Rikslikare för Q-förkortningar

Det förekommer ju numera massor av tillfälliga special- och jubileumsprefix. Likaså call som indikerar klubbar. Här finns en Q-signal som kunde fylla ett länge känt behov. QRA? tycker jag borde vara perfekt när man vill fråga t.ex. DA1000XX vad hans station heter. Han då svara QRA Berlin 1000 år eller något i den stilen. Frågar man SK5DB QRA? så blir svaret QRA Uppsala radioklubb. (Jag ser att flera debattörer ovan redan har varit inne på detta spår.) Jag talar här endast om CW, givetvis.
 
Som "Founding Member" av RörRingen så sträcker jag på mig och förväntar mig att bli tilltalad med Mister i fortsättningen... :cool:
Visst gör vi det, men personligen kommer jag att använda Herr Ulf. Så ett korrekt anrop blir då "Herr Ulf de SM7MCD", eller... ?
 
Som nämnts är ju Q-koden framtagen för professionell verksamhet. Det hindrar ju inte att amatörer använder den, såklart. Att det "glider" i betydelse känns inte heller konstigt, då amatörernas behov skiljer sig från exvis det en operatör i ett kommersiellt sammanhang har behov av.

Min tanke är att man rubricerar det hela som "Q-koden anpassad till radioamatörverksamhet" (eller nåt elegantare, kanske) och helt enkelt sätter de gängse amatörbetydelserna på vissa koder. Dvs att betydelsen av QSO? kanske justeras till "har du (haft) förbindelse med..." och liknande mindre ändringar. Det är väl bra om man även i fortsättningen skiljer på "QSL" och "R", tycker jag dock...

Sen vill jag minnas att koderna sändes som QRV?, inte QRV ?, vilket väl har betydelse för den som kör CW.
 
Som nämnts är ju Q-koden framtagen för professionell verksamhet. Det hindrar ju inte att amatörer använder den, såklart. Att det "glider" i betydelse känns inte heller konstigt, då amatörernas behov skiljer sig från exvis det en operatör i ett kommersiellt sammanhang har behov av.

Min tanke är att man rubricerar det hela som "Q-koden anpassad till radioamatörverksamhet" (eller nåt elegantare, kanske) och helt enkelt sätter de gängse amatörbetydelserna på vissa koder.
Detta är väl vad -PHU var ute efter när han startade tråden. Jag tycker att det är en bra idé.
 
Det är väl bra om man även i fortsättningen skiljer på "QSL" och "R", tycker jag dock...
"R" är en icke-bindande bekräftelse på ett mottaget sändningspass, och en
procedursignal som anger att inga repetitioner eller korrigeringar behöver ske.

"QSL" är däremot en formellt bindande kvittens av meddelandet, och innebär att
det kommer att behandlas och vidarebefordas till adressaten enligt fastställda procedurer.
Visst gör vi det, men personligen kommer jag att använda Herr Ulf. Så ett korrekt anrop blir då "Herr Ulf de SM7MCD", eller... ?
Ulf är Rk eller stationschef på sin ägandes radiostation, vilken har anropssignalen SM0FKI.
För att träda i förbindelse med nämnda radiostation så krävs att ett anrop enligt formen "SM0FKI här anropar SMxXYZ" initialt görs. Sedan upprättas förbindelsen, och tjänsteanmärkningar om t.ex. QSA och QRK utväxlas.

Efter detta kan själva informationsutbytet inledas, och eftersom detta är av informell natur som brukligt är inom amatörradion så kan valfria former av titulatur av operatören användas.

Inledningsvis kan "Herr Radiokommissarien" eller "Mister" vara adekvat, men sedan "Du-skål" eller "Titelbortläggning" skett kan man övergå till det mer familjära "Ulf" så länge som alla parter i konversationen känner sig tillfreds med den ordningen.
 
Eftersom jag aldrig lyckades klättra högre i hierarkin än Rass (Radioassistent) så skulle det kännas fint att tilltalas som Herr Radiokommisarien... :)
 
Eftersom en titulering i stil med "hr radiostationsgruppchef korpral Ekström" skulle balansera på det bisarra, känner även jag att "radiokommissarien" kan vara passande, om nu någon utanför den närmre kretsen skulle vilja något. Händer inte så ofta, tack och lov...
 
Eftersom det finns anledning att anta att XYL, ehuru i praktiken överordnad och förman till operatören, inte tar del i stationens varken administrativa eller operativa verksamhetsbedrivande, kan Rass anse sig konstituerad som Rk.

Skulle man vara riktigt "petig" så var Rk förbehållen "Föreståndare för radiotelegrafstation", men veterligen tog man inte så hårt på den saken inom Telegrafverket.
 
Eftersom det finns anledning att anta att XYL, ehuru i praktiken överordnad och förman till operatören, inte tar del i stationens varken administrativa eller operativa verksamhetsbedrivande, kan Rass anse sig konstituerad som Rk.
Äntligen...
 
Eftersom det finns anledning att anta att XYL, ehuru i praktiken överordnad och förman till operatören, inte tar del i stationens varken administrativa eller operativa verksamhetsbedrivande, kan Rass anse sig konstituerad som Rk.

Skulle man vara riktigt "petig" så var Rk förbehållen "Föreståndare för radiotelegrafstation", men veterligen tog man inte så hårt på den saken inom Telegrafverket.
Vadan ett sådant antagande kring XYL, såsom förman?
 
Det finns bara en verklighet. Den kan betraktas från olika håll. Om man inser, att man dessutom kan beskriva samma verklighet ifrån olika perspektiv (humoristiska, seriösa, pedagogiska etc etc) kan man kanske komma till slutsatsen att likavärde/jämlikhet kommer ifrån att inse att man aldrig har en hel bild och att man ska respektera att nån annan har en annan bild än man själv har, typ "agreee to disagree".

Många män har säkert en uppfattning att de fått anpassa sina inköp och användandet av rekreationsutrustning efter familjeförhållandena. Jag är helt övertygad om att detta (eller nåt motsvarande) gäller kvinnor i lika utsträckning, men att män kanske hörs mer. Man kan få skämta om det, men vuxna accepterar också faktum och lever med det.
 
Det finns bara en verklighet. Den kan betraktas från olika håll. Om man inser, att man dessutom kan beskriva samma verklighet ifrån olika perspektiv (humoristiska, seriösa, pedagogiska etc etc) kan man kanske komma till slutsatsen att likavärde/jämlikhet kommer ifrån att inse att man aldrig har en hel bild och att man ska respektera att nån annan har en annan bild än man själv har, typ "agreee to disagree".

Många män har säkert en uppfattning att de fått anpassa sina inköp och användandet av rekreationsutrustning efter familjeförhållandena. Jag är helt övertygad om att detta (eller nåt motsvarande) gäller kvinnor i lika utsträckning, men att män kanske hörs mer. Man kan få skämta om det, men vuxna accepterar också faktum och lever med det.
Bra formulerat, och håller i huvudsak med. Kändes bara så otidsenligt och stereotypiskt, att anta att alla andra har det på samma sätt som man själv.
 
Back
Top