S-match vs 4:1 Guanella

SM0KBW

Well-Known Member
Nu har jag hunnit jämföra strömmen i matarledningen när min loop matas med en S-match respektive en 4:1 Guanella balun.

Mitt PC-oscilloskop har en begränsad bandbredd (40MHz) så jag valde att testa på 80 och 40m.
OBS det är fel det ska naturligtvis vara 80 och 20m, då det ingår i citat så ändrar jag det inte OBS

Strömmarna mättes med den prob som är beskriven på annan plats här i forumet. Värden i matningsunkten mätta med miniVNA Pro.

Strömmätningar utförda med:
* S-match
* Rig med autotuner (TS-2000) + Guanella balun
* Manuell avstämmare (MFJ-902H) och Guanella balun

Antennen är en horisontal loop matad med en 600 Ohms stege.

Då det är en indirekt mätning av strömmen så är förhållandena
uträknade med 20Log (U1/U2)

Resultat:
80m - 3,775 MHz Z = 88,5 (51,2 +72,2j) Ohm SWR 3,77:1

S-match.....................26,0V
rig + Guanella..............23,8V -0,76 dB
MFJ-902H + Guanella......26,7V +0,23 dB



20m - 14,250 MHz Z = 137 (64,3 -121,2j) Ohm SWR 6,48:1

S-match......................3,44V
rig + Guanella...............3,28V -0,57 dB
MFJ-902H + Guanella.......3,28V -0,41 dB

dB-talen är alltså skillnaden mot S-matchens värden.


Kan inte se annat än att det även i praktiken går utmärkt att använda en 4:1 Guanella balun för att mata en balanserad antenn - givet att riggens "autotuner" kan hantera matchningen och att "common mode" strömmarna inte är så stora att ferriten blir för varm.

SM0KBW/4 - Finnerödja (torpet)
 
Last edited:
Nu har jag hunnit jämföra strömmen i matarledningen när min loop matas med en S-match respektive en 4:1 Guanella balun.

Mitt PC-oscilloskop har en begränsad bandbredd (40MHz) så jag valde att testa på 80 och 40m. Strömmarna mättes med den prob som är beskriven på annan plats här i forumet. Värden i matningsunkten mätta med miniVNA Pro.

Strömmätningar utförda med:
* S-match
* Rig med autotuner (TS-2000) + Guanella balun
* Manuell avstämmare (MFJ-902H) och Guanella balun

Antennen är en horisontal loop matad med en 600 Ohms stege.

Då det är en indirekt mätning av strömmen så är förhållandena
uträknade med 20Log (U1/U2)

Resultat:
80m - 3,775 MHz Z = 88,5 (51,2 +72,2j) Ohm SWR 3,77:1

S-match.....................26,0V
rig + Guanella..............23,8V -0,76 dB
MFJ-902H + Guanella......26,7V +0,23 dB



20m - 14,250 MHz Z = 137 (64,3 -121,2j) Ohm SWR 6,48:1

S-match......................3,44V
rig + Guanella...............3,28V -0,57 dB
MFJ-902H + Guanella.......3,28V -0,41 dB

dB-talen är alltså skillnaden mot S-matchens värden.


Kan inte se annat än att det även i praktiken går utmärkt att använda en 4:1 Guanella balun för att mata en balanserad antenn - givet att riggens "autotuner" kan hantera matchningen och att "common mode" strömmarna inte är så stora att ferriten blir för varm.

SM0KBW/4 - Finnerödja (torpet)

KBW de APQ
Hej.
Nederändan på feedern verkar i detta fall presentera "ganska gynnsamma" impedanser.
Frågan är när feedern presenterar en mera "udda" impedans, t ex 2 ohm plus reaktanser eller 3500 ohm plus reaktanser om guanellabalunen eller S-matchen klarar av att omvandla feederändan till 50 ohm?

Du bör nog också prova en "riktig" antenntuner - en sådan med en link.

73
Bengt
SM6APQ
 
Hej Bengt!

Jo som du ser kastar jag in en brasklapp om att två kriterier måste uppfyllas.

1. Matningsimpedansen får inte vara så udda att den inbyggda "tunern" inte klarar av den, vilket ger ett ganska modest impedansintervall där det fungerar.

2. Common mode strömmarna får inte vara för höga då de "bränns" bort i ferriterna.


Jo en "riktig" balanserad avstämmare med link-koppling blir väl nästa projekt :)
 
Last edited:
Jag får väl hålla med Bengt/APQ i stort om detta.

Att anpassa "gynnsamma impedanser" är lättare, plottade i Smith-diagrammet och fann att en ideal 4:1 balun med oändlig CM-dämpning samt försumbar elektrisk längd flyttade impedanserna i båda fallen mot en mer reell och lägre impedans mot "tunern".
Sådana är enklare att anpassa.

Om beloppet av impedansen som presenteras mot balunen skulle vara högt (> 500 - 1000 ohm) och dessutom starkt reaktiv så kommer magnetiseringsinduktansen hos balunen att bli utslagsgivande.

Skulle vara av största intresse att få reda på vilka impedanser som finns i "tuneränden" av balunen i de båda fallen. Då går det att göra en uppskattning av dels förlusterna i balunen samt dels dess elektriska längd.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Karl-Arne!

Du menar vid avstämt läge för S-Matchen respektive vad riggen ser från balunen?

Kan mixtra lite med feeder längden och försöka få till ett högre Z. Har för mig att "autotunern" ska klara av "3:1", vad det nu innebär ;)

Men 3 * 200 blir ju 600 så det lägre impedansvärdet du anger borde kunna gå.

Idag är det strålande solsken här i Finnerödja så det blir inte idag, ska först klippa gräs och sedan packa moppen för en utfärd till några SMFF områden.

73 de Bengt - SM0KBW/4
 
Ok, här är lite värden för 30m där antennen har ett lite högre Z.

Zut är den impedans som S-match resp. MFJ-902H hade på utgången
Övrigt samma som tidigare mätning.



30m 10,110 MHz Z = 680,8 (439,4 -520j) Ohm SWR 21,16:1

S-match..........................5,0V
Zut = 50,2 (50.0 -0,6j) Ohm

MFJ-902H + Guanella......4,63V -0,67 dB
Zut 50,1 (50,1 -0,2j) Ohm

rig + Guanella................4,38V -1,15 dB


Här har TS-2000 eller rättare dess "autotuner" lite svårare att få till det men -1,15 dB är ändå
en förlust som jag kan leva med.


73 de Bengt - SM0KBW/4
 
Last edited:
Det som jag är ute efter är den impedans som finns dels från matarledningen och dels mellan balunen och avstämmaren.
Att den anpassade impedansen efter avstämmaren blir 50+j0 ohm ligger liksom i sakens natur... :)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ska försöka hinna mäta det också. Trodde du ville se att S-matchen verkligen var "avstämd".

Är egentligen mataematiskt utbildad och då skriver man ett komplext tal som:
50 -2i. Men det lilla j:et ska alltså ligga framför den reaktiva komponenten i de här
sammanhangen?
 
Praxis har blivit bland ingenjörer att skriva komplexa storheter på detta sätt.
Orsaken till att man använder "j" är att "i" ofta blir använt för momentanvärden av strömmar.

Wikipedia skriver så här i ärendet:
"In electrical engineering and related fields, the imaginary unit is often denoted by j to avoid confusion with electrical current as a function of time, traditionally denoted by i(t) or just i."

Däremot är orsaken till att man skriver "j" före det reaktiva mätetalet mer höljd i dunkel.
Har själv ett vagt minne av att Charles Davidson (föreläsare i Elkretsteori ) förklarade bruket med att man i ingenjörsmässiga tillämpningar av t.ex. Eulers formel gärna skriver i eller j framför uttryck som evalueras.
Från detta har vanan spritt sig till att skriva det så även för konstanter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Då så, här kommer lite nya mätningar. De skiljer sig lite från de tidigare då det
regnat rätt intensivt de senaste dagarna vilket påverkar en del.

Stugan ligger på en höjdplatå på berget och vid de första mätningarna var det mer
normalt fuktigt i marken medans den nu nästan är dränkt.


Har mätt Zin vilket är matarledningens impedans, jag har en 1:1 balun mellan
miniVNAn och "feedern". Denna balun är inkalibrerad och en 50 Ohms belastning
ger en rak resistiv kurva inom aktuellt område.

4:1 Balunen är av GLD typ med fyra ferritrör och har 7 varv för vardera "branch"
Zut är mätt på denna baluns baksida.

U är uppmätt med en hemtillverkad strömprobe.


3,775 MHz
Zin 73,8 (46,9 j57,0) Ohm SWR 3:1:1
Zut 12,6 (11,4 j5,2) Ohm SWR 4,4:1
U = 21,3V


10,110 MHz
Zin 721,5 (462,6 -j553,7) SWR 22,6:1
Zut 150,8 (65,2 -j136,0) SWR 7,6:1
U = 3,7V


14,250 MHz
Zin 308,7 (297,8 -j81,4) SWR 6:4:1
Zut 80,9 (69,3 -j41,7) SWR 2,1:1
U 3,3V

När det är negativa tal på im delen skriver man då t.ex -j42.0 eller j-42.0?
Tycker det ser bättre med signum framför j och använde det.

Nu ska jag städa upp, har varit ensam under veckan och det är lite av
Gräsänklingsblues som råder. Men snarare nålfilar än hårnålar som ska
städas undan från köksbordet innan XYL kommer ;)
 
SM0KBW de SM6ENG

Hej
Du skriver

"Kan inte se annat än att det även i praktiken går utmärkt att använda en 4:1 Guanella balun för att mata en balanserad antenn - givet att riggens "autotuner" kan hantera matchningen och att "common mode" strömmarna inte är så stora att ferriten blir för varm."

Det går inte att dra en sådan allmän slutsats av dina mätningar. Dessutom detta är ganska vagt formulerat eftersom att man inte får någon ledtråd till hur man skall undvika att ferriten blir ”för varm”.

Det går givetvis inte att mata vilken balanserad antenn som helt bara genom att använda en 4:1 Guanella balun utan att introducera förluster. Resulterande impedans (antennens impedans + transformation i feeder för aktuell frekvens) bör vara runt 200 ohm för att undvika missanpassning i balunen. Det är en helt annan sak att påstå att det går att använda en 4:1 Guanella balun för den impedans du har på din loopantennen i kombination med vald feeder och längd på denna feeder på t.ex. 3,5 och 7 MHz.

Om man behöver använda en tuner så tyder det på att man har missanpassning mot balunen. En 4:1 balun är gjord för 200 ohm på ena sidan och 50 ohm på andra sidan. Hur mycket förluster man får vid olika grad av missanpassning mot en balun har jag inte hittat någon litteratur om. Missanpassning ökar i vissa fall även risken för mättning av ferritkärnan. Man bör se upp med att använda baluner (med undantag för strömbaluner för att reduktion av mantelströmmar) tillsammans med en antennanpassningsenhet.

Det "går" att mata en "obalanserad" antenn med en matchbox med balanserad utgång eller en balanserad antenn med en obalanserad utgång även om det i vissa fall kan medföra nackdelar. (En Guanella balun har en balanserad utgång.) Läs min myt nr 17 "Myter om balanserade/obalanserade koaxialkablar och antenner" på ESR hemsida Startsida - ESR. Se även myt nr 11 ”Det finns motsägande budskap om baluner.

Kanske har jag missat någon information men när man diskuterar antenninstallationer så bör man alltid ha med en måttsatt ritning som även inkluderar längden på feedern! Detta minskar risk för missförstånd.

Du skriver att du mätt feederströmmar på 80 och 40 meter men du presenterar mätresultat för 80 och 20 meter?

Om du konstaterar att skillnaden (i resulterande feederström) mellan S-match och Guanella balunen är relativt liten så säger detta inget om vilka förluster du har - vilket kan vara av intresse i detta sammanhang. Du kan ju ha väsentliga förluster i både S-match och Guanella balunen även om skillnaden mellan förlusterna är små. Eftersom du har en antenn med ett Z runt 100 ohm och en feeder med karakteristisk impedans på 600 ohm så kan du få en mycket hög impedans, flera tusen ohm, vid anslutningspunkten mot din balun eller S-match – såvida inte feedern har en elektrisk längd på som inte avviker allt för mycket från en multipel av en halv våglängd.

73 de SM6ENG
 
KBW de APQ
Hej.
En balun, oavsett typ, har ingen funktion i ändan på en öppen stege/bandkabel i ett multibandsystem. Den nya generationens radioamatörer tycks vara "balun-hjärntvättade" och använder baluner i alla sammanhang - oftast där dom ger mer skada en nytta. Man kan misstänka att fabrikanter och försäljare har en viss skuld i sammanhanget.

Ett exempel där en balun är berättigad i multibandsamhang är när en 1:12 (50 - 600 ohm) användes i matarändan på en 600 ohmig öppen stege som i sin tur matar en rhombic avsedd för 7 till 24 MHz.
En log.periodisk trådantenn är ofta designad att ge en ingångsimpedans på omkring 200 ohm. Här kan en 1:4 guanellabalun med fördel användas.

Det förefaller mig som nya generationens hams "älskar" baluner och S-matchen men drar sig för att bygga en antenntuner med en link.

73
Bengt
SM6APQ
 
SM0KBW de SM6ENG

Hej
Du skriver

"Kan inte se annat än att det även i praktiken går utmärkt att använda en 4:1 Guanella balun för att mata en balanserad antenn - givet att riggens "autotuner" kan hantera matchningen och att "common mode" strömmarna inte är så stora att ferriten blir för varm."

Det går inte att dra en sådan allmän slutsats av dina mätningar. Dessutom detta är ganska vagt formulerat eftersom att man inte får någon ledtråd till hur man skall undvika att ferriten blir ”för varm”.

SM6ENG

Detta är ett forum och inte en blogg, därför vore det bra att du håller ner storleken på dina inlägg.
Det blir svårt om inte omöjligt att kommentera vettigt, inte för att tala om hur tradigt det blir läsare
att följa disussionen!

Du verkar inte ha följt den serie av trådar som denna tråd är en del av. Jag har tidigare mätt på
4:1 Guanella baluner och även på del balunerna d.v.s 1:1 strömbalunerna, det har visat sig att
transmissionsförlusterna var ganska små.

Däremot så får balunen oavsett om det är en 1:1 eller en 4:1 bränna bort den effekt som
common mode strömmar ger och den kommer bli varm, någon nämnde att han någon
gång kört på en 4:1 guanella och haft hög C.M strömmar och att det gick att "steka ägg"
på den efter ett tag. Det var en varning att kontrollera sina C.M strömmar helt enkelt ;)

Jag drar ingen allmän slutsats utan resonomangen gäller ENDAST att:
Du lika gärna kan ha en 4:1 Guanella som en vanlig 1:1 strömchoke mellan din rigg och
din balanserade matare.

GIVET att:
Mataren har en sådan impedans att den inbyggda avstämmaren kan hantera den "överförda"
impedans som finns på balunens lågohmiga sida. Detta innebär att impedanser på flera tusen
Ohm med ev stora reaktiva komponenter inte kommer i fråga.

Naturligtvis får man anpassa matarens längd så man hamnar inom acceptabelt
impedansintervall, då det är stegar det handlar om så är det inte så stora förluster i mataren.


Det går givetvis inte att mata vilken balanserad antenn som helt bara genom att använda en 4:1 Guanella balun utan att introducera förluster. Resulterande impedans (antennens impedans + transformation i feeder för aktuell frekvens) bör vara runt 200 ohm för att undvika missanpassning i balunen. Det är en helt annan sak att påstå att det går att använda en 4:1 Guanella balun för den impedans du har på din loopantennen i kombination med vald feeder och längd på denna feeder på t.ex. 3,5 och 7 MHz.
SM6ENG

Har jag heller adrig påstått se ovan och tidigare inlägg. Detta är första gången som jag systematiskt
mätt på loopantennen på landet, ska vid tillfälle arbeta med matarlängden för att få så bra kompromiss
det går, nuvarande längd var bara en "cut and try" för att kunna stämma av på alla band.

Om man behöver använda en tuner så tyder det på att man har missanpassning mot balunen. En 4:1 balun är gjord för 200 ohm på ena sidan och 50 ohm på andra sidan. Hur mycket förluster man får vid olika grad av missanpassning mot en balun har jag inte hittat någon litteratur om. Missanpassning ökar i vissa fall även risken för mättning av ferritkärnan. Man bör se upp med att använda baluner (med undantag för strömbaluner för att reduktion av mantelströmmar) tillsammans med en antennanpassningsenhet.
SM6ENG

Återigen så har vi diskuterat detta i en tidigare tråd. Jag har med den utrustning som finns till hand
försökt genomföra mätningar, framföraltt en miniVNA pro.

I en Guanella balun som egentligen är en TLT så sker huvudtransporten av energin, reell som reaktiv
mest i fältet mellan ledarna i de ingående balanserade ledningar som lindningarna är uppbyggda av.

Detta är ju inte helt sant när man lindar spolarna på en kärna. Om jag förstått det hela rätt så blir det
viss överföring via flöde i kärnan på lägre frekvenser - men det är inte alls jämförbart med den vanliga
spänningsbalunen där all transport sker genom flöde i kärnan.

Dina reasonomang om mättade kärnor är helt relevanta när det gäller spänningsbaluner.

Det "går" att mata en "obalanserad" antenn med en matchbox med balanserad utgång eller en balanserad antenn med en obalanserad utgång även om det i vissa fall kan medföra nackdelar. (En Guanella balun har en balanserad utgång.) Läs min myt nr 17 "Myter om balanserade/obalanserade koaxialkablar och antenner" på ESR hemsida Startsida - ESR. Se även myt nr 11 ”Det finns motsägande budskap om baluner.

Kanske har jag missat någon information men när man diskuterar antenninstallationer så bör man alltid ha med en måttsatt ritning som även inkluderar längden på feedern! Detta minskar risk för missförstånd.

Du skriver att du mätt feederströmmar på 80 och 40 meter men du presenterar mätresultat för 80 och 20 meter?

Om du konstaterar att skillnaden (i resulterande feederström) mellan S-match och Guanella balunen är relativt liten så säger detta inget om vilka förluster du har - vilket kan vara av intresse i detta sammanhang. Du kan ju ha väsentliga förluster i både S-match och Guanella balunen även om skillnaden mellan förlusterna är små. Eftersom du har en antenn med ett Z runt 100 ohm och en feeder med karakteristisk impedans på 600 ohm så kan du få en mycket hög impedans, flera tusen ohm, vid anslutningspunkten mot din balun eller S-match – såvida inte feedern har en elektrisk längd på som inte avviker allt för mycket från en multipel av en halv våglängd.

73 de SM6ENG

Sorry, tack att du uppmärksammade mitt typo, ska genast rätta till det i inlägget,
det ska naturligtvis vara 20m.

Det är mycket möjligt att S-matchen och Guanella balunen är precis lika dåliga,
det är den misstanken som är orsaken till att jag startade på denna oddysé.

Har lovat APQ att det blir en linkkopplad avstämmare som nästa projekt för att testa
balunen mot denna.

Ett annat projekt är att placera balunen i ett värmeisolerat kärl och mäta den
uppvärmning som sker, detta har redan gjorts och det har länkats i tidigare tråd
till det dokumentet, uppvärmningen var inte iögonfallande vad jag kommer ihåg.

Har tröskat igenom det mesta som är läsvärt om baluner på nätet som Trask, Sevick och
många andra, där har även ditt dokument ingått.
 
Last edited:
KBW de APQ
Hej.
En balun, oavsett typ, har ingen funktion i ändan på en öppen stege/bandkabel i ett multibandsystem. Den nya generationens radioamatörer tycks vara "balun-hjärntvättade" och använder baluner i alla sammanhang - oftast där dom ger mer skada en nytta. Man kan misstänka att fabrikanter och försäljare har en viss skuld i sammanhanget.

Ett exempel där en balun är berättigad i multibandsamhang är när en 1:12 (50 - 600 ohm) användes i matarändan på en 600 ohmig öppen stege som i sin tur matar en rhombic avsedd för 7 till 24 MHz.
En log.periodisk trådantenn är ofta designad att ge en ingångsimpedans på omkring 200 ohm. Här kan en 1:4 guanellabalun med fördel användas.

Det förefaller mig som nya generationens hams "älskar" baluner och S-matchen men drar sig för att bygga en antenntuner med en link.

73
Bengt
SM6APQ

Men snälla Bengt, jag har ju lovat dig att nästa bygge blir en linkkopplad avstämmare!

Jag har åtminstone för mig själv bevisat att det inte blir bättre om man flyttar in
avstämningsreaktanserna i balunen alá S-matchen utan det i stort sett blir likvärdigt
med att använda balun och sedan avstämmare.

De yngre radioamatörerna har oftast det som de "riktiga" amatörerna nedsättande kallar
plastradio. Dessa plastradioapparater har undantagslöst 50Ohm obalanserad utgång.

Många av de yngre amatörerna bor dessutom så till att den enda praktiska lösning på
störningar, illvilliga grannar och totalt oförstående värdar är att köra remote.

En sådan remotestation består oftast av att allt utom frontpanelen från plastradion
befinner sig på "lantstället", man har en multibandsantenn, ofta en loopantenn. Det
enda vettiga sättet att mata en multbandsantenn är via en balanserad matare.

Ska denna amatör var gång han vill flytta sig i frekvens fysiskt åka ut och stämma av
sin fina linkkopplade avstämmare, eller hyra in svart arbetskraft som blir upplärd till
att stämma av?

Ingen av dessa lösningar är speciellt praktisk, däremot så kan t.ex en balun kombinerat
med en väl vald längd på mataren vara en sådan.

En annan praktisk lösning är att utveckla en automatisk balanserad avstämmare som
som kan stå vid stationen, har vissa ideér kring hur en sådan skulle kunna konstrueras
men det projektet mognar just nu i min hjärna ;)
Vet att andra också håller på med liknande projekt.

Denna situation som många numer står inför verkar inte riktigt "fastna" i er äldres begreppsvärld!
Allt du talar om bygger på att du fysiskt är närvarande vid din station/antenn och därmed kan
"skruva" dig till optimal anpassning på din avstämmare.


Varför folk har pippi på att bygga S-matchar har jag ingen aning om. Min byggdes för att kunna
genomföra de tester som jag skrev om. Kommer antagligen kannabilisera delarna till nästa
bygge - som blir en linkkopplad avstämmare!
 
Last edited:

De yngre radioamatörerna har oftast det som de "riktiga" amatörerna nedsättande kallar
plastradio. Dessa plastradioapparater har undantagslöst 50Ohm obalanserad utgång.

Jag har ALDRIG pratat nedsättande om plastradioutrustning. Snarare tvärtom. Har haft plastradio sedan 1984 då jag sålde min Drake-line. Jag uppskattar moderna transceivrar där man har möjlighet att t ex köra split och använder mycket flitigt dom hundra minnena som min FT-1000 MP är utrustad med.
Beträffande 50-ohms obalanserad utgång så introducerades detta på slutet av 40-talet och kanske tidigare(?)

Många av de yngre amatörerna bor dessutom så till att den enda praktiska lösning på
störningar, illvilliga grannar och totalt oförstående värdar är att köra remote.

Dina inlägg börjar likna en blogg! Vad har detta med S-match och Guanella att göra? Om man är vansinnigt intresserad av amatörradio så siktar man på att så småningom skaffa sig ett eget hus ute på landet. Ofta är det nog så att när man blir äldre och ekonomin stabiliserat sig har man också råd att välja ett bättre QTH. Motsatsen finns också: många äldre amatörer orkar inte med eget hus och flyttar till lägenhet i hyreshus.

En sådan remotestation består oftast av att allt utom frontpanelen från plastradion
befinner sig på "lantstället", man har en multibandsantenn, ofta en loopantenn. Det
enda vettiga sättet att mata en multbandsantenn är via en balanserad matare.

Ska denna amatör var gång han vill flytta sig i frekvens fysiskt åka ut och stämma av
sin fina linkkopplade avstämmare, eller hyra in svart arbetskraft som blir upplärd till
att stämma av?

Om jag skulle vara i den situationen att jag var tvungen att ha en remotestation skulle först ställa frågan:

Vilka band vill jag använda?
Svar: Bara ett band, 3,7 MHz Lösning: dipolantenn skuren för frekvensen eller loop-antenn anpassad till 50 ohm

Svar: Flera band, 3,5 7 och 21 MHz. Lösning: Två dipoler, 3,5 och 7 MHz parallellkopplade i matningen. 21 MHz får jag "gratis" med en aning högre matningsimpedans.

Svar: Alla amatörband plus FRO frekvenser mellan 2 - 8 MHz. Lösning: En T2FD-antenn.


Tänker du använda en balun i ett multibandsystem så "hugger du i sten". Jag trodde detta ämne var sluttjatat!

En annan praktisk lösning är att utveckla en automatisk balanserad avstämmare som
som kan stå vid stationen, har vissa ideér kring hur en sådan skulle kunna konstrueras
men det projektet mognar just nu i min hjärna ;)
Vet att andra också håller på med liknande projekt.

Denna situation som många numer står inför verkar inte riktigt "fastna" i er äldres begreppsvärld!
Allt du talar om bygger på att du fysiskt är närvarande vid din station/antenn och därmed kan
"skruva" dig till optimal anpassning på din avstämmare.

Jo det har fastnat i min hjärna på ett mycket tidigt stadie. Jag har sedan 20-årsåldern, bl a, jobbat för div hjälporganisationer och paramilitära organisationer där kraven ställdes att utrustningen, skulle kunna användas av administratörer, sjuksköterskor, chaufförer, piloter etc. Jag syftar på HF SSB, kort- och långdistans. Kraven var kommunikationsradio med kanalväljare (minnen) och volymkontroll. Ingen antenntuner, ingen antennväljare. Det hela påminner starkt om en "remotestation" för amatörbruk.

Kommer antagligen kannabilisera delarna till nästa
bygge - som blir en linkkopplad avstämmare!


Kanske vi kunde träffas en eftermiddag på 3,7 MHz och i lugn och ro prata igenom våra åsikter. Har en känsla av att vi kanske missförstår varandra och då är ett direkt QSO bästa sättet att räta ut diverse frågetecken.
Torsdagen 06 juni är för mig en lämplig dag för QSO. Bör fungera mellan Finnrödja och Kungsbacka

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
@SM6APQ, Bengt:
Kommer inte vara på landet på ett tag nu, men västsverige brukar prestera goda
signalstyrkor så kontakt på 80m ska inte vara något problem om inte solen
spökar till det.

Tyckte du raljerade om yngre amatörer och att de ofta väljer baluner, därför
raljerade jag tillbaks, plastradio har faktiskt varit ett frekvent ord från äldre
amatörer den senaste tiden på forumet.
 
Last edited:
@SM6APQ, Bengt:

Du har rätt, jag delar upp mitt svar!

Trodde vi å andra sidan hade kommit fram till att det är en väsenskillnad mellan
Guanellabaluner/strömchokar å ena sidan och Ruthroff/spänningsbaluner å andra
sidan.

De delar bara namnet, du accepterar den enkla strömchoken, har till och med visat
en bild av en egentillverkad vad jag kommer ihåg.

Guanellas genialiska koppling med två strömchokar som arbetar i motfas ger samma
egenskaper men med bättre CM-dämpning och förmågan att driva olika ström i de två
ledarna i den balanserade mataren. Att den som sidoeffekt dessutom transformerar
4:1 kan man kompensera för.

Jag med flera har faktiskt framgångsrikt änvänt just den dubbla strömchoken till våra
antenner. Som jag skrev tidigare ska jag bygga en en linkkopplad avstämmare och
testa den praktiska skillnaden mellan dem. Ska utöka det hela genom att även mäta
fältstyrkan från antennen.
 
@SM6APQ, Bengt:

Har testa ett flertal olika typer av trådantenner och kommit fram till att min horisontella loop
med en omkrets på runt 120m och en höjd av 18 - 20m är den bästa allround antennen.

Nästa steg framåt blir att labba med riktantenner. Vill inte kompensera felaktiga längder
på antenner med reaktiva eller för den delen resistiva element då konstlaster hör hemma
på labbänken.
 
KBW de APQ.
OK. När kan vi ha QSO? I dag är jag QRV efter 1600 SNT. Du kan välja frekvens. 3600 - 3800 kHz?

73
Bengt
SM6APQ
 
Med hänsyn till konditionerna på 80m på dagtid är det nog inte så stora chanser
att det går att få en förbindelse. Är hemma i Bandhagen med mediokra antenner
och högt brus. Stämmer dina uppgifter på SSA?
 
Back
Top