Rep av Yaesu FL2100 PA

SM5KYH

Well-Known Member
Av den gode vännen -ZBB fick jag på vårvintern ett FL2100 som behövde vård som han sa.
Alltså ses över då det inte var i bra skick. Han hade haft det på hylla länge - så att säga OOS, inte NOS.

Jag söker tips/råd om hur pkt 6 lämpligast kan åtgärdas

Det stämde:
1 - ena röret överhettat och sprucket vid anodanslutningen och
2 - det andra separerat från sin bruna fot. Det senare kan nog gå att rädda
3 - bägge gallermotstånden brända
4 - bägge vågfällornas motstånd brända och spruckna
5 - motståndet till jord i serie med säkerhetsbrytaren på anodspänningen - den i rörens utrymme - förgasat i molekylfom
6 - omkopplardäcket som ska koppla in 100 pF padding på C1 vid 80 m nästan helt bortbränt - numera unobtanium så kom med förslag!
7 - hårt kört då primären på trafon varit kopplat för 210 volt! Tidigare ägare fick +5% anodspänning enär elnätet då troligast var 220V

Som tur var följde det med två rör 572B "Golden Dragon" NIB (nästan) vilka ni läst om på detta forum för ett år sedan :(
Angående just de rören så ger det här PA:t nu minst 500W på 40 - 10 m, med exakt de rör jag nyss nämnde - alltså de som ZBB fick utse spott och spe för...

15m med 40W drivning ger som synes bra med effekt, anodström 400 mA och 2,1 kV:
21MHz uteffekt@400mA RFin40W.jpg

Vad har jag då gjort åt detta PA ?
1 - satt i de bespottade men nu bevisat felfria rören
2 - repat motståndet till säkerhetsbrytaren på anodspänningen
3 - tagit bort gallermotstånd och bias helt, direktjordat gallren
4 - Öppnat jordningen på glöden (katodernas mittuttag och lagt 100k/2w till jord för strypning då nyckling ej sker
5 - "jordat" C1 i samma punkt som gallren d.v.s. grov ledare till gallerboxen
6 - Monterat ett extra PTT-relä för ny bias via 5 seriekopplade 1N5408 samt anordnat sekvens på detta relä och S/M-relät för in/ut så att PA:t ser vettiga impedanser innan anodström släpps på
7 - modifierat kretsen för PTT-anslutning så att den nu är 12V och 3 mA att jorda för PTT
8 - Skyddsdioder och avkopplingskondingar på visarinstrumenten
9 - Kopplat om för 227 V primärmatning på trafon
10 - säkrat av högspänningen på väg till rören och då råkade jag återanvända biasmotståndet om 30 Ohm i serie.
11 - dragit igång PA:t med vridtrafo och höjt inspänningen 20 V per dygn så att filterkondensatorer formerats och glöden sakta värmt det hela
12 - kontrollerat och justerat ingångkretsarnas pi-filter för lägsta SWRin
13 - Testat mot konstlast 40---10 m med 40 W drivning. Ger minst 500W.

So far so good. Och steget verkar stabilt - jag kan inte få det att busa.
MEN jag har kvar omkopplardäcket som ska koppla in 100 pF padding på C1 vid 80 m, däcket är nästan helt bortbränt - numera unobtanium så kom med förslag!

Är det någon av er som har ett 12V-relä med ordentligt "plattavstånd" på minst 3mm så är ja intresserad. Omkopplardäcket kunde jag nämligen laga delvis men det pallar inte jobbet. Min ide är att man kan låta det styra reläström i stället för HF. Då tror jag det kan funka.

Tips nån?

/Lars SM5KYH
 
Ett vakuumrelä är nog det som skulle "göra susen".

Dock är jag osäker på om jag har något kvar,
gav bort en hel påse för några år sedan.
 
Glömde två ändringar:
14 Alc-funktionen borttagen
15 tillverkar 12V som nu driver en on-top-fläkt utsug som går tyst.
 
Jamen trevligt att du tagit upp "projektet". La ett skambud på Tradera för 20 år sedan och vann. Det skulle vara fungerande men "trött" och i behov av service. Jag och SM3CWE (sk) gjorde ett första smoketest och jo, det fungerade men levererade bara ca 50 %. Smoketest nr. 2 var nog på 80 m och det ena röret skenade då i ett vackert fyrverkeri och rökutvecklingen var magnifik.
Innanmätet blev i stort behov av sanering, inte minst då det visade sig stått hos en storrökare, det som inte var kolsvart var nikotingult. Jag påbörjade sanering och reparation men det gick trögt pga. ständigt resande, otillräckliga kunskaper och stor respekt för spänningarna i steget. Efter en flytt blev det liggande och bortglömt och jag är glad att det nu väcks till liv igen.

Jo rören, 572B, en brittisk bekant M5LRO var återförsäljare av Golden Dragon och jag köpte ett nytt matchat par av honom. De blev liggande oanvända i originalförpackningen i väntan på att jag skulle reparera steget. Men i fjol kom ett nödrop från en amatör här på ham.se som behövde rör genast och jag hade ju ett par. Resultatet av den affären gjorde mig riktigt ledsen och jag är tacksam för SM5KYH som nu meddelar att rören är fullgoda och därmed återställt min heder.
 
1725986269065.png
Sådana här ryska vaccumreler var "förr" billiga och lätta att få tag på. Jag har använt flera i mitt SB-220 när jag byggde till 160 m läge.
De kopplar in extra C1 -L-C2 i PI filtret, funkar kanonbra. Kanske nån har ett extra liggande om Du har tur, verkar ha slut själv.

Kolla med UR4LL på nätet, han brukar ha rysskomponenter.

GL ! Classe
 
Last edited:
Förutom alla tillämpbara punkter i -KYH's åtgärdslista är (7) en standardmodifiering som undertecknad alltid gör om/när något nytt introduceras i radiohörnan. För säkerhets skull har jag både hängslen och livrem i det att all S/M omkoppling görs med isolerade interface mellan transceivrar och slutsteg.
 
... SM5KYH som nu meddelar att rören är fullgoda och därmed återställt min heder.
Hej!

Jag såg aldrig problem med din heder, tror att jag delar den åsikten med flera andra.
Genom någon form av misstag så var det något som inte funkade för han som köpte rören, du sträckte ut handen kanske mer än vad man behövt.

Rikligt kul att OK två rör icke gick till spillo!
 
View attachment 12453
Sådana här ryska vaccumreler var "förr" billiga och lätta att få tag på. Jag har använt flera i mitt SB-220 när jag byggde till 160 m läge.
De kopplar in extra C1 -L-C2 i PI filtret, funkar kanonbra. Kanske nån har ett extra liggande om Du har tur, verkar ha slut själv.

Kolla med UR4LL på nätet, han brukar ha rysskomponenter.

GL ! Classe

Har nu hittat ett B1B-relä. Det är inte litet nog att kunna byggas in i FL2100 utrymme för rör och Pi-filter.
Skulle funkat ypperligt elektriskt med ytterst små övriga åtgärder för dess styrning.

Känner någon till liknande - men mindre - vaccumrelä som kan vara överkomligt?

Någon som vet av mindre variant?
 
Slutkommentar:
Betydligt enklare att improvisera in vaccumrelät än att hitta ny wafer till bandomkopplaren som gick att repa på plats så att den kunde styra relät..

Massor med småplock men nu åter i fungerande skick.
40 W in ger minst 450W ut CW och då är det marginal på anodströmmen. PA:t går bäst på 20m och 15m med 600W ut där.

73
Dags för nästa projekt.
Det blir ett 4X813.
 
Bra att ett vakuumrelä som fick plats kom fram.

Efter att ha letat i många lådor kom till sist ett sådant här
Jennings-relä fram, men detta hade inte fått plats i det uppenbarligen trånga FL-2100.


1726321729673.png
 
Det verkar ju gå alldeles utmärkt Lars. Jag är imponerad av hur snabbt du felsöker, fixar och förbättrar på nolltid. Du skriver att du nu kör 40W in och då får ut 450-600 W. Hur mycket tror du att du kan öka drivningen framöver och vad kan du då förvänta dig?
 
Ja du Lasse, det är nog klokt att vara försiktig med drivningen men det går nog att köra in 50-60W CW och få ut lite till. Skulle nog inte försöka ta ut mer än 600W key down ur de där rören. Och samtidigt inte driva hårdare än att anodströmmen håller sig under 450 mA då. Det går fort att köra de där bubblorna för varma.
Anodermas rödhetsgrad går onte att observera så enkelt och mätning av gallerströmmen saknas...
 
Back
Top