Rangordna riggar med 2m SSB

Det var imponerande! 1000 kr för 150 kHz, vid -60 dB (50 kHz vid -6 dB) bred första mellanfrekvens.
När samtidigt amerikanarna propagerar för 500 Hz bandbredd i första MF.
Men vem vill höra och köra bara 50 kHz av 144 MHz bandet? Klart det räcker för en del av Aurora trafiken.

Annars kan man ju bygga en frekvensyntes till tranverterns lokaloscillator, dvs om man vill kunna köra en större del av bandet.

Du skrev faktiskt 13 - 1400 "åjrå", så jag trodde du menade det du skrev, Anders.
Inte att det skuille tolkas

de
SM4FPD

Som vanligt är det bästa svaret att bygga själv. Dvs. en riktigt bra HF-mottagare av valfri tillverkning och en hembyggd transverter med tillräckligt mycket LO-effekt. Det roliga är att många problem går att lösa med en bra pre-amp med lämpliga bandpassfilter, därefter blir det mesta akademiskt.

En annan intressant aspekt är just fallet där man har omgivande stationer med starka signaler, eller snarare splatter som är helt oacceptabelt. Det är ganska intressant att observera att det finns signaler som struntar i sitt splatter. Självfallet får man köpa IMD som ligger -40dB under eller lägre, men tyvärr verkar många köra med olinjära PA som ligger på kanske -25-35dB på IMD ut mot antenn.... Och i det fallet måste man väl hjälpa radioamatörkamraten att bli lite renare i signalen......

I övrigt är det som vanligt, gott omdöme är väl det bästa för att vara "clean" vad gäller egen signal...

73 de Kai

hembygge:
vilka 144Mhz hembyggen finns som exempel där man löst både storsignalegenskaper, LO brus samt bibehållen känslighet?

LO:
högnivå LO var en nyhet för rätt många år sedan, det som borde åtgårdas nu är oljudet på sidorna av LO generatorn - oavsett hög/lågnivå blandare.

PA:
hur vet man om det är "olinjära PA" eller om det egentligen är den egna mottagaren som inte orkar med starka grannsignaler...... som redovisas är de flesta 144Mhz mottagarna inte särskilt tåliga, häng dessutom på en preamp före och det blir ännu värre...

Last edited:
Well, jag har inte sagt att det finns ett färdigt hembygge tillgängligt idag. Det betyder att någon får väl designa ett dylikt. Därmed inte sagt att det skulle vara jag :s . Och visst är det svårt att designa lågbrusiga oscillatorer. Det överlåter jag till de som har kunskaper och tid...

Olinjära PA, det vet jag eftersom jag har en spektrumanalysator på IF-out till K3:an och signaler som definitivt är relativt låga (-50-60dBm) har splatter runt sig. Inga pre-amps och dessutom 30m RG-213 :( . På HF har jag också observerat stationer som splattrar på dessa nivåer. Men det intressanta är att jag har också observerat signaler i storleksorningen -10-20dBm UTAN att det har funnits oönskade IMD-produkter på både HF och 2m. Därmed kan jag nog dra slutsatsen att om två stationer tas emot med samma signalstyrka och den ena är ca 3kHz bred och den andra är 10kHz bred, så splattrar 10kHz:aren ...

73 de Kai

hembygge:
vilka 144Mhz hembyggen finns som exempel där man löst både storsignalegenskaper, LO brus samt bibehållen känslighet?

LO:
högnivå LO var en nyhet för rätt många år sedan, det som borde åtgårdas nu är oljudet på sidorna av LO generatorn - oavsett hög/lågnivå blandare.

PA:
hur vet man om det är "olinjära PA" eller om det egentligen är den egna mottagaren som inte orkar med starka grannsignaler...... som redovisas är de flesta 144Mhz mottagarna inte särskilt tåliga, häng dessutom på en preamp före och det blir ännu värre...

Det var imponerande! 1000 kr för 150 kHz, vid -60 dB (50 kHz vid -6 dB) bred första mellanfrekvens.
När samtidigt amerikanarna propagerar för 500 Hz bandbredd i första MF.
Men vem vill höra och köra bara 50 kHz av 144 MHz bandet? Klart det räcker för en del av Aurora trafiken.

För mig då, hade det räckt väl med de första 50kHz. Nu när man kör EME med dator använder man en högre frekvens tror jag, men jag visar ändå på att det är möjligt. Det var själva poängen. Och om man nu skulle ha 500Hz brett efter en transverter så blir det ju en enkanalsradio vilken man verkligen skulle ha begränsad nytta av.

Annars kan man ju bygga en frekvensyntes till tranverterns lokaloscillator, dvs om man vill kunna köra en större del av bandet.

Jo visst. Och är det inte så att det är så 23-modulen i 9100 fungerar?

Vad jag förstår så dömer du ut de mätningar som som länkats till tidigare i tråden som visar att apparaterna inte blir bättre, i bland och i vissa avseenden sämre samt att de visar bra data med transverter. Menar du att SM5BSZ, "tyskarna", "engelsmännen" och amerikanarna med Sherwood engenering i spetsen inte vet vad det gör? Eller att de missat nåt? Om det är någon som tänker fel och begår ett kardinalfel så vore det väl önskvärt att lyfta detta på ett forum som detta? Ämnet borde ju dessutom vara rena guldet i avsikt att höja kompetensen bland oss.

Trevlig respons på tråden även om den drog iväg som ett ånglok från kärnfrågan ;)

Gubben är både ute efter en snabbtelefon för 80m som låter snällt och trevligt, inte så mycket en contestmaskin alltså men samtidigt skall det gå att köra 20m utan att mottagaren blir helt blockerad.
Budgeten är satt till < 20kkr och en FT-897 duger alltså inte.
Han vill helst ha 2m inbyggt för att kunna lufta sin signal på NAC när andan faller på men utan ambitionen att hamna högt upp i listan.

Transverter vill han helst inte ha..

Skall jag sortera om listan såhär:
IC-7400
IC-910H (Han har ev. en ic-737 på G billigt så därför är IC-910H med på listan)
TS-2000, Hur är den jämfört med IC-7400, lirar de i samma liga? -nån som jämfört de båda?

Trevlig respons på tråden även om den drog iväg som ett ånglok från kärnfrågan ;)

Gubben är både ute efter en snabbtelefon för 80m som låter snällt och trevligt, inte så mycket en contestmaskin alltså men samtidigt skall det gå att köra 20m utan att mottagaren blir helt blockerad.
Budgeten är satt till < 20kkr och en FT-897 duger alltså inte.
Han vill helst ha 2m inbyggt för att kunna lufta sin signal på NAC när andan faller på men utan ambitionen att hamna högt upp i listan.

Transverter vill han helst inte ha..

Skall jag sortera om listan såhär:
IC-7400
IC-910H (Han har ev. en ic-737 på G billigt så därför är IC-910H med på listan)
TS-2000, Hur är den jämfört med IC-7400, lirar de i samma liga? -nån som jämfört de båda?

Både IC-7400 och TS-2000 upplever jag som "döva" på VHF och UHF.
Likvärdiga, funkar kalas båda två med en bra mastpreamp.
Men enligt mitt tyckande är IC-910 "top off line" vad gäller kortare våglängder.
Ja, den kostar en slant men man får vad man betalar för!

CU es de SM6VKC / Peter

Jag skulle också lägga YAESU FT-847 på listan, den är i klass med övriga VHF riggar, brukar finnas mellan 7500-10000kr...

De flesta säger att gamla IC746 var mycket bättre än IC-746PRO (IC-7400), kan också vara alternativ...

73' Samir, SM7VZX

Jag skulle också lägga YAESU FT-847 på listan, den är i klass med övriga VHF riggar, brukar finnas mellan 7500-10000kr...

De flesta säger att gamla IC746 var mycket bättre än IC-746PRO (IC-7400), kan också vara alternativ...

73' Samir, SM7VZX

FT-847 har jag haft och jag var ärligt talat inte helt förtjust i den varken på höga eller låga band.

Det hela slutade med att gubben lade vantarna på en IC-746pro mot en lagom summa, inte bäst i klassen men tillsvidare dög den :)

Back