amatörradiofrekvenserna. En nedslående "verkningsgrad".

Allt flera användare börjar titta med intresse på amatörradions stora tilldelning av spektrum, främst i UHF/SHF-områdena. Den förändring av "spektrumpolitiken" som drivs inom främst EU talar inte till amatörradions fördel.

Att då, som t.ex. kommit på tal när det gäller missbruket av APRS-frekvenserna av segelflygare, sträva efter att få personer som egentligen inte alls är intresserade av amatörradio att ta ett amatörradiocertifikat endast för att få tillgång till "gratis spektrum" för att kunna utöva en verksamhet som de egentligen skulle stå kostnaderna för, kan visa sig direkt kontraproduktivt.

Sådant kan uppfattas som att amatörradion är villig att "sälja vidare" sin tillgång till spektrum till vilka som helst, även till sådana som inte uppfyller ITU-definitionen av amatörradio. I och med detta undermineras de argument som så väl kan komma att behövas vid kommande ITU-konferenser.

Även här kommer "klubbarna" in. Under de senaste åren har det förekommit att föreningar börjat använda "klubbsignaler" för att kunna kringgå även de vagt formulerade och lågt ställda kraven för att erhålla ett amatörradiocertifikat.

Detta står i direkt strid till principen bakom "klubbsignaler", vilka är tänkta att användas för aktiviteter inom klubben som t.ex. Field-Days eller tester. Tanken har aldrig varit att kunna "låna ut" klubbsignaler till personer som saknar amatörradiocertifikat för användning från deras hemadresser eller andra former.

För att avrunda så står inte bara den individuella amatörradion, utan även dess organiserade former, inför ett vägval.

Antingen kan man låta urvattningen av kunskapskraven fortsätta,
och så småningom bli vittne till hur amatörradion förvandlas till utvidgade PR-band, utan krav på kunskaper eller examination men med krav på typgodkända apparater kopplat till låga tillåtna effektnivåer.
Det kanske kan upplåtas delade frekvensutrymmen på ett par 100-tal kHz i HF-området samt någon MHz i VHF/UHF-områdena under dessa premisser.

Eller kan man höja kunskapskraven rejält och sträva efter att amatörradio på nytt blir den tekniska hobby som återspeglas i ITU-definitionen.

Personligen tycker jag det har varit ett svek av de nationella föreningarna att på egen hand genomföra förändringar som påverkar amatörradions status på både nationell och internationell nivå utan att tillfråga medlemmarna.

Genom tiderna har det i princip varit omöjligt att framföra kritik eller skapa debatt i de här frågorna inom SSA.
Detta är en av orsakerna till att ESR bildats.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top