räkna på vindyta?

SA2CEM

Well-Known Member
Har försökt få fram vindytan på en Titanex DLP-19 men hittar ingen sån uppgift i klartext.

Wind load 600 N (120 km/h)
Weight 24 kg
Boom length 10 m
Longest element 10,42 m.

Jag undrar altså vad jag kan räkna på för rotor till denna?
 
Det är i regel vridmomentet som uppstår vid kraftiga vindbyar som knäcker en rotor. För att få en känsla för hur mycket det kan bli kan man ju räkna på vindlasten på ena halvan av antennen.

/Roland
 
njae, wind load måste ju vara som du säger böjmomentet över rotorn, men om jag då sätter dubbla stödlager, ett i topp och ett strax ovanför rotorn så blir det väl maströret och dess infästningar som får ta stryk? rotorn avlastas ju nästan helt.

som BRF säger är det vridmomentet i första hand som knäcker rotorn som jag förstått det.
Ta tex Yaesus G-650C som har angivit 500 Nm broms och 200 kg vertikal last, klarar den då min antenn?
här är det väl vindarean som är det viktiga eller hur räknar man ut vindlasten på ena halvan?
 
har hittat lite matnyttigt.

här kan man se ett räkneexempel på just denna antenn tillockmed:
Newtons to Sq Ft ? - Tower and HF antenna construction topics. - ArchiveOrange

"about 9-10 square feet plate area will produce a force of 600N in a
wind of 120km/hr"

vilket bör bli ett vindarea värde på ca 0,8-0,9 kvm.

och här i en Yaesu manual hittar jag uträkningen på deras "K coefficient" värde.
http://ok1amf.sweb.cz/HamShack/rotor/g450.pdf

"K = Antenna rotation radius (m) X Total antenna (including mast) (kg) weight"

så.. K = 6,1 m X 24 kg (+10 kg) = 207,4

G-450C, vindlast 1 kvm, K = 100
G-650C, vindlast 2 kvm, K = 180
G-1000C, vindlast 2,2 kvm, K = 220

en G-650 klarar vindlasten men jag måste upp på en G-1000 för att klara K-värdet.
Jag undrar dock, vad har maströrets vertikala tyngd för påverkan på vridmomentet?
 
Back
Top