Du vet att en "vanlig" ip adress består av 4 bytes, t.ex 192.168.0.1 som är en vanlig adress i LAN.
denna typ av adress kallas IPv4 och kan adressera 2^32 skilda adresser det ger runt
4 miljarder möjliga adresser. Dessa är på väg att ta slut. Egentligen borde företagen redan ha
gått över till IPv6 som använder 128 bitars adresser, 2^128.
Men vad som än är orsak så har detta inte skett, utan bristen på IP-adresser har i stället lett till
att företag som tillhandahåller internet förbindelser lägger hela sitt nät som en sorts LAN:
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT
Det du ser som din tilldelade IP-adress i ett sådant nät är bara giltig inom nätet, du kan inte nå
den från övriga internet. För att detta ska kunna ske måste din Internetleverantör skapa en speciell
"kanal" från Internet till din IP-adress, den "kanalen" har då den publika IP-adressen, en adress som
kan ses över hela Internet - m.a.o den är publik.
-KBW har beskrivit detta väldigt bra.
Lite försynt, vill jag nämna att utan publik ip-adress når vi inte våra remoteriggar ute i fält. Jag bor själv i ett störningsrikt Kista i västra Stockholm, men har en IC706 i den allra tystaste miljö i Roslagen. Att kunna höra den svagaste långväga cw-signal är en förmån.
Jag har Telia ADSL och det var fast och publik IPv4 direkt. Utan snack. Fiber är på gång, allt skall nog bli bra det också.
Men som -KBW antyder; IPv6 vore bra.