Rätt eller inte... vet ej.
Jag funderar i banorna att om skylten uppfyller alla relevanta skyddskrav i EMC-direktivet (vet vi inte) men ändå stör på flygradion så blir det väl ett ärende för PTS att mäta fältstyrkor och tekniskt konstatera att de båda systemen inte kan samexistera. Inte har väl Elsäkerhetsverket rätt att själv utfärda användarförbud utan att först låta kontrollmäta EMC-egenskaperna.
Hur hänger detta samman?
Nyfiken
/Bengt
Luftfartskommunikation 118-136 MHz är en "Safety of life" Radiotjänst enligt radioreglementet ITU-RR.
ITU RR 1.59 safety service:
Any radiocommunication service used permanently or temporarily for the safeguarding of human life and property.
ITU RR 1.169 harmful interference:
Interference which endangers the functioning of a radionavigation service or of other safety services or seriously degrades, obstructs, or repeatedly interrupts a radiocommunication service operating in accordance with these Regulations.
Eller ur svensk lag:
…skadlig störning: störning som äventyrar funktionen hos en radionavigationstjänst eller någon annan säkerhetstjänst, eller som på annat sätt allvarligt försämrar, hindrar eller upprepat avbryter en radiokommunikationstjänst som fungerar i enlighet med gällande bestämmelser, inbegripet störning av befintliga eller planerade tjänster på nationellt tilldelade frekvenser,.."
Därmed blir alla störningar av i denna tråd beskriven art att betrakta som skadliga störningar.
ESV är tillsynsmyndighet i detta fall eftersom störningskällan inte är en radioutrustning. Ref EMC-förordningen.
12 § Tillsyn över efterlevnaden av denna förordning och
föreskrifter meddelade med stöd av förordningen utövas av
1. Post- och telestyrelsen, i fråga om radio- och
teleterminalutrustning som avses i 2 § lagen (2000:121) om
radio- och teleterminalutrustning,
2. Transportstyrelsen, i fråga om utrustning som avses i
10 §, och
3. Elsäkerhetsverket, i fråga om övrig utrustning.
ESV har stöd för användningsförbudet via EMC-lagen (1992:1512) som jag ser det.
"4 § Om det är påkallat från skyddssynpunkt får en tillsynsmyndighet i det enskilda fallet meddela de förelägganden och förbud som behövs för att föreskrifter som har meddelats med stöd av denna lag skall efterlevas.
Ett sådant föreläggande eller förbud får förenas med vite. Lag (2007:352)."
Så hänger det ihop efter vad jag kan finna ut.
Det finns andra användbara lagrum i t ex Luftfartslagen (hinder) om så skulle krävas.
Tillägg:
Grundbulten i resonemanget ovan, tillsammans med "Safety Service" är ju definitionen på
elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) enligt EMC-förordningens 2 §: "en utrustnings förmåga
att fungera tillfredsställande i sin elektromagnetiska omgivning utan att orsaka oacceptabla elektromagnetiska störningar för annan utrustning,"
Dessa skyltar kan inte fungera i sin elektromagnetiska omgivning...