Reklamskyltar hotar flygsäkerheten.

Artikel i dagens NyTeknik, dock ej på nätet ännu.
Skyltarna stängdes av i dec tills tillverkaren lyckades ändra fq och minska störnivån. "största boven var en oscillator på ett mottagarkort" Tillverkaren har ett föreläggande om att lösa störproblematiken och bygger nu om och skärmar elektroniken i alla sina ca18 utomhusskyltar. ESV har även fått tips om en skylt väldigt nära Västerås flygplats, inga störningsrapporter, men den skall provmätas de närmaste veckorna.
 
nja, 27 MHz används ju för att aktivera atc baliser ,tänkt om det skulle bli en tågolycka.

Med tanke på att 27 MHz signalen överförs till baliserna via rena H-fält (induktion) över små avstånd och med höga effektnivåer är nog risken försumbar att några signaler som utbrett sig som fjärrfält (TEM-vågor) skulle kunna interferera med ATC. En H-fältsantenn blir extremt liten elektriskt när den utförs på rätt sätt.

När systemet konstruerades i slutet av 70-talet hos LM Ericsson Signal och Standard Radio efter Harold Lawsons m.fl. geniala principer valdes frekvenserna (27 MHz resp. 4,5 MHz) just av dessa skäl.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man ställer sig under inflygningen och lyser med monokront koherent ljus ("grön laser"), riskerar man rätteligen åtal för luftfartssabotage.

Om man ställer upp en sån här array och stör ut radiokommunikationen, så får man alltså fortsätta, om man flyttar sig till en mindre olämplig frekvens.

"Grabbar, vill ni vara hyggliga och byta från grön laser till röd?"

73,
Jonas/SM5PHU
Den jämförelsen håller jag inte med om riktigt. Röd laser syns och kan störa medan radiomottagarna bara "ser" den gröna.

Det här handlar ju faktiskt om samexistens på den aktuella platsen i detta aktuella fall. Jag håller det för sannolikt att ESV nog gjort en bedömning samråd med trafikledningen och flygplatschefen.
När skyltägaren flyttat skyltens oönskade emissioner till en annan del av flygbandet, där man faktiskt UTAN säkerhetspåverkan kunde samexistera med aktuell flygtrafiktjänst på just denna plats, då är det troligaste att flygsäkerhetskommunikationen har bedömts som säker då den inte längre är utstörd.
 
Rätt eller inte... vet ej.

Jag funderar i banorna att om skylten uppfyller alla relevanta skyddskrav i EMC-direktivet (vet vi inte) men ändå stör på flygradion så blir det väl ett ärende för PTS att mäta fältstyrkor och tekniskt konstatera att de båda systemen inte kan samexistera. Inte har väl Elsäkerhetsverket rätt att själv utfärda användarförbud utan att först låta kontrollmäta EMC-egenskaperna.

Hur hänger detta samman?

Nyfiken

/Bengt
Luftfartskommunikation 118-136 MHz är en "Safety of life" Radiotjänst enligt radioreglementet ITU-RR.

ITU RR 1.59 safety service:
Any radiocommunication service used permanently or temporarily for the safeguarding of human life and property.

ITU RR 1.169 harmful interference:
Interference which endangers the functioning of a radionavigation service or of other safety services or seriously degrades, obstructs, or repeatedly interrupts a radiocommunication service operating in accordance with these Regulations.

Eller ur svensk lag:
skadlig störning: störning som äventyrar funktionen hos en radionavigationstjänst eller någon annan säkerhetstjänst, eller som på annat sätt allvarligt försämrar, hindrar eller upprepat avbryter en radiokommunikationstjänst som fungerar i enlighet med gällande bestämmelser, inbegripet störning av befintliga eller planerade tjänster på nationellt tilldelade frekvenser,.."

Därmed blir alla störningar av i denna tråd beskriven art att betrakta som skadliga störningar.

ESV är tillsynsmyndighet i detta fall eftersom störningskällan inte är en radioutrustning. Ref EMC-förordningen.
12 § Tillsyn över efterlevnaden av denna förordning och
föreskrifter meddelade med stöd av förordningen utövas av

1. Post- och telestyrelsen, i fråga om radio- och
teleterminalutrustning som avses i 2 § lagen (2000:121) om
radio- och teleterminalutrustning,
2. Transportstyrelsen, i fråga om utrustning som avses i
10 §, och
3. Elsäkerhetsverket, i fråga om övrig utrustning.


ESV har stöd för användningsförbudet via EMC-lagen (1992:1512) som jag ser det.
"4 § Om det är påkallat från skyddssynpunkt får en tillsynsmyndighet i det enskilda fallet meddela de förelägganden och förbud som behövs för att föreskrifter som har meddelats med stöd av denna lag skall efterlevas.
Ett sådant föreläggande eller förbud får förenas med vite. Lag (2007:352)."


Så hänger det ihop efter vad jag kan finna ut.

Det finns andra användbara lagrum i t ex Luftfartslagen (hinder) om så skulle krävas.

Tillägg:
Grundbulten i resonemanget ovan, tillsammans med "Safety Service" är ju definitionen på
elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) enligt EMC-förordningens 2 §: "en utrustnings förmåga
att fungera tillfredsställande i sin elektromagnetiska omgivning utan att orsaka oacceptabla elektromagnetiska störningar för annan utrustning,"

Dessa skyltar kan inte fungera i sin elektromagnetiska omgivning...
 
Last edited:
Tack för redogörelsen Lasse.

Det låter logiskt och här har vi ett tydligt exempel på vikten av att Luftfartskommunikation erkänts som en fullvärdig Radiotjänst enligt ITU-RR etc och därmed har den status som tydligen krävs för att skyddas från skadlig störning.

Man kan tänka sig att ESV med stöd av nämnda lagar och det faktum att störningarna upphörde när skylten stängdes av helt enkelt tagit ett beslut om användningsförbud utan att låta genomföra EMC-mätningar på plats för att verifiera huruvida de tillåtna gränsvärdena överskreds eller ej.

Så kontentan blir att det finns en teoretisk möjlighet att skylten trots allt uppfyller EMC-kraven men ändå orsakar skadlig störning p g a att de använda flygradiomottagarna är känsliga samt avståndet mellan skylt och antenner är kort.

Sålunda kan lösningen bli att skylttillverkaren ändrar frekvens på störningen eller helt enkelt får släcka skylten helt.

/Bengt
 
Artikel i dagens NyTeknik, dock ej på nätet ännu.
Skyltarna stängdes av i dec tills tillverkaren lyckades ändra fq och minska störnivån. "största boven var en oscillator på ett mottagarkort" Tillverkaren har ett föreläggande om att lösa störproblematiken och bygger nu om och skärmar elektroniken i alla sina ca18 utomhusskyltar. ESV har även fått tips om en skylt väldigt nära Västerås flygplats, inga störningsrapporter, men den skall provmätas de närmaste veckorna.

Då är det väl skylten vid E18 från 08-hållet..

Det har även klagats på skyltarna när det gäller trafiksäkerheten längs vägarna, särskilt under de mörka timmarna av dygnet. Skyltarna syns mycket långt, ljusstarka och bilisterna blir distraherade när de tittar mer på skylten än på vägen...
 
Sålunda kan lösningen bli att skylttillverkaren ändrar frekvens på störningen eller helt enkelt får släcka skylten helt.

/Bengt
Från min horisont borde det innebära att de dels tvingas designa om så att emissionerna inte ligger i flygbandet och dels tvingas sänka nivån på de utstrålade oönskade signalerna så att de inte heller stör annan radioanvändning som "...fungerar i enlighet med gällande bestämmelser, inbegripet störning av befintliga eller planerade tjänster på nationellt tilldelade frekvenser,.."

Tänk på att de störde flygtrafikens radiokommunikation "vid start och landning" som det står på ESV:s hemsida. Borde innebära att det handlar om avsevärda störstyrkor då de sändare flygledningstornen vanligen använder har en bärvågseffekt på mellan 15 och 50 W.

Samt att de när de är klara kan vara på vilken flygplats de vill - alldeles oavsett vilka frekvenser man använder just där.

Det kan dom göra LED-reklam för sedan... både på och om sin egen "tavla":D. Häpp!
 
De kan ju flytta dess inre klocka så att störningarna hamnar på 144 MHz. Så är saken ur världen. Där är det ju ändå tyst.

När det gäller störningar så är det oftast så att störningen hörs, brusar sprakar knastrar piper etc och öppnar brusspärren. dett aupplever na som att kanalen är blockerad eller upptagen. de riktiga signalerna, dvs flygtygens radiosändning är dock så starkt att det hörs bra ändå.
Dvs störningarna kan vara av "psyskologisk" karaktär och därmed inbillning från flygledarnas sida.

Nå, jag iroinserar lite men ett uns av allvar och en bild av hur det resoneras finns ändå.


de
FPD
 
Om skylten precis uppfyller EMC-kraven så skulle t ex en klocka lagligt få sända ut en 120 MHz signal motsvarande c:a -50 dBm i en dipol som på c:a 1 km avstånd skulle ge -125 dBm i mottagaren (med en dipolantenn) motsvarande S4 enligt IARU:s S-meterstandard. Låter mycket... En ordinär amatörmottagare för 2 m kan lyssna ner till 140 dBm och om den förses med en stor Yagi så ökar risken för att bli störd. Jag kanske räknade fel?

/Bengt
 
Back
Top