Rimligt bud Icom 706, första modellen

Ozgood

Member
Jag är inte så bevandrad i pristräsket och funderar på att lägga ett bud på en IC706:a. Men vad är ett rimligt pris på denna?
Sökte runt lite på forumet men hittade inte så mycket info.
 
Last edited:
Jag skulle säga att 3000.- är max om den är i finfint skick, men nu kommer det garanterat en storm av andra åsikter..
 
Jag är inte så bevandrad i pristräsket och funderar på att lägga ett bud på en IC706:a. Men vad är ett rimligt pris på denna?
Sökte runt lite på forumet men hittade inte så mycket info.

Gå till tex Ebay.de eller Ebay.co.uk
och sök på modellen.
I vänstra kanten på ebays sida efter att du gjort första sökningen kan du då kryssa i "visa redan sålda artiklar" eller något sådant.
Då får du upp priser på de senaste avslutade auktionerna på den radion.
Det visar ju på det faktiska värdet på radion som folk varit beredda att betala.
Med andra ord ett riktigt marknadsvärde på den marknaden du väljer att titta på.

//Harry
 
jag skulle nog hävda att för 3000:- är den mycket lättsåld

gamla reliker brukar på tradera ibland gå för >1000 kr

Kortvågsradio, ICOM-701, inkl. Mikrofon samt ps på Tradera. Amatörradio

Måhända lättsåld, men vem vill sälja en svårsåld radio?

Jag tycker prisbilden på beg. kortvågsradio är mycket sned,
en IC-735 kan gå för 5000.- medans en IC-706mkII går för 6500.-
Traderaauktionen du pekade på visar att en ångdriven IC-701 går för dryga 2000.- :eek:
Limmared säljer nu ut FT-857D för 7995.-
en Ny FT-450 med ATU går för €750 (7100.-SEK) från Tyskland

Sen får man ju inte glömma att tillbehören kan göra en hel del på priserna, följer det med en SM-8, ett PS-45 och en SP-20 så höjer det förstås värdet men ibland blir det förstås en fånig prissättning,
jag sökte för ett tag sen efter en IC-730 och fick erbjudanden om en 730 med mick och dc-kabel utan manual i bruksskick för 4000.-, som hittat tyckte säljaren, det tyckte inte jag :rolleyes:

Att man inte kan tälja guld bland radioamatörer det har nog handlarna insett, vi är ett svårt släkte :p

Sen kan man ju också ställa sig frågan om man vill sälja radion samma kväll eller om man kan låta den stå på hyllan i ett par veckor tills en köpare ringer, självfallet sätter man priset därefter..

Hade jag haft en IC-706(old) till salu så hade jag antinget kört den på DX-radio för 3000-3500.- alternativt traderat den och då kanske fått 5000.- beroende på antalet hungriga budare, men återigen, skall du sälja den samma kväll eller vill du vänta någon vecka på en auktion som skall ta slut? :D
 
Last edited:
Jag hade en 706a första modellen på DX-Radio nyligen och hade satt ut den för 3700 kr.
Blev totalt nerringd och den gick för 3700 kr inkl frakt. Radion i fråga var i bra skick och gick till 100 % rätt. 3000 för en första modell av 706an är ett riktigt bra pris. Skulle nog vilja säga att prist för en sån station borde ligga mellan 3500 och 4000 kr. Sedan beror det ju på om det sitter filter i stationen. Ett FL-223 är att föredra om man skall köra SSB på den . Det gör mottagaren mycket lugnare om man kör den på stor antenn (Större än mobil whip). Annars en station som jag tycker är väl värd sina pengar !!

// Freddy
 
Jag hade en 706a första modellen på DX-Radio nyligen och hade satt ut den för 3700 kr.
Blev totalt nerringd och den gick för 3700 kr inkl frakt. Radion i fråga var i bra skick och gick till 100 % rätt. 3000 för en första modell av 706an är ett riktigt bra pris. Skulle nog vilja säga att prist för en sån station borde ligga mellan 3500 och 4000 kr. Sedan beror det ju på om det sitter filter i stationen. Ett FL-223 är att föredra om man skall köra SSB på den . Det gör mottagaren mycket lugnare om man kör den på stor antenn (Större än mobil whip). Annars en station som jag tycker är väl värd sina pengar !!

// Freddy

Håller helt med, med ssb-filter i så är det en trevlig radio även för 2m låga delen, dock har den bara 10W ut på 2m och drar onödigt mycket ström om man kör portabelt, då tycker jag en FT-857 är bättre om än att ICOM är för mig lite mer intuitiv att handha.

3500.- är ett rimligt pris om radion är i mycket gott skick, man kan ha i bakhuvudet att SRS sålde ut mkIIG-modellen för runt 10.500.- i ett eller flera julklappsrace för några år sen, så bara för att en 706mkIIG råkar vara svensksåld så tycker jag personligen att 8000.- är ett överpris, och radion blir då lätt en hyllvärmare ;)
 
Jo det är det där med smaken o delningen ...
Jag tycker inte om 857an alls utan föredrar den gamla hederliga FT-100D om jag skall välja Yaesu.. Dock så har den en stor nackdel .. Vid delat montage har den 3 kablar mellan huvudenhet och manöverpanelen. Det är jäkligt tradigt. Själv valde jag att gå på IC-7000 och det är ett val jag inte har ångrat. Det enda jag inte är nöjd på den är modulationen på FM . Men det finns moddar för det oxså.
 
Back
Top