Reklamskyltar hotar flygsäkerheten.

Borde inte Bromma flygplats också vara drabbad av denna etersmog? Skall fråga en bekant som ofta flyger där.
-Nej, naturligtvis störningar ibland, men han hade inte märkt några särskilda platser. Vanligare med störningar från egen (och passagerarnas) utrustning ombord.
 
Last edited:
Citat:

"Reklamskyltarnas leverantör, Led-gruppen, bedömer att de behöver få tid på sig att lösa problemen. Tidsplanen är satt till någon gång under våren 2012. Led-gruppen behöver kontakta tillverkaren och få fram ändringar på kommunikationskortet, tillverka nya kort samt montera dessa i skyltarnas Led-moduler. "

Vilka galningar! Det är väl bara att släcka skiten.
 
Sådant här är bara "toppen på isberget".

Kortsiktigt och tanklöst agerande samt brist på helhetssyn hos både tillverkare, användare och spektrummyndigheter håller på att förstöra naturresursen radiospektrum, i synnerhet inom HF- och låga VHF-områdena.

När det väl blivit oanvändbart så finns det knappast någon återvändo.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
ledgruppen.se gör ännu reklam för sina skyltar i Vänersborg.
VAG.jpg

16m2 Led-matris. Enl databladen refreshrate 400/9000Hz 600-1100W/m2 pixelpitch 16mm
 
Last edited:
Det här är lurigt ty även produkter som uppfyller alla relevanta skyddskrav enligt EMC-direktivet kan ju orsaka skadlig störning under vissa omständigheter. Frågan är hur problem som dessa kan hanteras på ett vettigt sätt. Lab-mätningar är en sak men hur sedan produkterna beter sig i verkliga installationer är något helt annat och synnerligen svårt att verifiera på plats.

I värsta fall får väl strålningsexperterna på Miljökontoret i Mora-Orsa anlitas. Där finns nog den kompetens som behövs för att knäcka problemet.

Mobilfri zon kan släcka nät | Inrikes | SvD

Blir intressant att se vad de tar för beslut.

/Bengt
 
Jag har även sett att budbilar börjat att köra omkring med mindre lastbilar i stadstrafik där flaksidorna består av LED-skyltar på flera kvadratmeter. Där finns även knepigheten till att bedöma trafiksäkerheten. En lastbil jag såg hade en film som rullade på skärmen där en bil körde, det kändes verkligen märkligt att stå i en kö och möta en bil åt "fel" håll... :eek:

Lite OT, men undrar hur ansvarsfördelningen blir vid exempelvis en krock.

Är det samma EMC-krav idag för fordonsmonterad utrustning som för fast installation?
 
Har tidigare arbetat med flygradiokommunikation, (långt innan LED-skyltar fanns)det är ju AM-sändning mellan 118-135 MHz som då tydligen blir störd av dessa helt onödiga skyltar. Håller med SM0BRF, är ju bara att släcka skiten, fattar inte att någon myndighet ger order om att stänga av strömmen till skylten, när flygsäkerheten hotas så påtagligt.
Det är ju start och landning som är det mest kritiska momentet vid en flygplats.
 
... fattar inte att någon myndighet ger order om att stänga av strömmen till skylten, när flygsäkerheten hotas så påtagligt.
Det är ju start och landning som är det mest kritiska momentet vid en flygplats.
Fakta från elsäkerhetsverkets webb:
"I december fattade Elsäkerhetsverket beslut om användningsförbud av två reklamskyltar vid Trollhättans-Vänersborgs flygplats som utgjorde ett allvarligt hot mot flygsäkerheten. Åtgärder har vidtagits och störningarna är idag inte ett akut problem.

Den 16 december fattade Elsäkerhetsverket beslut om användningsförbud av två reklamskyltar som skickar ut oönskade radiosignaler på grund av brister i konstruktionen. Beslutet fattades eftersom flygtrafikens radiokommunikation stördes vid start och landning. Störs radiokommunikationen kan anrop från flygplatsen eller från ett annat flygplan missas.
Felsökning pågår

Användningsförbudet upphävdes efter att störningarna flyttats till en annan frekvens som inte stör flygets radiokommunikation. Elsäkerhetsverket har förelagt företaget att åtgärda störningarna, de och leverantören arbetar med att lösa problemet."

Bara att läsa innantill.
 
Fakta från elsäkerhetsverkets webb: "... Användningsförbudet upphävdes efter att störningarna flyttats till en annan frekvens som inte stör flygets radiokommunikation..."
Det är sannerligen inget för Elsäkerhetsverket att skryta om! Förbudet bör bestå tills alla radiostörningar avhjälpts, alldeles oberoende av frekvens.

Användningsförbudets upphävande måste på rent principiella grunder formellt och skarpt ifrågasättas av SSA. Mig veterligen har inte frekvensområdet för störningarna tilldelats av PTS.

/ Göstha
 
SM3KTH:
....störningarna flyttats till en annan frekvens som inte stör flygets radiokommunikation.

SM5DXU:

... Mig veterligen har inte frekvensområdet för störningarna tilldelats av PTS.

Grabbar ! Där har vi nåt !
Varför inte trigga PTS till att upplåta en frekvens, eller ett smalt område, avsett enbart för störningar ? Dit skulle alla fabrikanter hänsvisas till att all busstrålning måste ske. Något område som inte används till något vettigt i allafall. Visserligen börjar det bli en bristvara med lediga frekvenser, men det alternativet vore väl ändå bättre än att, som nu, tillåta slumpvis utbredning ?
Frågan är, ska det auktioneras ut, eller vara gratis ?

:rolleyes:
Sparky
 
Elsäkerhetsverket skrev; "Användningsförbudet upphävdes efter att störningarna flyttats till en annan frekvens som inte stör flygets radiokommunikation."

Det var något av det mest märkliga jag läst på länge!

Vad menas egentligen?

Skall uttalandet förstås som att det är OK att produkten ger ifrån sig störningar som överskrider gränsvärdena bara produkten inte stör på någon viktig frekvens eller menar man att produkter som ev anses uppfylla EMC-kraven men ändå orsakar skadlig störning på närbelägna radioutrustningar måste modifieras eller flyttas.

Det första alternativet kan rimligen inte en myndighet gå i god för så då återstår bara det andra. Att utfärda användarförbud mot produkter som uppfyller EMC-kraven.

Vad säger expertisen?

/Bengt
 
Du har rätt Bengt,
Om produkten stör trots godkänd certifiering så anses produkten ändå inte uppfylla EMC-kravet, alltså kravet på Elektomagnetisk kompatibilitet.
De båda systemen, skylten och flygradion, är inte kompatibla.

När vi har med känsliga mottagare att göra så är ju gränsvärdena ändå för höga, vilket har bevisats tidigare.

Jag misstänker att skylttillverkaren har fått en liten tidsfrist genom att "skruva på frekvensen" så att flygbandet undviks.

Dessa eller liknande skyltar har visat sig störa på 88-108MHz också.

/Micke
 
Rätt eller inte... vet ej.

Jag funderar i banorna att om skylten uppfyller alla relevanta skyddskrav i EMC-direktivet (vet vi inte) men ändå stör på flygradion så blir det väl ett ärende för PTS att mäta fältstyrkor och tekniskt konstatera att de båda systemen inte kan samexistera. Inte har väl Elsäkerhetsverket rätt att själv utfärda användarförbud utan att först låta kontrollmäta EMC-egenskaperna.

Hur hänger detta samman?

Nyfiken

/Bengt
 
Om man ställer sig under inflygningen och lyser med monokront koherent ljus ("grön laser"), riskerar man rätteligen åtal för luftfartssabotage.

Om man ställer upp en sån här array och stör ut radiokommunikationen, så får man alltså fortsätta, om man flyttar sig till en mindre olämplig frekvens.

"Grabbar, vill ni vara hyggliga och byta från grön laser till röd?"

73,
Jonas/SM5PHU
 
Inte har väl Elsäkerhetsverket rätt att själv utfärda användarförbud utan att först låta kontrollmäta EMC-egenskaperna.

Hur hänger detta samman?

Nyfiken

/Bengt

Jo det har dom, Elsäk har till viss del eller helt övertagit denna roll från PTS.

Dom kan, baserat på sina egna på-platsen-mätningar, utfärda användarförbud.
Det kan ju handla om en trasig eller på annat sätt felaktig apparat som trots godkända EMC-krav beter sig underligt och måste repareras.


I detta fallet med störande reklamskyltar kan man nog säga att vi har lite tur i oturen. Det behövs flera liknande incidenter i samhället för att detta med störande apparater ska "upp på tapeten" det räcker ju inte med att vi radioamatörer skriker.


/Micke
 
Flygradiotrafiken får väl göra som radioamatörer, häng på ett slutsteg och gör alla mottagare lika mycket dövare.
10 dB till sändaren, -10 dB till mottagaren så är alla problem ur världen.
Genom att sedan se mellan fingrarna på ännu mer störningar kan man i framtiden hänga på 10 dB ytterligare.

Dessutom generarar det jobb och skatteintäckter till staten. Och det är väl vad lifvet går ut på.

de
Roy
 
Back
Top