RF störningar & antennplacering

Vet inte riktigt vilken länk du syftar på, Jag svarade UZY att "jag vet" att det är krångligt
att göra klart för sig hur olika toroid material fungerar.
 
Anti-choke-effekt kan man få om placeringen är olämplig.
Om antennen är avsedd som multibandsantenn kan det behövas flera chokar på olika ställen.
I första hand placeras choken där strömmen är som högst och impedansen är låg, vanligtvis i matningspunkten för en dipol.
En choke som är rent resistiv är svårt att åstadkomma över ett stort frekvensområde men med ett "dåligt" ferritmaterial med höga förluster går det lättare.
Jag har inte strävat efter annat än hög induktiv reaktans vilket effektivt blockerar rf på sin väg utefter koaxens utsida.

Tips: Använd ström-sniffern och mät hur det står till med cm-strömmarna innan införandet av choke och därefter mät på båda sidor och jämför resultatet.
Själv har jag effektivt "motat olle i grind" med mina chokar/1:1 baluner.


http://www.ifwtech.co.uk/g3sek/clamp-on/clamp-on.htm
 
OK.. fixade ful-choke idag. Bättre/sämre? vet inte. Hade fått till det rätt bra igår, sen att jag gjorde en kass koax-choke (som vi kom fram till suger) så gav det fel förväntning. Kärna är vägen att gå.

Läste mer om detta med åska, jordning etc. Och kommer ändra min ritning.
Kommer inte köra med några “åskskydd” (transientskydd) då det inte uppfyller det jag vill, att leda bort närliggande överspänning från antennen.

Fanns en annan tråd som jag har läst innan (http://www.ham.se/index.php?threads/Överspänningsskydd-för-åska.24716/), men idag slog det mig via länken där http://www.k3dav.com/antlightningprotectors.htm att ha en “öppen” koax utåt.

Att bara skruva av antennkabel liggandes vid radion är ju no no... Så det K3DAV säger med att “leda ut” åskan igen.. är detta något som fungerar? Alla pratar om jorda hit och dit.. men just detta med att leda ut skiten igen är det inte många som pratar om.

Har ju radiorna på övervåningen och alla antennkablar. Så att dra ner dem på markplan för att kunna koppla ur.. det vill jag inte. Så jag funderade på att göra som K3DAV tipsa om, köra med en koax som går ut samma väg den kom in, löst hängandes via fönstret, 30-40cm. Köra med en vanlig dubbelhona PL-hona (inomhus) som man “snabbt” kan skruva av/på. Kommer ha en likadan dubbelhona som går till radion (nej.. inte i närheten när den är urkopplad) där även skärmen är jordad till jordspetet och alla andra saker. Precis som transientskyddet gör.

Detta gör att antennerna inte är jordade när de är urkopplade, vilket minskar risken för nedslag av närliggande åska.

Är detta helt galet? Några tankar om denna koax som hänger i luften.

Eftersom jag har flera antenner kommer jag bygga en box med en koax ut.
 

Attachments

  • antaska.jpg
    antaska.jpg
    139,4 KB · Views: 11
K3DAV:s sida innehåller tyvärr en hel del sakfel (åskledare t.ex. drar INTE till sig åska, tvärt om, den hjälper snarare till att långsamt jämna ut potentialskillnaden mellan mark och moln. Kolla gärna på Uppsala universitets sida om åska: http://hvi.uu.se

MSB har också ett bra dokument som heter "Elmiljö i anläggningar för räddningstjänst" som innehåller mycket användbar information om åskskydd.

I grunden är det två saker man vill åstadkomma: avled strömmen rakaste vägen förbi anläggningen (huset), samt jämna ut potentialskillnaden i anläggningen (huset).
 
Last edited:
Du har så rätt!! Har 6 antenner, allt ifrån vertikaler till loop och div. dipoler + Yagi 6ele på Versatower. Jag stänger allt via ett centralt jordningsrelä ute på en av mina sex f.d. kraftledningsstolpar ca 12m höga.

Har upplevt riktigt ruskiga åskväder genom 30 år. Grejen är att ha en riktig HF-jord. Har krafitiga 15mm2 kopparvirar på sex m djup, fick dem av "kraftbolaget" när de skulle lägga om till jordbundna elledningar. När vi byggde kåken grävdes 3m djupa diken. De var avsedda för vatten och avlopp, då slog jag ner 3m kopparjordspett som jag fick av "bolaget". Det blev en sk "busslina" runt huset samt utlöpare 20/ 30 m åt alla håll.

Begriper mer än väl att detta inte går på de flesta normalboende. Därför är jag så svår att flytta på (fråga xyl)
Men helt underbart att med en mainswitch slå bort alla åskproblem.. / Uffe
 
OK.. Läst igenom Uppsalas dokument. K3DAVs metod skippar vi i.. :)

Kom nyss på. Att lösa alla mina frågor på bästa sätt är om jag slutar med radio, och börjar med.. säg fotboll. Det kan väl inte vara så svårt? Eller?
Nejdå, här skall inte slutas.

Då skall jag göra en tredje variant, och skapa dessa kontakter utanför fönstret (som givetvis är av metall), där den går ner till mitt jordtag (som jag skall byta till ett bättre). Så typ som min sista ritning, fast allt är utomhus och i stället för en kabelstump så gå den ner i jordtaget.

Det enda jag vill är att minimera de närliggande spänningarna.

Att jag skulle få en direktträff med mina fjantiga antenner när jag har en stor kyrka 130 meter i från mig.. nja...


CIQ: En del har et bra ;)
Men en fråga om jordningsreläet, hur styr du den? Inifrån huset? Då har du en förbindelse där.
 
Tyvärr är blixten väldigt närsynt - den "kan" missa kyrkan och slå ned i din närhet.
Men visst tröstar man sig med sådant, har en 56m telekommast runt 200m från vår
stuga och man hoppas att den tar upp blixtnedslag.

Men var inte ditt problem RF i shacket, hur blev det plötsligt ett åsk-problem?
Om du tänker på RF-jord så är det nästan omöjligt att få till på ett bra sätt med
jordpett eller trådar. Den minsta induktans i den lina som du ansluter med så är
det inte längre en RF-jord.

För att du ska lösa dina problem får du nog fortsätta att försöka få bort den RF
kommer via matningskablar. Jag beskrev en RF-probe i en annan tråd,
en sådan är bra när man vill avgöra hur framgångsrik man är i att få ned dem.
I den tråden finns det en länk till en intressant artikel om RF-strömmar.

Att flytta om bland antennerna, så gott det går, är nog en bra idé då det egentligen
är "rest"-strömmar som kommer tillbaks till shacket. Alltså strömmar som inte
kom ut i antennen p.g.a obalanser. Det alltid bäst är att se till att de inte uppstår
istället för att försöka dämpa dem med chokar nere i shacket.
 
Back
Top