Review av HF-P1 portable HF antenna

Har du haft ute HF-P1 antennen något mer?
Jag är mäkta nyfiken på den och funderar på att införskaffa en.
Kanske du provat med fler radialer ute i det fria och då på HF-banden. Det är ju vår nu.
Såg att på Lidl fanns det solceller 13,2 V för 399:- en fundering jag fick att bli portabel. Men det får bli i en annan tråd.
 
Yes.. den åkte faktiskt ut nu i helgen där jag gjorde lite nya tester, dock inte så många då jag testar mycket med end-fed just nu.
Kopplade på ett par extra radialer, men inte "fullt ut" som jag tänker mig vid användning då jag inte har gjort några för fält körning. Så där ligger jag efter... Men jag har fasta radialer inomhus (som är hela användningsområdet för antennen) och det är stor skillnad mot dem som hänger med (de är dåliga).

Men nu när vädret tillåter så kommer jag göra nya tester där jag kommer lägga mer tid på den även om det inte är antennen som jag kommer använda som förstaantenn, men det visste jag när jag införskaffade den. Men kort från testen i helgen (det var mycket skiftande förhållande som satte den på provning). Kort.. i jämförelse med en end-fed på 20 meter och en ground på 10 (som börjar bli min huvudantenn), samt en inverted vee för 20/40 så ligger den efter med 2-3 S-enheter, vilket är klart hörbart då den ger mer grundbrus också. Vilket är samma resultat som innan, kanske något sämre sedan förra testen då det var mycket QRM och QRN.

Jag gjorde även en video om den där jag visar hur lätt den är att ställa in (vilket den är). Kommer ladda upp den. Är inte helt klar än.. tiden fattas. :) Men den kommer, tillsammans med andra tester (med riktiga radialer etc.) som jag kommer göra framöver.


Är det en huvudantenn för fältkörning?
Nej, inte om man har plats för dipol eller end-fed.
Ja om man har väldigtont om plats. Då är den perfekt! Samt att man slipper att ta med tuner, mycket stort plus.

Kan det bli en huvudantenn inomhus i en lägenhet där man inte kan sätta upp antenner?
Detta är hela anledningen varför jag har den, och detta är den bästa antennen jag har testat. Långt i från så bra som en dipol utomhus, men denna slår en inomhus dipol. Så japp! Men förvänta inga toppresultat då du får in alla störningar. Så nej, den är inte bra, men bättre än dipol eller end-fed (inomhus), samt bättre än ingen antenn alls.
 
Var i Gambia och körde med min HF-P1 - fungerade mycket bra.
Körde mest 40m och lite 20m.

20191205_164223.jpg
C56PIS.JPG
Hälsningar SA6PIS (C56PIS)
 
Back
Top