Recension av Yaesu VX-8DE

SA0EZS

Well-Known Member
Om Yaesu vorde en hamburgerbar och du beställde en ”handhållen – extra allt”, är detta vad du skulle få. Listan på vad denna radio gör är lika lång som hålet i din plånbok blir djupt när du köper denna Schweiziska armekniv med inbyggd GPS och Moraklocka. Yaesus flagskepp kommer lastat med så många funktioner så att däcket ligger alldeles ovanför vattenytan.

Utseende

Radion har byggd för att skratta vädrets makter rakt upp i ansiktet. Stänkskydd räcker inte, radion klarar att sänkas ner 1 meter under vattenytan i 30 minuter. Min upplevelse av en av förra vårens regnstormar var att radion till skillnad från mig klarade pärsen galant.

Ovansidan har en anslutning som ska är till för allting från GPS, datakabel och monofon, vilket när jag tänker rätt på det hela, är allt som finns att plugga in i detta uttag. Problemet är att man måste skruva bort GPSen eller monofonen detta varje gång man ska koppla in datakabeln, vilket sliter på kontakten. Går den sönder, blir det dyrt! Antennen är ännu mer problematisk i detta avseende med sin SMA-gänga. Jag rekommenderar att undvika att byta antenner regelbundet till varje pris. Annars kommer inte radion hålla särskilt länge.

Funktioner

Denna radio har mängder av funktioner:

APRS är en teknologi som låter dig skicka iväg positionsangivelse, väderdata, signal, hastiget och riktigt i ett datapaket. Så radion blir nu en transponder som dessutom uppdaterar din position om du har köpt till GPS-modulen. Jag har testat APRS, och VX-8an funkar galant.

Dubbel VFO finns på många av konkurrenterna, men VX-8 har dubbla sändtagare. Detta är troligen mest för att kunna låta APRS transpondern arbeta samtidigt som man använder den andra sändtagaren för att köra amatörradio. Min upplevelse av det hela är att det funkar bra så länge man inte scannar med sändtagare A samtidigt som man kör APRS på sändtagare B. I denna situation lastas radions processor ner till den milda grad att det nätt och jämnt går att använda menyerna.

Ficklampa. En ficklampa som måste aktiveras djupt nere i menyerna och som inte lyser upp handen ordentligt på 10 cm avstånd i mörker. Detta måste vara den sämsta ficklampa jag någonsin sett. Oanvändbar. För att vara rättvis: denna lampa används också som meddelande-flagga för APRS och för morse-träningen, men ändå...

Scanner. Sändtagare A kan scanna från 500 KHz med nästan obruten täckning upp till 1 GHz. Detta gör av VX-8an kan fungera som en ersättare för de flesta scanners på marknaden. Mycket positivt.

CW-training. Varför man lägger in morseträning på en radio som inte har en inbyggd elektronisk nyckel, förstår jag inte. Totalt poänglöst, men kanske till hjälp för den som behöver fila på sina morsekunskaper.
Väderdata fås in i form av temperatur och tryck. Märkligt nog lyckas jag inte få detta data skickat via APRS. Är osäker på syftet med denna funktion.

Minneshanteringen har fullt stöd för minnesbanker och hela systemet är exceptionellt flexibelt. Du kan smidigt bygga upp banker med repeaters i flera städer om så önskas och varje minnesplats kan tillhöra en, flera eller alla banker samtidigt. Detta är en höjdpunkt.

Extra tillbehör finns i form av Bluetooth-modul, monofon, GPS, GPS-fäste, datakabel, väska och ett batteri med bättre batteritid. De vet att radion är dyr, så de antar att de som köper dem kan betala för sig och tillbehören är därför mycket dyra i jämförelse med vad man får för pengarna.

Mottagare

Mottagaren täcker alla band och detta är en av Yaesus stora misstag. Mottagaren är nämligen märkbart okänslig i jämförelse med andra amatörradios. Min amatörradio-sändande granne och kompis Stefan (Pristo-196/SA0BSW) testade att lyssna på en fjärran repeater med både VX-8 och en Baofeng UV-3A. Han bytte antenner mellan de båda radioapparaterna och kunde konstatera att när mottagningen låg på en S9 på UV-3A låg den på en S4 på VX8 med samma antenn och placering. Detta gör inte VX8 till en dålig mottagare, men den är märkbart okänsligare.

Sändare

Inget att bråka om här. Sändaren kan ställa i fyra effektlägen, där fem watt är det högsta. Moduleringen är kraftig och välljudande.

Datorstyrning

Datorstyrningen tillåter en av ladda upp ner inställningar och minnesplatser/banker. Den kräver en speciell programvara som medföljer kabeln. Programvara funkar, men är inte mycket att glädjas över. Den visserligen överlägsen att skriva in datat för hand, men det är ungefär allt.

Slutsats

Yaesu VX-8 kostar nästan 6000 kronor inklusive moms. Trots alla funktioner, de dubbla mottagarna, det fina minnessystemet och det kompetenta APRS-stödet är radion inte värd pengarna. Det här är allt annat än en dålig radio, men den är för dyr och några av funktionerna är halvmesyrer. Batteritiden på 5-8 timmar är kass och det höga priset blir till sist droppen som får bägaren att rinna över. Hade den kostat 4000 kronor, hade jag nog varit betydligt vänligare i mitt utlåtande.

Det känns synd, för VX-8 försöker göra så mycket att den inte riktigt klarar av att leverera allt den lovar.

Betyg: 6/10
 
Back
Top