SA tas ofta för HA på CW!

SA6BNV

Well-Known Member
Är det någon mer än jag som råkar ut för att motstationen tolkar prefixet SA som HA när ni kör CW?

Det händer mig ganska ofta och börjar bli lite irriterande. Jag använder en keyer och har numera programmerat in mitt call på en av knapparna för jag trodde att det var jag själv som sände fel ibland. Men så är det bevisligen inte, för problemet kvarstår.

Är det så lätt att höra kombinationen SA fel, eller kan det vara min radio som spökar?

Hur är det med er SM-folk, har ni samma problem? Eller är det just att det kommer en kort i A:et direkt efter S som förvirrar kanske?

Jag har faktiskt funderat på att skaffa en specialsignal bara för att slippa problemet. Speciellt irriterande är det ju när jag får svar från en rar DX-station och måste sända om mitt call ett par gånger.

// Åke
 
De lyssnar kanske lite slarvigt och sen är gamla HA-prefix bekanta för DX-stationerna men SA är ännu nytt för dem.
QSB och QRM påverkar säkert också.

/Ingvar
 
Jo, visst är det så!
Jag körde en del QSO i en test för ett tag sedan och ungefär var tionde gång svarade den andra stationen med HA5A! De flesta gånger gick det att ordna upp genom att upprepa callet flera gånger och ibland sänka hastigheten. Några gånger var motstationen helt enkelt oemottaglig och loggade fel. Och jag gav upp.
Min ordinarie anropssignal är SM5DXV. Av någon anledning var det många som missade V, man hör DX och inget mer. V är ju dels ett tecken man slår i brist på annat, dels kan det vara ett åtskillnadstecken (?).
Därför skaffade jag först callet SM5E. Tyvärr, var det många som missade det också. Antingen trodde motstationen att de missat en eller ett par bokstäver, eller också gick det helt enkelt för fort så att de inte hängde med.
När jag sedan skaffade SA5A (och SA3A) har jag många gånger blivit uppfattad som HA. Man får hoppas att fler SA kör CW så att det blir lite vanligare. Då tror missförstånden försvinner successivt.
Sture
 
Nu för tiden är det mycket vanligt att höra amatörer som inte kan sända CW korrekt utan att säga fel på speciellt bokstaven B som gärna som gärna blir en 6:a eller bokstaven H som gärna blir en 5:a......en prick mer ellermindre tycks inte besvära vissa operatörer.

Jag har provat att säga B istället för 6 på bla en italienare en gång som själv sa B istället för 6, han reagerade inte alls.
 
Hej Åke och ni andra givetvis! Jag har samma samma problem som du Åke och håller med om att det e träligt minst sagt! Riktigt retfullt nu senast i pilen mot 4A4A där jag tyvärr sumpade mitt qso p.ga detta. Jag sände min signal ett antal ggr efter svar på 15m men tyvärr så blev jag inte loggad som SA7AKE i alla fall.. pust. De frågade HA7AKE ?? men närmare än så kom jag inte.Typiskt men kanske nästa gång, kör hårt alla cw diggare, mvh Jonas SA7AKE
 
Ganska många gånger har det hänt att man har fått både KRE och KRS som svar så det blir att nyckla MY CALL SM5KRI KRI KRI...
 
Va petiga ni är... en ditt hit eller dit är väl inte hela världen. Ni får 599 ändå... ;)
 
Ganska många gånger har det hänt att man har fått både KRE och KRS som svar så det blir att nyckla MY CALL SM5KRI KRI KRI...

KRI är ju vara tämligen enkelt att snappa. Att förväxla det med KRE eller KRS är en bedrift?

Men, som sagt, får man 599 så spelar det ju ingen roll.... :)
 
KRI är ju vara tämligen enkelt att snappa. Att förväxla det med KRE eller KRS är en bedrift?
Tydligen ingen bedrift - jag får ofta "TNX DR AKI" efter jag skickat mitt namn.
Hur kan man höra två korta istället för en? Som att se dubbelt kanske?

PS. Jonas, jag är ändå avundsjuk på ditt call SA7AKE med tanke på mitt namn :)
// Åke
 
KRI är ju vara tämligen enkelt att snappa. Att förväxla det med KRE eller KRS är en bedrift?

Men, som sagt, får man 599 så spelar det ju ingen roll.... :)

Om inte det är så att motstationerna har ovanan att släppa vänster paddel på manipulaton/buggen för tidigt eller sent när man kör 25 WPM...
 
Last edited:
Hej!

Jovisst, så ligger det nog till, man försöker göra sig duktigare än man är?
Det finns inte många saker som är värre än folk som kör CW i ett tempo som de inte klarar av.
 
Fast 25 WPM, dvs omkring 125-takt, anses inte vara särskilt fort med elbugg. Du menade säkert en betydligt högre sändningstakt.

/ Göstha
 
Fast 25 WPM, dvs omkring 125-takt, anses inte vara särskilt fort med elbugg. Du menade säkert en betydligt högre sändningstakt.

/ Göstha

Ojdå, räknefel av mig, jo jag avsåg faktiskt betydligt högre sändningstakt... :eek:
 
PS. Jonas, jag är ändå avundsjuk på ditt call SA7AKE med tanke på mitt namn :)
// Åke[/QUOTE]

Hihi, ja det hade ju varit passande förstås !
 
SE5E är ju ganska svårt att förväxla och den gode Ingemar är ju ingen älskare av QRS precis.
Då jag körde kommunjakten från bilen hörde jag en "kulsprutersalva". Flera gånger! Nåt sånt hade jag inte hört tidigare!
Det tog ett tag innan hjärnan tagit sig förbi "perplexstatiet" och uppfattade att det var SE5E som ropade mig. Då blev det riktigt "ljuv musik" och den är inte så lätt att förväxla med något annat call. Vad skulle det vara för call i så fall?
Tore
 
Back
Top