sm5phu
Well-Known Member
...den 5:e övertonen (dvs 725 MHz)...
Det blir väl den fjärde övertonen (eller femte deltonen)?
Tack för en intressant utredning!
73,
Jonas/SM5PHU
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
...den 5:e övertonen (dvs 725 MHz)...
Det blir väl den fjärde övertonen (eller femte deltonen)?
Tack för en intressant utredning!
73,
Jonas/SM5PHU
Det finns en tidigare tråd någonstans i forumet där kina-skit-radiosar diskuteras och jämförs med dyrare märken.
Nu har jag fått min radio. Jag råkade visst beställa "storebror" med display och tangentbord.
Visserligen har jag inte hunnit prova den speciellt mycket ännu, men fick några första intryck.
Mina erfarenheter av handapparater inskränker sig till en Kenwood TH-25 som jag ägde för ca. 25 år sedan, så jag kan nog nästan klassificeras som nybörjare.
Det första som slog mig var att radion verkar riktigt rejäl.. Det finns ingen Billig-plastaskit-känsla alls.
Denna kan man programmera från tangentbordet, men det var väldigt krångligt och tog en stund att få till. Manualen var inte helt optimal.
Det största problemet när man skall använda den är att det inte finns någon VFO-ratt. Det går att klicka sig upp och ner med tangenterna, men det blir mycket krångligare. Men detta kanske är ett tidens tecken?
Man blir tvingad att använda minnesfunktionen för att ens få den att scanna över ett bestämt frekvensområde (Jag hatar minnen i radio).
Nåväl, nu har jag fått igång den och skall testa lite framöver.
På min nu 6 år gamla Quansheng TG-UV2 fungerar "kanalvredet" som vfo med inställbar steglängd i vfo-läget.
Jag har absolut inget att klaga på, den funkar i alla väder, har en otrolig batteritid, fint spektrum (TX) och är
löjligt billig. Så vitt jag kan bedömma genom praktisk användning, verkar RX vara mer än tillräckligt selektiv !
Har inga problem med starka signaler på grannkanalen.
Det hade jag däremot jätteproblem med när jag hade en Yaesu VX-6.....
Jag har använt den MYCKET och tappat den i backen ett otal gånger men den bara tuffar på likt duracell-kaninen.
Saknar bara en sak, DTMF. Inga problem om man lär sig vissla två toner samtidigt
Så visst finns det radios som är helt OK från Kina. Vi amatörer FÅR dessutom använda dessa oavsett märkning etc.
Ansvaret vilar på oss när vi använder dem förvisso, men det är ju ett av våra privilegier att få använda all sorts
utrustning som håller sig inom de tekniska direktiv som finns.
Har det möjligen smugit sig in en rejäl dos ful prestige i denna diskussion ?
Hur var det nu med att dra alla över en kam....... hm.....
Mössa på
Ja, det verkar vara en viss skillnad på att veta genom egna praktiska prov och att ha åsikter om saker man inte ens har provat.
Men det finns två sorters människor, dom som tvärsäkert "vet" saker och har teorier, och dom som provar saker och bildar sig en uppfattning.
Tyvärr är det många av dom tvärsäkra som "vet" som sprider sina "teorier" som sanningar och försöker "lära ut" hur saker förhåller sig.
Jag har en misstanke om att en del Kinesiska fabriker (som dessutom tillverkar i princip allt innehåll i Motorola m.fl)
ibland gör en "förstaserie" med hyffsade apparater för att sedan ta billigast möjliga komponenter och lösningar
för att maximera vinsten.
Det är bara en teori, men jag sysslade tidigare med en viss import av yrkesradio (med ÄKTA CE-märkning) och
upplevde just detta fenomen. Men jag kan ju ha fel naturligtvis.
de CER
Det ligger även ett ansenligt påslag vi betala för just det eller det märket !
Jämför med ett par jeans från dressman och ett par "äkta" Levis eller motsvarande.
Förmodligen samma fabrik, men det lilla märket tredubblar priset.
Bara en tanke
Det av moderator borttagna inlägget av dig ovan p.g.a personangrepp!!? -Undrar vad det var? Det hann jag aldrig se.
Klarar du inte av att föra en hövlig diskussion. Jag betackar mig sannerligen för personangrepp. Det är verkligen lågt. Här är det ju en sak vi pratar om -Inte person..
Jo, jag klarar av att föra en hövlig diskussion, gör du det?
Det var inga personangrepp i det borttagna meddelandet och jag kan posta om det om du vill?
Har ni någon "riktig" radio som ni känner för att utsätta för samma behandling, så kan jag ställa upp som testperson med videodokumentation.