Resa 11 meters mast ensam

SM4SCN

Well-Known Member
Jag har nu flyttat fundament och rest masten, nu i fullängd med toppsektion som har staglinefäste. Inuti masten ligger toppröret ca 6 m långt, under resningen.

Till sommaren kommer montering av en DC-jordad kommersiell 155 MHz antenn, förlängd till centrum av flygradiobandet ca 125 MHz. Den får sitta i toppen och fungera som mottagare av eventuella blixtar. Fästet byglas till röret med 16 kvadrats tråd. Bygling förbi rotor på samma sätt, ner i jordlinesystemet.

Nästa blir riktantenn för flygradiobandet, antenn för egen flygradar 1090 MHz, bom med riktantenner 2 m och 70 cm.

Vinschen sitter fastsatt i en balk, tillfälligt fastsatt på ett av rören med avgasklammor i bekväm vevhöjd. Sedan använde jag stege och spakblock för att komma över ogynnsam vinkel för vinschlyftet.

Jag har förstärkt nockplåten med en profilerad planka på högkant under mot takstolarna. Linan sitter i en väggstolpe av timmer som tål belastningen. Vid behov kan masten fällas ner till åtkomlig höjd från stege enkelt för eventuell service av antenner

Satte en halogenstrålkastare som lyste på masten för att skåda resultatet i mörkret när den var stagad på kvällen.

Tänkte att det kanske kan vara roligt att se hur andra gör, även om det kanske bäst platsar under värdelöst vetande...

73 de Åke
IMG_8546_1-5.jpg IMG_8567_1-4.jpg IMG_8583_1.jpg IMG_8592_1-5.jpg
 
Back
Top