Repeter Antenn

sm7tks

Member
Hejsan!

Jag skulle höra bland alla kloka "ham" kollegor om råd och tips...
jag skall starta upp en repeter med IRLP nod i västra kronoberg (mellan ljungby halmstad)
Detta kommer vara en 70 cm på RU0.
nu till frågan!
måste man ha 2 antenner (sändare/motagare) stationen hade det uppläget tidigare, eller går det att köra på en antenn?
 
Med duplexfilter kan du köra TX och RX på samma antenn. Kavitetsfilter är vanligast på VHF och uppåt i frekvens.
 
Hejsan!

Jag skulle höra bland alla kloka "ham" kollegor om råd och tips...
jag skall starta upp en repeter med IRLP nod i västra kronoberg (mellan ljungby halmstad)
Detta kommer vara en 70 cm på RU0.
nu till frågan!
måste man ha 2 antenner (sändare/motagare) stationen hade det uppläget tidigare, eller går det att köra på en antenn?


Hej,

Med 2 antenner kan du klara dig med 2 kaviteter men på samma antenn så behövs det fler och större dämpning.

Du bör även försöka att koordinera val av frekvens då jag har för mig att RU0 Värnamo ligger full mätare nere i Ljungby. Det kan med andra ord bli svårt för E4 resenärer samt folk runt Ljungby att få in två repeatrar lika starkt.

Det krävs rätt mycket planeringsarbete för att göra en lyckad repeater.

GL Håkan SM7WSJ
 
Hej!

Nu vet jag inte i vad slags mast du skall montera antennerna, men är det en kommersiell mast så vill man kanske inte sätta upp fler antenner än nödvändigt och då är ett duplexfilter nödvändigt.

Här uppe i norr kom vi över en del junk från Comviqs skrotade analoga mobilnät, inkl Wacom duplexfilter. Du kan se bilder här Repeater SK2AU/R på RU376 (RU4), Skellefteå..

Datablad från Wacom http://www.repeater-builder.com/wacom/wp678.pdf

Med -2 MHz skift så fungerar de bra, kunde vara lite svåra vid 1,6 MHz skift.

Men det gäller ju att komma över ett också...
 
Hej!

Nu vet jag inte i vad slags mast du skall montera antennerna, men är det en kommersiell mast så vill man kanske inte sätta upp fler antenner än nödvändigt och då är ett duplexfilter nödvändigt.

Här uppe i norr kom vi över en del junk från Comviqs skrotade analoga mobilnät, inkl Wacom duplexfilter. Du kan se bilder här Repeater SK2AU/R på RU376 (RU4), Skellefteå..

Datablad från Wacom http://www.repeater-builder.com/wacom/wp678.pdf

Med -2 MHz skift så fungerar de bra, kunde vara lite svåra vid 1,6 MHz skift.

Men det gäller ju att komma över ett också...

Initalt så skall den stå på "hemma QTH", det sitter 2x3 kavitets burkar i den (3 rx & 3 tx seriekopplade).
Anledningen till att jag vill "testköra" med 1 antenn är helt enkelt platsbrist på taket ;-)

som kommentar till tidigare ilägg beträffande RU0 värnamo så är den tydligen QRT, är det någon som vet om det finns någon som samordnar frekvenser för repietrar i SM7?
73 de SM7TKS / Matti
 
som kommentar till tidigare ilägg beträffande RU0 värnamo så är den tydligen QRT said:
Hej,

Tyvärr så tror jag inte det finns någon hjälp till koordinering utan sunt förnuft får råda. Det har dock visat sig i vissa städer att det har blivit rätt mycket problem både med det sunda förnuftet och även användande av det gamla skiftet i både + och -.)

Ska du bara provköra hemma repeater så tror jag du kan ta det rätt lugnt med val av frekvens och köra på din tänkta frekvens.(dock får man vara hörsam på omgivningen.)

Det är rätt bra att börja experimentera lite lätt för att sedan verkligen ta sig en funderare på om det är värt kostnaderna och arbetet innan man sätter upp prylarna på ett exklusivt QTH.

Man ska även tänka på att frekvenserna är en gemensam resurs som vi ska använda med omdöme så att så många som möjligt får största glädje och utbyte av dom.

ANG: Värnamo RU0

Värnamo RU0 hör jag varje dag och den ligger full mätare på min handapparat. Jag bor 28km från repeatern.

Den info du har att den är QRT är nog gammal då den släcktes tillfälligtvis när vi fick LPD störningar. Nu med nya skiftet har den gått i begränsad provdrift under ett år och senast för 2 veckor sedan hörde jag en Ljungbyamatör som sa att han har den full mätare där nere.

Värnam RU0 ingår även i ett framtidsprojekt under arbetsnamn E4 länken där Det ska gå att ha ungefärlig mobil täckning från Ljungby i söder samt Motala i norr för en mobil VHF/UHF station. (beräknas färdigt OKT 08 och bara ren radio utan Internet länkar eller krångliga uppkopplingskommando.)


Det har under ca ett och ett halvt års tid utvärderats och fjärrlyssnats på infrekvensen så det inte ligger några störningar på repeater QTH:t som kommer och går som det gjorde med 1,6mhz skiftet.

Det är helt tyst och inte ens vid tropoconds märks några besvärande omständigheter. Det var helt annat när vi körde R0 ihoplänkad norröver då det vid minsta lilla signalhöjning som det ofta är på morgonen så var det fullt med OZ stationer som gick in. Dom har en populär repeater på samma frekvens och det var bara att släcka det projektet med en gång.

Några andra 70 frekvenser som jag hör aktiva är 434625,434675, 434700, 434750.

Om jag skulle få lov att ge ett råd så skulle jag som en första åtgärd efter ett beslut att verkligen sätta upp något ordentligt körbart, kontakta Ljungby klubben som kör på 145725 för att försöka öppna en Repeater i samråd med dom på 434725.

Skulle så ske så skulle det ge ett mervärde både för lokala amatörer där nere samt förbipasserande.

Dock så får man säga att trots att det finns massvis med fina 2M repeatrar i området så är det väldigt lite mobiltrafik nuförtiden. Detta kan vara en besvikelse när man satsat både hårt arbete och pengar för att få upp något bra till allas nytta och det blir som nu på flera exlusiva 145mhz repeatrar, helt tyst.

Lycka till 73 Håkan SM7WSJ
 
Comviq Duplexfilter

Hej alle samman...

Vart tog alla Komviq Duplexfilter vägen...

Vi behöver i SM7 land...

Jag håller på med ett repiterbygge på 434.700 och söker Duplexfilter till detta projekt..

Du/ Ni når mej på tel 0703600381
E: Mejl snobbemossen@yahoo.se

Mvh SM7XCO Örjan
 
Back
Top