Resonans filosofiskt sett

FPD de APQ,

Tillbaka till bredbandsantenner...

Roy skrev:
Antenner med fyra oktaver blir ofta ett motstånd bara, dvs där fixar vi saken med dämpning.

Om du drömmer om en antenn som klarar minst 4 oktaver behöver du inte drömma. Sådana "åbäken" finns utan motstånd, men det går åt mycket cu-tråd.

När kineserna på 70-talet byggde TanZam-järnvägen mellan Dar Es Salaam och Kapiri Mposh fanns vid varje järnvägsstation logperiodiska antenner uppburna av två c:a 70 meter höga fackverksmaster. Dessa log.per.antenner bestod av horisontella element och hela "mattan" hängde vertikalt med spetsen och matningen nedåt. Jag uppskattade längden på de längsta elementen (längst upp) till minst 100 meter och de kortaste vid matningen till 3 meter. En sådan antenn borde täcka 1,5 till 29 MHz och i princip vara rundstrålande.

Men det gick åt mycket cu-tråd plus några ton galv. stål för de höga masterna.

AOM, har du stött på något liknande?

73
Bengt SM6APQ

FPD de APQ,

Tillbaka till bredbandsantenner...

Roy skrev:
Antenner med fyra oktaver blir ofta ett motstånd bara, dvs där fixar vi saken med dämpning.

Om du drömmer om en antenn som klarar minst 4 oktaver behöver du inte drömma. Sådana "åbäken" finns utan motstånd, men det går åt mycket cu-tråd.

När kineserna på 70-talet byggde TanZam-järnvägen mellan Dar Es Salaam och Kapiri Mposh fanns vid varje järnvägsstation logperiodiska antenner uppburna av två c:a 70 meter höga fackverksmaster. Dessa log.per.antenner bestod av horisontella element och hela "mattan" hängde vertikalt med spetsen och matningen nedåt. Jag uppskattade längden på de längsta elementen (längst upp) till minst 100 meter och de kortaste vid matningen till 3 meter. En sådan antenn borde täcka 1,5 till 29 MHz och i princip vara rundstrålande.

Men det gick åt mycket cu-tråd plus några ton galv. stål för de höga masterna.

AOM, har du stött på något liknande?

73
Bengt SM6APQ

Liknande antenner används fortfarande för NVIS trafik, vad jag minns är masterna även de vinklade i ett V.

Låt mig då döpa om det jag lite är ute efter. Från att filosofera i ämnet.
Ibland talar man om "brainstorming", särskilt i dåliga amerkanska kurser för företagsfolk.
Då försöker man få fram så många ingångar som möjligt till att lösa ett problem.
Vanligen blir det inte många "ingångar" om man är ensam.
Är man två som diskuterar ett problem kan det bli mer än det dubbla.
Med fyra pers kan de bli kvadraten, dvs minst 16 förslag, eller ingångar till att försöka lösa ett problem.

Jag förväntade mig lite brainstorm här. Och vi har fått veta att det finns ett och annat, men inget nytt, inga saker som folk går och grunnar i hemlighet på.

Att många går och grunnar på antenner, utan expertkunskap, utan mattematikkunskap över det vanliga, är vanligt, mne man våga itne öppna kakhålet..

Givetvis kan många inghångar slängas i soptunnan, men det kan leda till något.

Att likna resoans vid meknik kan ibladn hjälpa.
Visst finner vi resonans runt om oss i övrigt? Merkanisk, kemisk, optisk.

Någon som exvis vet vad "80M:s" 80Megakolonsekund betyder? (utan mellanslag) Fanns i sista QTC. Verkar vara ett mått på en spole.

de
SM4FP?D

Back