"RDS" på AM?

Inte speciellt mycket när man fortfarande använder AM för huvudinformationen. I vissa sammanhang så förekommer datasändning med något 10-tal bps via fasskiftsmodulering av bärvågen, men om detta
inte ska märkas på programkvaliteten blir datatakten låg.

ITU studerade saken under 70 och 80-talen, och CCIR Study Group 10 föreslog ett system enligt Rekommendation 706

1699527848770.png
men som veterligen aldrig fick någon spridning.
 
Last edited:
Intressant! Dokumentet finns som PDF:

Att se i en display vad man lyssnar på samt att antingen ges en lista på alternativa sändare eller låta radion helt automatiskt leta upp bästa frekvens för exempelvis BBC World Service hade varit trevliga finesser.

3 Applications
Because of the low data-rate which is expected to be available in an AM radio-data system, it may
not be feasible to support simultaneously more than a few of the applications listed below.
It is expected that a large part of the data-transmission capacity will usually be used for features
related to automatic or assisted tuning functions
. These features are therefore labelled “primary”.
Other applications are labelled “secondary” and may be introduced to meet the needs of individual
broadcasters. Note that although similar terms are used, these features may not correspond exactly
with those used in RDS (see Recommendation ITU-R BS.643).
Primary
– Programme Identification (PI) code including:
– unique country code for each ITU country;
– unique language code.
– List of Alternative Frequencies (AFs).
Programme Service (PS) name: this comprises at least four alpha-numeric characters and is

intended for display.
 
Funktionerna finns ju i DRM men det är ett annat missfoster.
I DRM kan man till och med ta emot bilder. Tänk vad fantastiskt det hade varit under kortvågsradions storhetstid. Digitala färgbilder från fjärran länder!

Både DRM och en eventuell RDS-funktionalitet på kortvågen lider väl för övrigt av samma problem. När tekniken fanns redo för att realisera systemen så fanns redan satelliter och internet...
 
Skulle tro att störst problemet är att få någon tillverkare att bygga radiomottagare med extra finesser för AM -mottagning.
Även att underlaget för lyssnare ständigt sjunker.
Att sen få någon att köpa en sån radio är nog närmast en total utmaning,.
Så det blir nog snarare ett antal lediga frekvenser, eller frekvensområden, i framtiden.

Ett mått är ju att inte ens propaganda-sändare har uppkommit, under senare års, "försämrade säkerhet", trots stor behov av att sprida lögner, från diktatoriska elelement.

SM4FPD
 
Både DRM och en eventuell RDS-funktionalitet på kortvågen lider väl för övrigt av samma problem. När tekniken fanns redo för att realisera systemen så fanns redan satelliter och internet...


DRM kom ett eller ett par årtionde för sent, och var för dyrt att implementera i massproducerade konsumentprodukter medan marknadspotentialen fortfarande existerade. Under slutet av 90-talet satsades det många tiotals forskningsmiljoner i främst Tyskland på att ha fram både hårdvara och mjukvara för DRM, men signalprocessorer var för dyra och för strömkrävande att användas i konsumentprodukter.
På någon av HF-konferenserna runt millennieskiftet hörde jag skämtet om att "den som har en eller ett par oplacerade miljarder kan satsa dem i att ta fram ett DRM-kompatibelt radiochip". Ingen antog utmaningen, och nu är det nog alldeles för sent.
Numera är det endast organisationer som antingen har godtrogna privatfinansiärer (=religiösa eller politiska extremister) eller statliga propagandaministerier i ryggen som kan ägna sig åt rundradio på LV, MV och KV. Bedömare "i branschen" anser att det är den snabbt ökade penetrationen av mobiltelefoner och Internet i tredje världen som har blivit dödsstöten för traditionell analog rundradio.
"Publikum" nöjer sig inte längre med det begränsade utbud och dåliga lyssningskvalitet som yttäckande analog rundradio erbjuder.
 
Skulle tro att störst problemet är att få någon tillverkare att bygga radiomottagare med extra finesser för AM -mottagning.
Även att underlaget för lyssnare ständigt sjunker.
Att sen få någon att köpa en sån radio är nog närmast en total utmaning,.


SM4FPD

Jo, men det är ju ungefär så jag tänker. I dag hade det varit relativt enkelt att implementera tekniken, om intresset hade funnits. Intresset finns inte (hos tillräckligt många) så ingenting händer. På 70-talet hade säkert intresset funnits men tekniken att göra det möjligt existerade inte.

Att få någon att köpa en kortvågsradio över huvud taget idag lär vara en utmaning...

Anekdot: Det dök upp en Tecsun PL-990X på Tradera nyligen. Först tänkte jag: Wow, den måste jag lägga ett bud på! Sen började jag fundera. Vad kan den som mina befintliga apparater inte kan? Hemma har jag en redan en SDRPlay RSPDX som förmodligen är överlägsen på alla punkter utom att vara portabel. Tja... Kanske den har lite bättre prestanda än min gamla Sangean men annars då? Och vad sjutton ska jag lyssna på? China Radio International eller radioamatörer som ropar five nine till varandra? Nä, det får nog vara...
Sista gången jag tog med mig en portabel kortvågsradio på resa måste ha varit hösten 2010. Jag satt i bilen på morgonen och väntade på att gränsövergången mellan Moldavien och Rumänien skulle öppna för dagen och lyssnade på valresultatet från Sverige via Radio Sweden. Kort därefter la man ner utlandsprogrammet via kortvåg.
 
Håller med APZ, kortvåg idag börjar man ledsna på, trots att man i princip hållit på med radio sen premopedålder.
Finns snart inget värt att höra.
Försökte Morse idag på 7 MHz, men där fanns en "klump" QRO stationer som oupphörligt sände en anropsignal, med S9+massor på mätaren.
Ingen sände vad han vill alla bara sände en anropssignal ut i tomma intet, egen eller annans ?
Det verkade inte bli något av det hela heller.
Troligen orkade de inte sända varken CQ, de, eller K.
Man blir helt förbannad bar och tänker att man borde radera Morse minnet i skallen. Men det går ju inte.....
På 28 MHz är det viss trafik, och vi skulle ju nunna njuta av en hög solaktivitet, men bara skitprat där oxo.
Lite AM piratradio då kanske, får njuta v lite nostalgisk musik...

Inte ens sifferstationer numera.....
P-stationen är borta
Buzzern kanske man skall leta reda på igen då...... alltid något.
Förr fanns intressanta radiokontakter mellan svenska radioamatörer på 3,75 MHz +- men det är stendött där numera.
Fyrar är kul att lyssna , de har ju någotsånär ordningen på trafikteknik, och pratar inte skit.

Allt detta händer när man efter alla dessa år har en närmast perfekt mottagare, i IC-756PROIII:an.

Kanske kommer det att bli en upplevelse att höra lång, mellan och kortvåg helt tyst en dag. Att höra tystnaden.

Volmet:en på 11,253 MHz USB är kvar i alla fall, en bra station att testa apparater på.


de
Roy
 
Tydligen finns det ett sparsamt använt system som heter AMSS
The amplitude modulation signalling system (AMSS or the AM signalling system) is a digital system for adding low bit rate information to an analogue amplitude modulated broadcast signal in the same manner as the Radio Data System (RDS) for frequency modulated (FM) broadcast signals.

This system has been standardized in March 2006 by ETSI (TS 102 386) as an extension to the Digital Radio Mondiale (DRM) system.
 
Försökte Morse idag på 7 MHz, men där fanns en "klump" QRO stationer som oupphörligt sände en anropsignal, med S9+massor på mätaren.
Ingen sände vad han vill alla bara sände en anropssignal ut i tomma intet, egen eller annans ?
Det verkade inte bli något av det hela heller.
Troligen orkade de inte sända varken CQ, de, eller K.
Man blir helt förbannad bar ...
Jag vet inte om du skojar eller menar allvar Roy.

Vad du troligen hörde var stationer som ropade på Jemen, 7O8AD, som låg ett par kHz längre ner och körde split. Att besvara CQ från ett rart DX genom att själv ropa CQ i pile-upen är inte rätt metod. Så därför gjorde de inte det. Att ropa "7O8AD DE SM4FPD K" eller bara "DE SM4FPD K" tar bara extra (tidsmässigt) utrymme från alla andra, som också vill logga en kontakt. Så den allmänt accepterade standarden är att man bara skickar "SM4FPD". Allt annat betraktas som osmidigt och skapar förvirring. Men självklart ropar man inte när DX:et själv sänder, eller när någon annan fått svar.

Det står var och en fritt att tycka att sånt där inte är "riktig amatörradio". Men man kan veva vidare och ägna sig åt vad man själv tycker är riktig amatörradio, utan att reta upp sig på sånt som man inte förstår sig på.
 
Last edited:
Jag tyckte det var helt naturligt och rent mänskligt att reta sig på saker man inte förstår och som verkar helt konstigt.
Jag fattar det inte nu heller. Vill nog helst inte förstå heller.
Att tycka att andra bör acceptera det man själv tycker om, kan ju inte vara ett krav.
Men man får väl acceptera, det finns ju ändå utrymme för annat.

Tyvärr gör beteendet att man tappar sugen.

Men tack för förklaringen PHU!

SM4FPD
 
Försökte Morse idag på 7 MHz, men där fanns en "klump" QRO stationer som oupphörligt sände en anropsignal, med S9+massor på mätaren.
Ingen sände vad han vill alla bara sände en anropssignal ut i tomma intet, egen eller annans ?
Det verkade inte bli något av det hela heller.
Troligen orkade de inte sända varken CQ, de, eller K.

Ha ha ha skämtare där, men så har det ju gått till sedan 40-talet och nog tidigare än så! :)

Det är trots allt en hypereffektiv trafikmetod för att ge så många som möjligt chansen att få kontakt och bocka av ett nytt DXCC-land i listan. Sak samma när det gäller vanliga tävlingar. Där finns det ingen ingen tid att spilla på oväsentligheter och hövligheter, om man har siktet inne på att placera sig högt upp i resultatlistan eller t o m vinna.

Det är tur att du inte upptäckt hur det går till på telefoni/SSB när folk ropar på DX i PileUpen där. Inte sällan bara med de två sista bokstäverna i anropssignalen. Man kan t ex höra någon förtappad sända Tango Charlie, Tango Charlie i timtal eller tills motstationen ev snappar upp vederbörande och säger "Tango Charlie full callsign please" Då kanske man får höra - Italy Tango One Bravo Tango Charlie Five Nine - sen var det slut med det roliga och ett nytt land kunde loggas i den eviga kampen om att bli berömd i resultatlistorna.

Men i sak har du en poäng i det du skriver. Det finns tyvärr inte mycket intressant kvar att lyssna på längre. Inte ens Buzzern låter ju frisk sedan de skrotade den gamla sändaranläggningen och installerade en ny mackapär med modern elektronisk "Buzzer-generator"med mjuka teckenflanker. Borta är den fina genomträngande lite raspiga "fyrkantvågen"

Jag lyssnar nog mest utanför amatörbanden numera. Brukar gräva runt på mellanvåg där det faktiskt hörs många mindre stationer nu när de flesta megawattsändarna i Europa har stängt ner. Med SDR-radion går det att spela in hela mellanvågen under natten och sedan lyssna på dagtid. Gör så ibland och konstaterar att det hörs en hel del USA och andra långväga stationer. Radiopiraterna är också ett litet stearinljus i mörkret tycker jag. Mest nostalgi så klart. Ljudkvaliteten är undermålig... Lyssnar ibland på fyrarna också.

När det gäller att sända på amatörbanden så går det att stilla sin nyfikenhet om hur konditionerna är genom att peta på en knapp på CQ-maskinen och sen kolla på Reverse Beacon Network var man hörts och ibland jämföra med andra SM-stationer hur de hörs osv. Jaha, massor av träffar i hela världen med goda SNR-värden. Det händer att någon svarar och när denne slås upp i QRZ.COM så är det en annan pensionär som började i sin ungdom med surplus och hembyggen. Vi är nog de enda som är kvar och hållit ut. Efter oss ingen eller syndafloden som AOM brukar skriva. :cool:

Trots allt finns det mycket kul att hålla på med framför mätinstrumenten. Man behöver ju inte tvunget offra tiden eller ev ondgöra sig på sådant som inte är så där jätteintressant för en själv. Visst, ibland är det lite tradigt att behöva konstatera för den tusende gången att amatörbanden är mer eller mindre stendöda när konditionerna är toppenbra och det enda som hörs är FT8-stationerna på en enda "kanal" och där S-metern står stadigt över S9. Ur led är tiden.
 
...men så har det ju gått till sedan 40-talet och nog tidigare än så! :)
Sedan 60-talet, sägs det. Men jag var ju inte med då, åtminstone inte i de här sammanhangen.
Don Miller, W9WNV, lär ha varit en av pionjärerna bakom split operation och 5NN-rapporter.

https://www.amateurradio.com/the-don-miller-enigma/

Nu har jag bidragit till att dra diskussionen utanför ämnet; jag ber om ursäkt för det.
Kanske ämne för en egen tråd...
 
Intressant läsning Jonas. Men det är i alla fall 60 år som man kört kontrollerad split-trafik enligt Miller-metoden. Kan dock tänka mig att s k okontrollerad split-trafik förekom redan på 1920-talet eller tidigare då det lär ha varit vanligt att stationerna frågade varandra -Vilket band sänder jag på? -Är jag i närheten av något amatörband? Alltså i en tid då få radioamatörer hade möjlighet att mäta upp längden på sina utsända vågor mer noga än plus minus några meter hit och dit på kortvåg.

Från artikeln; "Often when the pile became very large, he would listen to the calling crowd for a couple of minutes and then respond with a list of calls and signal reports ... nothing like the individual exchanges we see today."

Det kommer jag ihåg från bla DX-delen på 80 m SSB i slutet av 60-talet. Rörigt. Sen blev det vanligt med en master som tog upp listor på de ropande och dirigerade trafiken. Några masters var så snälla att de repeterade både signalerna och rapporterna så att det kunde bli ett "QSO". Andra var stenhårda och tillät inte minsta tendens till fusk.
 
Det här med "DX och moral" är rent alltmänt sett ganska intressant;

"Don claims his selective deafness was because some of these amateurs were 'DX hogs', working him several times on the same band, a practice he discouraged. Others claim that it was because these top DXers did not contribute monetarily to his expeditions. I suspect the truth lies somewhere in between. With big egos and honor roll status involved, a lot of bad blood was spilled in the DX community at the time ... bitter memories to this day still, for some."

Saken kommenterades i en gammal 73:

1699795721697.png
 
Åter till ämnet...
EBU skriver om AMSS
The AM Signalling System:
AMSS - does your radio know what it's listening to?

Andrew Murphy and Ranulph Poole
BBC Research & Development, UK
The AM Signalling System (AMSS) adds a small amount of digital information to
existing analogue AM broadcasts on short-, medium- and long-wave, giving similar
functionality to that provided by the Radio Data System (RDS) on the FM bands. The
system has been designed within the Digital Radio Mondiale (DRM) consortium,
primarily to ease the transition from analogue to digital broadcasting.
A suitably-equipped receiver will allow selection of the AM service by name as well
as the choice of re-tuning to other frequencies carrying analogue or digital versions
of the same or a related service.
Several AMSS transmissions are already on air and some, if not all, of the first
consumer DRM receivers will incorporate AMSS decoding.
Mer finns att läsa i denna PDF: https://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_305-murphy.pdf
 
Att sända bakgrundsdata genom att fasskiftsmodulera en pilotbärvåg eller även huvudbärvågen i dubbeltsidbands-AM har förekommit sedan 1960-talet, men verkar vara "svårsålt" för konsumentmarknaden. En synkron-AM mottagare realiserad i DSP realiserar sådana funktioner "på köpet", men marknaden för sådana mottagare verkar vara - begränsad.

Som tidigare konstaterats har "marknadsfönstret" för den sortens massmedia passerat med råga, vi gamla fossiler som kan tänkas vara intresserade är för få och håller för hårt i pengarna för att anses som en attraktiv målgrupp.
 
Om man ska försöka sig på att sammanfatta det hela så har det både diskuterats och implementerats ett system för "RDS" på AM. I samband med att DRM introducerades (ca 2006) så lanserades just ett sådant system vid namn AMSS. Ett litet antal radiostationer har, enligt en tämligen föråldrad wikipediaartikel, använt systemet. Om det används av någon radiostation idag har jag inte kunnat belägga. Åtminstone två SDR-klienter ska kunna hantera AMSS, nämligen Dream och Sodira. Båda avkodar även digitala DRM-sändningar.

DRM verkar för övrigt leva (och frodas?) i Indien.
 
Känns som en en hel del annat i vår verksamhet, fiffiga lösningar som behöver ett problem ...
 
Back
Top