Repeatrar

SA6APZ

Well-Known Member
Det har länge klagats på dålig aktivitet på våra repeatrar, senast i ett inlägg från SM4WII.

Istället för att klaga så kanske vi radioamatörer ska ta oss en funderare på varför vi har repeatrar och vilken funktion dessa eventuellt fyller idag. Nu har jag själv inte varit med länge nog för att kunna hela historien men jag antar att FM och repeatrar var ny och spännande teknik på 70-talet och även fyllde en praktisk funktion på 80- och 90-talen fram tills dess att mobiltelefoner och bredband med Skype blev var mans egendom. Men har vi nytta och glädje av dem idag?

Ni som var med från början, kom med lite kommentarer! Hur användes repeatrarna? Blev vänner och bekanta imponerade av att du kunde ha trådlös kontakt med andra radioamatörer från bilen eller till och med bärbart på ute på stan? Var det lätt att få kontakt om man reste genom landet och ville snacka en stund?

Personligen tycker jag repeatrar kan vara praktiska ibland och det händer att jag använder dem men särskilt spännande är det inte, förutom vid troposfäröppningar. Då kan det bli lite aktivitet, men det var väl inte syftet från början?

Någon som håller med eller är jag helt ute och cyklar?

SA6APZ
 
Du har helt rätt Fredrik!
Det var något visst med repeatrar i början. Man kunde gå med sin portabla radio och ha kontakt med kompisar, t.o.m. då de var på semester i grannlandet. Idag då alla har mobiltelefoner är det inte lika spännande. Vad jag förstår så är det mest experimentlustan som gör att vissa amatörer fixar repeatrar och då måste vi se det ur den synpunkten. Att aktiviteten på vissa rep. är låg får vi nog acceptera.
Så jag tycker inte alls att du är ute och cyklar! ;)
/Ingvar
 
Jag har virti med sedan FM kom, dvs i mitten av 70 talet, då det livligt diskuterades om det inte var bättre med AM. Att få ett FM QSO var förenat med stor möda, anledningen var att det var mycket få FM stationer igång. Inte att det var få som bemödade sig med att trycka in knappen. Att dra iväg tio tjugo mil med bil på lördag, upp på höga berg, och till andra byar där det lär finnas amatörer som kör FM, var vanligt. Rena kommunjakten på FM stationer....
Att bygga en repeater var en verklig utmaning, jag minns att jag hade lägenheten full med repeater innnan den skulle sättas upp. detta var i Hagfors, och sedemera kom Hagforsrepeatern upp. Att lära sig om kavitetsfilter, att lära sig en Storno Bas, och trimma om denna, och att bygga sin mobilstation och bärbar, för att köra reppeatern var utmaningar och inte en kväll var inaktiv. När sedan repeatern var på plats, och att få sitta i soffan och med handapprat prata med Karlstad, var en helt obeksrivlig känsla. Något som jag önskar att andra radioamatörer skulle kunna få uppleva. Med bra stöd från klubbmedlemmar, det behövdes svetsare, byggare, fitlerpolerare, koaxialkabelfixare, antennklättrare etc, blev det en repeater. Ja inte blev det mindre bilturer efter repeatern, hi hi. Nu skulle ju varenda vrå av länet utforskas om den täcktes av repeaten.

Idag, köp en radio, prata och bli trött på det hela, man behöver inte ens lära sig hur en FM station är uppbyggd. Klart att det då inte är lika spännande. Man behöver inte ens bygga en antenn.

Däremot kan det klagas om repeatern inte täcker dit någon vill, men att "någon" skulle kunna tänka sig att bygga en större antenn för att nå repeatern, eller skaffa en större koaxilakabel, det verkar otänkbart. En Fms tation skall tydligen vara det den varit i 20 år, den får tydligen inte utvecklas, men det kostar ju arbete och en peng.

Är experimentlusten totalt död?

Jag menar att det går att experimentera med FM, utveckla sin Fm station, bygga antenner kablar, fitler preAmps, och det behövs fantasi och experimentlust.
För nog är även FM och relästationer radiotekniska experiment eller va?

Klart det är kul när det blir Tropo på relästationerna, men ....

Då jag själv är inblandad i Värmlands relästationer, Sunne Hagfors Karlstad och Tosseberg med DV, så tycker jag det är spännande att köra mobilt över dem trots allt. Kul är oxo att det finns de som kör över reläna trots att dessa inte har lagt några strån till stacken. Det mest anmärkningsvärda är ändå att när något uppenbarligen behövs till ett relä, så finns inte ens en skrotad antenn att få från de passiva.

Ja, relästationer inom amatörradion är ett underligt fenomen, nu när de finns i talrika (bokstavligen) antal.
Men kanske det finns (underliga) fenomen på andra frekvenser oxo, Kommunjakt, tester exvis, det viktiga är att vi alla har respekt för vad andra tycker är roligt. Jag respekterar de som kör test och kommun, men vill även har respekt för att jag och andra bygger relästationer.

Men varför pratar inte folk över FM kanalerna då? Varken simplex eller duplex? Det är ett fenomen i sig som jag inte kan svara på. Varför får man inte ett svar om man bemödat sig att klättra upp på ett beg med handapprat och vill testa long range FM? Eller reser förbi en repeater.
Och framför allt, varför får inte nybörjaren QSO vid upprepade QSO? Han behöver ju stöd.
 
Jodå, nog är väl repeatrar bra - om man är ute efter en snabbtelefonliknande eller kanske mobiltelefonliknande förbindelse.

För mååånga år sedan innan bandplanen för 2-metersbandets repeatrar infördes så användes den s.k. "700"-kanalen (145,700MHz) som anropskanal för FM.

Ombyggda danska taxistationer var vanligt förekommande (billiga, lätta att bygga om, god tillgång på apparater) och amatörradio kördes av hjärtans lust.
Nästan när som helst på dygnet kunde man ropa om man blev pratsugen och med en riktantenn nåddes hela Stockholmsområdet på den här simplexkanalen om man bodde hyfsat nära, det fungerade fint och vi hade ROLIGT.

Vred man upp antennen norrut blev det glesare mellan kontakterna men lyssnade man på 700 missades inget, det var ju den kanalen man skulle ligga på.

Tropoöppningar mm var förstås förekommande även då och både SM7 och SM3 var riktiga DX på den tiden.

Sedan beslöts att 145,700 skulle bli en REPEATERKANAL.

Inga protester hjälpte och det dök snabbt upp Messerschmittar som talade om att här får du inte köra - trots att det inte fanns en enda repeater på denna kanal till att börja med.

I ett enda slag försvann alltså det roliga med att köra radio, den kristallstyrda grönmålade apparaten med ett QQE03/12 som slutsteg stoppades ner i junkboxen och repeatrarna på alla VHF-band blev ett hatobjekt.

I dagens läge förefaller det inte finnas samma intresse för själva radiokörandet, snarare så verkar byggandet av repeatrar roligare. Vi får efterhand ett allt finmaskigare nät av repeatrar, de kopplas ihop, länkas och kedjas på alla möjliga sätt och det är säkert jättekul att bygga ihop de här systemen.
Men trafiken då, vem ska verkligen ANVÄNDA de här komplicerade näten av repeatrar?
Man hör för det mesta bara amatörer som använder repeatrarna som en gratistelefon och det är väl ok men särskilt ofta är det inte.
Ropar någon CQ så blir det inte heller svar särskilt ofta trots att två andra amatörer sekunden efteråt kan börja chatta på frekvensen, demonstrativt eller vad?

Jodå, jag vet, det finns simplexkanaler för FM också - är det någon som någonsin har fått svar på de kanalerna?
Nu är det inte just denna kanal eller nåpon annan (eller FM) som det handlar om, det är frågan om vem repeatrarna byggs för när det nu inte förkommer någon amatörtrafik att tala om där.

Det är inte ens kul att slölyssna på den lokala repeatern längre, andras snabbtelefonsamtal är inte särskilt intressanta att höra.
Farten är betydligt högre på 27 MHz och alldeles bortsett från att trafiken där kan användas som en konditionsvarnare för 10 m så HÄNDER det vanligen något där. Ursäkta om jag svor i kyrkan med detta men det är det faktiska läget.
Hur många läser förresten tråden om 27 MHZ här på forumet - jämför detta med antalet läsare av övriga trådar - vilken tråd förefaller vara intressantast?

Råkade nämna i ett forum om campingfordon att 27 MHz är användbart för att hålla kontakten mellan fordonen och de enda som protesterade mot 27 MHz var just sändaramatörer.
PMR på UHF föreslogs som ett fullständigt överlägset alternativ - vilket är fullständigt fel - båda sätten att kommunicera har sina förtjänster men på olika sätt.

Om jag nu får vara lite nostalgisk så var nog ändå vissa saker bättre förr...åtminstone roligare.
 
Last edited:
Anledningen att jag inte passar repeatrar är att det hörs för lite komunikation och för mycket annat.

Repeatrar med auto-id är evinerligt enerverande. Många repeatrar fastnar uppe p.g.a. för tight squelch och står och brusar och har sig. På de flesta "kanaler" så hör man mer än en repeater och då är det ofta den svaga som man inte hör vad som sägs som står och låter.

Lösningen skulle vara att repeatrarna sände ut subtone. Men trots att detta inte alls skulle påverka sättet man öppnar och kör och om man vill inte heller hur man lyssnar på repeatrar så är många helt imot denna tanke.

Sen har vi trakten runt Borlänge i många år kört direkt på en 2m och en 70cm frekvens. Täckningen är mer än fullgod för alla som är med. Jag och några till kör även mobilt och det går mycket längre än man först tror. Faktum är att det är betydligt mera spännande att köra direkt mobil-bas eller rent av mobil - mobil än repeater och på köpet får man något att prata om.
 
Funderingar runt vad som skulle få mig att aktivera mig på repeatrar.

Ja en 10m repeater som man kan köra mobilt och ev. med handapparat (markvåg) skulle ge nåt nytt att testa. JDP var ju igång ett kort tag med en 10m repeater i Mora, men tyvärr är den inte igång. Helst skulle det varit nån i södra Dalarna om man jag ska köra mobilt. Jag hade t.o.m. kunna tänka mig delta i ett sådant jobb men det är tyvärr brist på QTHn och intressenter. P.g.a. alla störningar på 29MHz framför allt i städer så anser jag att man skulle både köra subtone och subtonesquelch och därmed säkerställer man nog att det inte finns fler intressenter. ;)

Ett annat intressant uppslag vore en 6m repeater. Ja om man fick köra 6 mobilt....

/RNA
 
Back
Top