Raynet. Amatörer i samhällets tjänst

Sverige har Civilförsvarsförbundet som kallar in FRG och FRO. Frivilliga ResursGruppen och FRO som vi redan känner till. Därigenom blir radioamatörer aktiverade. Det finns mig veterligen ingen amatörradioorganiserad samhällsgrupp. Däremot dräller det av radioamatörer i de här svenska grupperna.
Gå med i CFF. Kostar bara 100kr om året!
Delta i FRG i hemkommunen. Frivilligt men mycket organiserat!
FRO är vad de alltid varit men lyder nu under CFF, såvitt jag förstått situationen.
 
Nja, SK3JR Jämtlands Radioamatörer har sedan åratal ett avtal med Länsstyrelsen i Jämtland om hjälp med kommunikationer vid risk för störningar i de etablerade näten. Till detta har de ett antal mobila repeatrar, förutom de fasta, som snabbt kan upprätta reservnät. Såvitt jag vet har de också antenner och utrustning monterat vid Länsstyrelsen. Ofta får de vintertid larm om ökad beredskap vid Jämtländska busväder.

I Sundsvall har SK3BG byggt en mobil sambandscentral med omfattande kommunikationsutrustning. Här finns möjlighet till kommunikation med olika myndighetsfunktioner, t.ex. via Rakel. Det finns mobilutrustning och handapparater för sambandsgruppen. De har samövat med polis och räddningstjänst. Vidare är det ett flertal medlemmar i klubben som är operatörer på Svenska Kraftnäts MOLOS-bandvagnar och de övar också regelbundet.

FRO har tyvärr tappat en bredare kompetens i både manskap och material. SSA samövade med FRO för ett antal år sedan i en övning som hette FROSSA. Där visade det sig att radioamatörerna på många håll fick ta över då FRO:s grejor var otillräckliga eller gick sönder. Tyvärr blev det konflikter på några håll också då FRO:arnas grejor inte fungerade. De vägrade överlåta sambandet till radioamatörerna utan föredrog istället att misslyckas med uppgiften. Det var en mycket nyttig övning..
 
ZBB: Vet du om jämtlänningarna fått utöva detta skarpt nu i samband med senaste blåsvädret som drog in över norrland?
 
Nej, jag har inte längre någon kontakt med SK3JR. Tittade till deras hemsida men där fanns inget att läsa nu. Du kan ju titta efter själv, så småningom lär de väl berätta där ifall de varit igång.
 
Back
Top