Rörprovare - FUNKE W19

SM2GXN

Active Member
Fick denna rörprovare av en god vän för ca 10 år sedan och av olika anledningar har den fallit i glömska, men dök nu upp under en hrm ... "lätt" utrensning bland diverse radioskrot som för tillfället huserar i det som en gång ska bli vår bastu. Är det en guldklimp som sett dagens ljus eller vad tycker ni?
 

Attachments

  • 20240124_174516.jpg
    20240124_174516.jpg
    2,3 MB · Views: 31
  • 20240124_174555.jpg
    20240124_174555.jpg
    1,6 MB · Views: 28
  • 20240124_174722.jpg
    20240124_174722.jpg
    1,2 MB · Views: 31
  • 20240124_174817.jpg
    20240124_174817.jpg
    1,4 MB · Views: 31
Ett eventuellt värde kan jag inte uttala mig om, men det ser ut att vara ett Gerät av rang. Jag hade behållit den.
 
Ett eventuellt värde kan jag inte uttala mig om, men det ser ut att vara ett Gerät av rang. Jag hade behållit den.
Då jag skrev "guldklimp" menade inte jag att den ska säljas för den kommer faktiskt att stanna i min ägo till den dag jag börjar blanda ihop en EL34:a med en 807:a. Ju mer jag kollar på den desto mer inser jag att Funke kommer att bli en finfin kompis.
 
Hej!

En rörprovare är bra att ha ibland, själv har jag en AVO-Valve Characteristic Meter Mk IV.
Det är bara synd att alla bra grejer skall vara så förbaskat dyra så att det bara är få förunnat att ha dem.
Jag har också en AVO Transistor Analyzer, men kommer inte ihåg modellbeteckningen.
Den har jag inte använt många gånger, däremot Mk IV används lite då och då.
 
Det är folk med mer pengar än förstånd som drivit upp priserna på alla
"rörgrejor".

Man kan allvarligt fundera på om en AVO Mk IV verkligen är kan vara värd 30 kkr.
 
Det är folk med mer pengar än förstånd som drivit upp priserna på alla
"rörgrejor".

Man kan allvarligt fundera på om en AVO Mk IV verkligen är kan vara värd 30 kkr.
Nåja, vad folk lägger pengar på är väl var ens sak och då jag riktigt tänker efter så har jag också inhandlat ett antal apparaturer till priser som förmodligen inte var i nivå med dess rätta ... något lägre värde och i vissa fall lika med "grovt otänkt inköp". Har också en transistorprovare av äldre modell men kan i skrivande stund inte komma ihåg var jag har den och inte heller fabrikatet, men vill minnas att den var jättetjusig. :) Så fort jag bara fixat klart mitt shack med all radio och instrumentparken så ska jag göra en översyn på rörprovaren. Kanske något som jag delar med mig av här på ham.se.
 
Så förekommande!! Längst bak i boken med listor över alla kort på testbara rör finns ett schema till rörprovaren W19.
Schema W19.jpg
 
Hmm, min AVO Mk IV är komplett med manual och rör data manual...
Kanonbra att du har alla manualer till din rörprovare! Inte många komponenter i min rörprovare så medföljande schema i rördataboken (också användarhandbok) duger gott för alla tänkbara ingrepp. Noterade att det finns en primär-tap i nättransformatorn för 240 volt och den kommer jag definitivt att använda. Insåg snabbt då jag kollade i den medföljande databoken att min tyska inte riktigt når ända fram så jag måste nog ibland tillgripa översättningshjälp av något slag.

Nu blev jag förbaskat sugen på att testa den, men måste först göra en koll på innandömet före provstart som får bli medelst vridtrafo. I övrigt, åtminstone kosmetiskt, är den i bra skick men om tid finnes och latmasken behagar att fly för en stund så ska jag putsa trälådan och ge den lite lack - om nu det någonsin blir verklighet! :oops:
 
Om du behöver översättningshjälp från tyska så står jag gärna till förfogande.
Tackar och det kommer förmodligen att behövas hjälp med tyskan! :) Ska i dagarna ta mig tid att kolla hur de få passiva komponenter som finns i rörprovaren mår och så klart också se över omkopplaren. Hur likriktarröret AZ12 är i kondition lär visa sig, men hur som haver blir det spännande att köra igång den!
 
Kanonbra att du har alla manualer till din rörprovare! Inte många komponenter i min rörprovare så medföljande schema i rördataboken (också användarhandbok) duger gott för alla tänkbara ingrepp. Noterade att det finns en primär-tap i nättransformatorn för 240 volt och den kommer jag definitivt att använda. Insåg snabbt då jag kollade i den medföljande databoken att min tyska inte riktigt når ända fram så jag måste nog ibland tillgripa översättningshjälp av något slag.

Nu blev jag förbaskat sugen på att testa den, men måste först göra en koll på innandömet före provstart som får bli medelst vridtrafo. I övrigt, åtminstone kosmetiskt, är den i bra skick men om tid finnes och latmasken behagar att fly för en stund så ska jag putsa trälådan och ge den lite lack - om nu det någonsin blir verklighet! :oops:
20240125_150500.jpg
 
Ser den har sockel för RV12P2000. Inte sett det på någon annan provare (har ju iochförsig inte gjort någon djupdykning i ämnet), trodde nästan att de rören bara var aktuella under kriget. Gissar denna provare är av senare snitt.
 
RV12P2000 var ett massproducerat rör som fanns i stora upplagor.
Det var länge ett av de få rör som man kunde få tag på i det krigshärjade Centraleuropa,
och det användes för de mest skilda ändamål.
 
Ser den har sockel för RV12P2000. Inte sett det på någon annan provare (har ju iochförsig inte gjort någon djupdykning i ämnet), trodde nästan att de rören bara var aktuella under kriget. Gissar denna provare är av senare snitt.
Var tvungen att kolla vad RV12P2000 är för ett rör och mycket riktigt är det som du säger att sockeln finns för också det. Du får väl låna rörprovaren om du till äventyrs skulle behöva kolla ett dylikt rör. ;) Nåja, med dina färdigheter och kunskaper om rör så fixar du nog det ändå.
 
RV12P2000 är nära släkt designmässigt med Acorn-röret 954 eller "Eichel-Röhre E1F ", som utvecklades
för UHF (alltså över 30 MHz vid denna tid). Det finns på sina håll bland Audiophools en kultartad
dyrkan av även detta rör, på samma sätt som förekommer av andra typer.

RV12P2000 producerades med andra beteckningar in på 1960-talet vid bl.a. VEB RFT Röhrenwerk Neuhaus i
Östberlin.

Den som vill veta mer om denna "långkörare" kan läsa här: https://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/P2000/P2000.htm
 
Back
Top