Efter diverse experimenterande med antenner har jag nu fått upp en "stealthantenn" på mitt hus, 0.5mm koppartråd i en ändmatad inverted V konfiguration. Antennen fungerade inte markant sämre på de övre banden än mina vertikaler, men betydligt bättre på 40/80m. Det kombinerat med "osynligheten" och avstämningsbarheten gör att jag tycker att detta är en bra kompromiss.
Ett märkligt problem som infann sig var att min radio(IC7200) stängde av sig när jag sände på full effekt, en RF-Choke lyckades bota detta problem(10varv rg58 på en FT240-43)
Frågan är, var på coaxialkabeln är det bäst att placera rf-choken? Direkt under 4:1 balunen(spänningsbalun), eller där antennsladden går in till radion? Coaxialkabeln är 10m RG58.
Ett märkligt problem som infann sig var att min radio(IC7200) stängde av sig när jag sände på full effekt, en RF-Choke lyckades bota detta problem(10varv rg58 på en FT240-43)
Frågan är, var på coaxialkabeln är det bäst att placera rf-choken? Direkt under 4:1 balunen(spänningsbalun), eller där antennsladden går in till radion? Coaxialkabeln är 10m RG58.
Last edited: