>>>>Dessutom kan man (vi) vända på steken: om vi inte kan hålla till i ett underforum exponeras vi i högre grad mot dem som inte är primärt intresserade av radioteknik och får kanske nya kontakter den vägen. För rena byggprojekt finns kategorin "Projekt", och där samsas ju redan idag allt från ren mekanik till avancerad digitalteknik och även en del radiobyggeri.
---
Jag håller med dig. Det gäller att synas.
För några år sedan studerade jag några olika amatörradioradioforum (publika och lösenordskyddade inkl SSA och ESR) för att försöka uppskatta hur många som egentligen var aktiva skribenter/debattörer. Slutsatsen blev att det i stort sett var samma gäng som aktiverade de olika forumen. Ett 50-tal användarnamn förekom ofta. C:a 10 av dessa bidrog mer aktivt med faktabaserade inlägg som handlade om radioteknik och antenner etc. En stor grupp som vi kan kalla för "one liners" lämnade korta kommentarer utan att tillföra något konkret i saken. En del ställde frågor.
Om man sedan tänker sig att de 50 aktiva har olika intresseinriktningar så är det kanske inte så konstigt att de trådarna som handlar om en specifik fråga eller ett smalt projekt som en rörsändare blir korta och snabbt tar slut - beroende på att antalet deltagare är begränsat.
Ämnen som engagerar många är t ex förbud mot glödlampor där vi alla kan vara med och referera till en artikel i Aftonbladet etc. Jag var på väg att skriva där också men klarade precis att stå emot....
Nåväl. Vidare är det ju så att vi alla befinner oss någonstans på en tänkt kunskaps- och erfarenhetslinje graderad från 0 till 100. Vi kan anta att 0 representerar teoretiska baskunskaper i ohms lag och värdet 100 någon sorts superprofessor som har livslång praktisk erfarenhet och teoretiska kunskaper inom alla områden.
När man tar med en sådan parameter i diskussionen så inser de flesta att det är svårt att få träff och finna en om inte helt likasinnad så i alla fall någon som är intresserad av ämnet och kan tillföra diskussionen något mer konkret.
De flesta som sysslar med radioteknik skriver inte på forumen. En del läser och andra har sina egna nätverk som dom utnyttjar när det behövs. Själv har jag en lista på några hundra personer som jag kan ringa till och tigga komponenter eller fråga om råd och dåd. Bara en handfull av dessa skriver här på Ham.se.
Om inte trådskaparen NFT misstycker så vore det intressant att höra hur andra radioteknikintresserade resonerar och vilken sorts nätverk och kanaler ni använder för att utbyta erfarenheter och information eller kanske rent av för att få inspiration.
/Bengt