Rusta återkallar...

sm5phu

Well-Known Member
Jag gjorde ett snabbt besök hos Rusta idag, och möttes av följande meddelande i entrén:

"ÅTERTAGANDE AV GRENUTTAG
3-VÄGS OJORDAD

(Art.nr: 9220-1031)

Om du köpt denna produkt på Rusta ber vi dig lämna tillbaka den
i närmaste Rustabutik. Detta grenuttag kan sättas in i jordade vägguttag,
vilket inte längre är tillåtet om grenkontaktens uttag är ojordade
(helt runda). Under särskilda förhållanden kan denna produkt orsaka fara.

Vid återlämnande får du pengarna tillbaka.

OBS! Gäller endast produkten på bilden, med infasningar på stickkontakten
och helt runda uttag."
(länk)

Nu till min fråga angående den (av mig) rödmarkerade texten:

När var det någonsin tillåtet att sälja förgreningsdosor eller skarvsladdar med jordad stickpropp i ena änden och ojordat uttag i den andra? Någon som vet?

73!
Jonas/SM5PHU
 
Ja det är skämmande Jonas.
Har inget svar på din fråga, men visst förekommer det likande sladdosor med Europaplugg, dvs den platta typen som ju faktiskt kan stickas i ett jordat uttag.
Men där är väl tanken att användaren skall förstå att man inte får göra så.....
Dock i fallet som du relaterar till så kan man ju faktsikt ansluta apparater som KRÄVER jordat uttag till ett jordat utan att få jordkontakt.
Man exvis med prylen köra en dator som kräver skydsjord i tvättstugan där det finns jordade vägguttag och där man bara får köra apparater som har jordad sladd.
Och så gör ju folk om det ligger ett sådant här don i kökslådan och det ser ut att passa.

Det går ju inte med EU don.


Tur att vi radioamatörer har så hög kunskap om elsäkerhet som krävs för att bli licensierade, och att vi har den respekt för kunskapen att vi får koppla själva.
En förmån, eller ett förtroende som vi måste stå upp till.
För högre krav på elsäk behvös väl inte i proven???
Varför inte en serie om elsäk i QTC?
 
De flata europapropparna används vad jag förstår bara tillsammans med extra isolerad utrustning, och får anslutas till såväl jordade som ojordade uttag. Därför kan man se uttagslister med smala europajack och jordad stickpropp.

Men att såna där bastarder som Rusta tagit in i sitt sortiment är livsfarliga, fick jag mig ihutat redan som femåring.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Det finns inga idiotsäkra produkter. Jordfelsbrytare är dock en bra kombination tillsammans med Rusta:s grenuttag. :rolleyes:

Detta påminner faktiskt lite om åtgärder som att vissa kommuner slipar bort en del obevakade övergångsställen, eftersom zebralagen skördar människoliv i stället för att rädda! :eek:

Detta var nog en filosofi som inte alla förstod?
Jag menar alltså att var och en måste tänka sej för...:)

/Ingvar
 
Ja Ingvar ett större och större ansvar läggs på våra axlar, vi arma medborgare.
Annat var det förr då staten talade om vad vi skulle äta till och med. 6 - 8 skivor bröd. de skickade ut poliser som såg till att ingen bröt sig in i bilen och tog radion eller att man cyklade utan bakljus. Man såg till att vi kunde lagar, idag är det en skyldighet att kunna lagar och bestämmelser, exvis hur man får göra med elgrejer.
Att axla allt detta ansvar gör sig inte själv dock.
Men vi fär väl skylla oss själva om vi blir förkylda om vi slarvar med långkalsonger, och inte skall vi då få ersättning från försäkringskassan inte. Och får vi dålig pension så är det självförvållat, man har inte bytt fonder tillräckligt ofta.
Däremot säkerhet inom industrin, ja då duger inte att säga till folk att vara försiktiga.
 
Nej, ingenting är idiotsäkert. Men det finns mer eller mindre idiotiska konstruktioner.

Vad jag vill komma fram till är följande:

Exemplet ovan visar på en grav okunnighet, inte bara hos den som tagit in produkten i Rustas sortiment, utan i synnerhet hos tillverkaren. Den som tillverkar en produkt som denna kan inte besitta ens de mest grundläggande kunskaperna om elsäkerhet och CE-märkning.

Hur vet jag att de inte också förväxlat gul-grön och brun ledare?
Hur förhåller det sig med andra, mer avancerade produkter, där felet inte är lika synligt?
Vems är ansvaret, när någon skadas?

Systemet överlåter helt till den (förhoppningsvis) alerte konsumenten att påtala brister som denna.

73!
Jonas/SM5PHU
 
... om elsäkerhet och CE-märkning.

Hmm, ja hur är det CE-märkningen? Ska en sådan här produkt överhuvudtaget kunna bli CE-märkt med dessa brister? Om den inte är märkt får den inte säljas alls eller hur? Och vem bär ansvaret att den har en "falsk" CE-märkning isåfall?
 
Ja Ingvar ett större och större ansvar läggs på våra axlar, vi arma medborgare.
Annat var det förr då staten talade om vad vi skulle äta till och med. 6 - 8 skivor bröd.

"Om man upprepar en lögn tillräckligt ofta så blir den till sist en sanning..."(Joseph Goebbels)

Det var faktiskt inte staten eller socialstyrelsen som låg bakom den famösa kampanjen om brödskivorna, utan det var mjöl- och kvarnindustrins branschorganisation Brödinstitutet. Hela kampanjen blev oförskyllt ett tillhygge i den politiska debatten, och blev känd långt utanför landets gränser.

För att återgå till sakfrågan om ojordade skarvsladdar som passar i jordade uttag, så är sådant förbjudet enligt elsäkerhetsbestämmelserna sedan mycket länge.

Apparater som varken har skyddsjord eller är dubbelisolerade ("klass 0") får användas men inte importeras eller säljasi handeln. Man strävar efter att göra så mycket materiel
som möjligt dubbelisolerad eller Fi-märkt ("klass 2").

Principen att skyddsjordade apparater ("klass 1") kräver jordade uttag är lika gammal som skyddsjorden, och att klass 0-materiel inte får användas i utrymmen där det finns risk för överledning till jord likaså.

Om man använder ojordad materiel på platser (kök, tvättstugor, garage mm) där klass 1 eller klass 2 materiel ska användas tar man oerhörda risker.

En skarvsladd med en jordad propp i den ena änden och ett ojordat uttag i den andra kallas träffande för "suicide cord" på engelska, och det finns bara ett par användningsområden för en sådan. Ett är när man inte vill ha en jordad lödkolv vid lödningar i korskopplingar under drift.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Intresant det där med brödskivorna KA. ja det kunde man väl tänka sig att det var nåt jäkelskap. Liknar USA där sockertillverkarna på alla sätt förnekar att soker innehåller energi som omvandlas till bukfett, eller där morötter enligt morotsodlarförbundet i USA förodrar dessa som kur för en massa sjukdomar.
Ja nog är vi manipulerade alltid.

Ang CE märkningen SM5JAB, så finns alltid ett dokument som kallas "Deklaration of Confirmity" Dvs på Svensk: försäkran om överenstämmelse, och det skall vara undertecknat av ansvarig chef hos tillverkaren. det är således denna man som har ansvaret. Ok det finns något deklaration of confirmity på Rusta vet jag inte, men man skall kunna fråga efter det. På andra grejer som ligger i kartong kan man se detta dokument tryckt, eller så ligger det i manualen.
Så denna någon är den som håller våra liv i sin penna, när han udnerteckande dokumentet.
Frågan är om någonsin en sådan person blir ställd till svars?
 
Det verkar som att tillverkarna kan CE-märka undermåliga produkter utan att riskera några allvarligare påföljder.

Alternativt verkar det som att återförsäljarna kan saluföra omärkta produkter utan att riskera några allvarligare påföljder.

På Elsäkerhetsverkets hemsida ser man att ett försäljningsförbud sällan paras med krav på återtagande av varan.

Det värsta som kan hända tillverkaren eller återförsäljaren verkar vara att de inte får fortsätta prångla ut just den aktuella skadliga produkten.

Finns det inga kraftigare sanktioner att ta till? Det borde det, tycker jag, men jag inser att jag slåss mot väderkvarnar.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Straff nivåerna är
Försäljningsförbud utan krav på återtgannde
Föräsljningsförbud med frivilligt återlämande
Försäljningsförbud med 100 procent återtagande, då måste man få tag på alla kunder och redovisa att ALLT kommer tillbaka, ett hemskt straff.

Hur man kommer åt fusk med CE märke, fusk med deklaration of confirimity vet jag inte.

Inget verkar avskräcka tydligen.
 
Jag har ett jag brukar använda till oscilloskåpet på jobbet.

Har eldat upp ett skåp en gång gå grund av att jorden i uttaget var jordat i elcentralen och skyddsjorden i skåpet där jag mätte var jordat i ställverket där jag var och mätte :)
Var en potentialskillnad som fick probsladden att smälta och kurvorna att förvanskas.

Där för använder jag alltid en sådan bra sladd när det är mätasdags nuförtiden hehe
 
Jag använde ett batteridrivet osc för detta bruk när jag var inom industrin.
Mätte på straktströmstyristorer etc.
Alternativet är en skyddstrafo.
Ja sådant här är farligt och man måste veta vad man gör.
För Svensson är sådana sladdar inte att rekommendera.
Dock ser vi ju dubbelsiolerade exvis borrmaskiner som har sådan AC plugg, dvs rund och med urtag för jordkontakterna som då passar och får användas där jordat uttag finns.
Klart att allt det här blir svårt för medelsvennson att förstå.
Ännu svårare att förstå är att det faktiskt säljs livfarliga saker trots att det sägs vara "kontroll".
 
Håll gärna utkik efter Philips oscilloskop PM 3XXX-serien, Jag har ett PM3217 som är dubbelisolerat och har alltså inte jordad anslutning. (Brukar gå för 1500 kr på tradera.)

Dubbelisolerade instrument är alltid smidigt och sparar många säkringsbyten mm. ;)
 
Jag köpte en Black'n decker borrmaskin med gjutet aluminiumhölje.
Denna saknar skyddsjord i sladden, intressant ifall man får kåpan strömförande...
 
Back
Top