Raspberry Pi Zero

SM5XUN

░░░░░░░
Hoppas att ni inte missat årets höjdpunkt för de som blivit frälsta på Raspberry Pi,
Pi Zero

https://www.raspberrypi.org/

• 1Ghz, Single-core CPU
  • 512MB RAM
  • Mini HDMI and USB On-The-Go ports
  • Micro USB power
  • HAT-compatible 40-pin header
  • Composite video and reset headers

Äntligen har RPi Zero trillat ner i brevlådan, det har varit lite svårt att få tag i de små rackarna eftersom den första batchen sålde förstås slut på ett ögonblick.

Här ser man storleken jämfört med en Pi2 och en transistor i TO-92 kapsel, Zero var faktiskt mindre än jag trodde.
blog

Nu skall jag bara hitta på något roligt att bygga med den.. :)
Önskade jag kunde få ihop ett system som loggade en spänning mellan 0-5V (RSSI) samtidigt som den loggar en position från GPS över RS-232 in på GPIO-pinnarna, någon som kanske har sett en sådan färdig/halvfärdig lösning med RPi?

Hej, kul med Pi, har fyra stycken, den senaste med 7-tums display där jag bla kör
RTLSDRScanner från
http://eartoearoak.com/categories/software
I det programmet kan GPS avläsas och man gör heatmap av signalstyrka per position.
Kanske kan "låna" lite kod.
Al har modifierat programmet två gånger åt mig!
/73 Tommy

Hej jag var på Elfa för ett tag sedan i Solna när dom hade Rasperry moduler på disken och en handbok som
man kunde köpa på engelska men jag vet inte jag har redan för mycket att göra.

Vad för språk använder man när man ska programmera Rasperryn?

mvh Lasse sm0ydo

Python användes till mycket!
Men man kommer långt med att kombinera det andra har gjort.
jag testar nu med uppsnabbning av scanningen mha fftw som är skriven i C

Hur känsligt är det där kortet för statisk elektrisk electricitet jag tänker att man kanske borde skruva upp
Raperryn på distanser på någon aluminium plåt kanske för att skydda den mot att komma åt ledningsbanorna
på andra saker?

mvh Lasse-

Hej går det att bygga någonting med rotorstyrning med Raspberryn eller? Jag har en mindre rotor en Channelmaster som är komplett
och som passar till mindre yagi antenmer?

mvh Lasse sm0ydo

Jag har sett på nätet att det var någon som hade en trefas motor till riktantennerna med drivning av en frekvensomvandlare för
att kunna köra antennetna långsamt.

Det var någon känd radioammatör som hade master och rotorstyrning till salu på dx radio för länge sedan
han brukar annonsera på tradera ibland under aliaset bobtail efter en känd antenntyp under avdelningen radioammatörprylar

mvh Lasse-

Jag har en bänksvarv som är ifrån 50 talet med en trefasmotor som är ombyggd med en frekvensomvandlare
ifrån GM styrsystem i Tyresö så jag har byggt mig en automatik låda med tryckknabbar och vrekvensanvisning
på en display och en potentiometer för att kunna köra svarven i vilken hastighet som jag vill och det är mycket
praktiskt när man ska gänga och inte ska köra av gängtapparna i onödan

mvh Lasse sm0ydo

Ok jag är inte så bra på stegmotorer men jag har för mig att det unipolära och bipolära motorer .

mvh Lasse sm0ydo

Hej bipolära stegmotorer är dom tvåfasiga eller om man kan driva dom med ett logiskt skiftregister för att få fasskiftet mellan polerna?

sm0ydo

Ungefär så här fick jag fortsätta driva min 2 fasiga bipolära stegmotor, efter att den digitala drivkretsen , EasyDriver v4 , brann upp !

Har ännu inte vågat mig på en Raspberry Pi eller Arduino . Men helt klart. Pris / Prestanda kvoten är oslagbar, för att använda dessa för
styrning och kontroll av elektromekaniska ( radio ) relaterade project.

Back