?? Helt oförklarligt om du får det flera gånger?? Det verkar mystiskt.
Det vore bra om du kunde framtvinga nya synkningar för att se att klockan ställer sig rätt igen.
Vissa Ur går igång och synkar direkt vid batteri byte medans andra tar lite tid på sig innan de kör igång.
Mitt eget Ur synkar endast en gång om dygnet men har å andra sidan en knapp man kan trycka på för att tvinga igång ny synk
Så på det uret är det lätt att se när den försöker få rätt tid.
Men det är inte alltid den får rätt på det utan det kan hända att den ger upp efter några minuter utan att synka uret, antagligen beroende på lokala störningar vid tillfället.
Så vad jag försöker komma fram till med den här långa utläggningen är att du får nog köra flertalet försök där du ser att den verkligen ställer om klockan och kanske prova vid olika tidpunkter på dygnet innan du kan vara säker på att din modifiering fungerar som avsett.
Joråseruatt.
Med "spollösningen" synkade den om så att den gick ca 10 min före, och även nu i natt (med utflyttad ferritantenn skarvad med koax) så synkade den till 10 min före.
Knappen för manuell lösning har jag nästan nött ut , så nog har klockan fått leta signal allt.
Vid batteriurkoppling går visarna och ställer sig snällt på 12, och hittar den inte signal så börjar klockan gå vanligt (från 12 då)
Hittar den inte signal så försöker den 14 ggr (varje heltimme) tills den hittar signal, gör det inte det så ger den upp och kör på inställd tid.
Ska se nu när jag åker hem vad den kan tänkas visa, men kommer vilket som byta till bandkabeln...för den är bättre än tunn koax?!