Random loop

Antar att du talar om horisontella loopar?

Den som jag har på landet fungerar bra pa alla band. Den är runt 125m i omkrets och
stegmatad, med en höjd runt 18 - 20m och uppsatt i 5 punkter.

Men andra jag talat med har inte alls lyckats med oavstämda loopar - trots öppen
matning med bandkabel.
 
OK
Du kanske hamnade på en "lagom" längd på tråden. Men om man har en bra avstämmare ska man väl kunna stämma av det mesta.
Du sa 5st fästpunkter, skulle vara intressant att se den antennen. Du kanske har något foto?
 
Har porslinsisolatorer från Wimo, de där som är svagt himmelsblå och om du drar dig till minnes
så använder jag sedan i försommaren stängseltråd av aluminium. Det är knappt att den syns :)
Det enda som syns är stegen av FK-kabel och rosenclips.

Ja, om man stämmer av en antenn som matas med en stege så är den i resonans, vad jag är
osäker på är hur mycket strålningsdiagrammet påverkas av att loopen inte "jämt upp" i våglängden.
Kan det vara där som det blir problem?

Som sagt jag hör och kör det mesta från 160 - 6m på min loop.
 
Antar att du talar om horisontella loopar?

Men andra jag talat med har inte alls lyckats med oavstämda loopar - trots öppen
matning med bandkabel.

Bengt, kan du utveckla begreppet öppen matning? Eller menar du bara en krets av tråd som där den är öppen matas med bandkabel?
Hade själv en sådan innan, den gick utmärkt på alla band.
 
Sorry svengelska, open feeder - blev öppen matning. Stege eller bandkabel ska det vara!

Ställer mig i västra hörnet med en stubbad dumstrut - en sk fez.
 
Back
Top