Rundradiobanden, kollat runt

"Snedstreck", eller "slash" som man tydligen säger nu, låter som "Karlsson på taket". :)
Och en användbar Q-förkortning när man ska gå och lägga sig är "QTP".
 
Verkar lika smart som att kalla frekvenser för kanaler, dvs att göra ett "mellanspråk" av Morsetecknen.
Låler långsökt att både lära sig vad didididah betyder och ovanpå det lära sig "detta är Veee"
Nä det tror jag inte på.
Lika lite som att 145,500 MHz kallas för ett ord, S45 eller liknande.
Det var ju en tid då det fanns två eller kanske tre olika kanalbeteckningssystem för amatörradio.
TV frekvenserna kallades kanalnummer istället för dess frekvenser. Då behövdes omvandlingstabeller om man skulle köpa en antenn, då dessa ofta var specade i frekvens.
Ideer om att sätta kanalnummer på FM bandet fanns.
Eller är det skonummer vi talar om.
På marin VHF kallas frekvenserna ett kanalnummer, skonummer ?

Idag ser vi på nyhterna att det är orange varning , det lär betyda något om vädret och att vi skall, ... öh ja vad skall vi göra med orange?
Gul har jag oxo hört att det kan vara väder för.
Vad är det för fel på klartext?

Men olika pedagogika genier har ju alltid funnnits.....

Föresten finns det profesionellla telegrafister numera?
Min P station, på 39,96909057 meter, tror jag är en maskin som sänder tecknet, tror jag i alla fall... inte en proffstelegrafist.

Q-förkortningarna är bra uppfattbara, det hörs direkt när det kommer en sådan.
Så det finns säkert en viss mening med dem, men vid telefoni, njae....... och om de skall använda så borde även radioamatörer kunna dem.
Särsklit Q-förkortningen för sänk hastigheten... som ju aldrig funkar.

QRZ = någon mer som vill prata med mig
QSL= kom eller ooover.

SM4FPD
 
Denna bok bör inte saknas hos någon
 

Attachments

  • 1F81A612-49FE-4295-B46F-3B28387FAD50.jpeg
    1F81A612-49FE-4295-B46F-3B28387FAD50.jpeg
    1,4 MB · Views: 17
G = GolfBollAr
Å = Åjäntaåja
och ett antal till enligt kn Linné som trälade med oss måttligt entusiastiska nittonåringar i början av 1970-talet.
 
Vad står det i dessa böcker då?

Just nu (nu = 2022 01 30 18 15) bra signal och lyd på Radio Mystery 21 på 4875 kHz AM, med rätt stor bandbredd.
Njutbar musik.

SM4FPD
 
Back
Top