Röstinspelning ("CQ-maskin") för IC-706

SM0UXX

Well-Known Member
Ska försöka vara igång i SAC SSB nästa helg tänkte jag. Då jag kör "barfota" med 100w blir det sjukliga mängder CQ mellan QSO:na, så det skulle vara bekvämt att köra förinspelade CQ.

Tänkte höra om ni har tips på enkel lösning för detta för IC-706?
Kommer tyvärr inte hinna med några avancerade byggen, men kan tänka mig att köpa färdigt/halvfärdigt bara man hinner få det innan contesten börjar så :)

Var inne på att "grena" in en signal från t.ex. dator i modularplugg, men kan tänka mig att det blir olika fenomen med fel impedans (vanliga mikrofonen kommer ju också vara inkopplad samtidigt), brum, mm.....
Allra bäst är en lösning med någon minneskrets som sitter mellan mik och radio, så att man kan spela in direkt med radions mikrofon.
 
Jag brukar använda denna kopplingen:

TS

Innan, använde jag denne kopplingen till TS-850S, numera till K2, istället för 13pin kontakt koplar jag det direkt till MIC ingång på K2/100 (på denna finns ingen separat multi kontakt för audio in/ ut, ptt...), då är bara att istället för 13pin använda kontakt som passar din radio.

Den delen som är kopplad till pin3 på 9-poliga d-sub använder jag inte, behövs inte.

Alla delar finns att köpa på ELFA.

Funkar jättefint.

7S7V (SM7VZX)
 
Last edited:
Jag köpte ett digitalt röstminne från Welleman hos Electrokit, funkar klockrent att ropa CQ medans man fikar...
Kör man på batteri behöver man inte en trafo som galvanisk isolation, utan bara att koppla till mikrofoningången via en kopplingskondensator.
 
Tackar för tipsen!
Kom också på att jag måste ha en funktion som drar igång TX. Jag kör nämligen via Remoterig, och då funkar inte VOX.

Har också sett det där röstminnet - men hur är det - kan man mata den med en annan signal än inbyggda miken? Kan man få ut en signal som kan styra ett relä för TX kanske?

Om man kör från datorn, så bör det väl finnas en funktion som kan styra TX i de flesta loggprogam? Dock har jag min enda serieport upptagen för rotorstyrning, men det kanske kan gå med USB-adapter?
 
Jag köpte ett digitalt röstminne från Welleman hos Electrokit, funkar klockrent att ropa CQ medans man fikar...

Kom nu att tänka på en skämtteckning i en gammal QTC.
Där satt en radioamatör och sov Z... Z... Z...med huvudet ner på bordet.
Ur högtalaren på mottagaren strömmade CQ...CQ...CQ...:D

/ Ingvar
 
Back
Top