SA6BSB Presentation

SA6BSB

Member
Hej på er!

Jag heter Mikael Blom och mitt hemma QTH är Bengtsfors i norra Dalsland.
Jag är nybliven radioamatör sedan en månad tillbaka.

Jag jobbar som tekniker på Dalslands Tele & Data.
Vi jobbar inte så mycket med radio, men det blir ibland lite yrkesradio och jaktradio. Vi monterar också GSM & 3G repeaters.

Jag kör idag uteslutande 2m och 70cm. Jag har en handapparat som jag kör mest med. Men har också en mobilstation som åker mellan hemmet och bilen.

Jag har spänt en longwire på det platta tak jag har. Så nu saknas bara en HF station för att ta mig ut i världen.

Jag exprimenterar ochså med Echolink på vår lokala 70 repeater i Bengtafors.
Är det någon som är duktig på EchoLink så hör av er! :)


Det var allt för nu!

// SA6BSB, Mikael Blom
 
Hej!

Longwire, men sätt då fart att skaffa HF! ;)
Min egna åsikt är att HF är toppen, men alla behöver ju inte tycka som jag gör. (kör inte 2 m inte heller 0.7 m)

Av ren nyfikenhet, varför "blev du radioamatör"? Samt "hur gick det till"?
Finns det någon aktiv klubbverksamhet i närheten?

Avslutningsvis, Grattis!
 
Ja, det är spännande med HF. Jag har planer på en mottagare så snart jag sålt en EU moped! :)

Tanken var att jag skulle bli radioamatör för snart 15 år sedan. I samband med att jag gick elprogrammet på gymnasiet.

Och i höstas kallades det till kurs och jag och min kompis SA6BSP, Peter, beslutade oss för att hänga på. 5 nya amatörer blev vi och var klara i början av april.

Vi har en lokal klubb som heter SK6CM som har mycket liten verksamhet. Vi har en repeater för 2M med QTH Bäckefors som går bra i västsverige.

Och vi har övertagit en mast i Bengtsfors så där blir det en 70cm och en 2m i sommar.

Mera info om klubben och repeatrarna finns på SK6CM.se
Dock är hemsidan under uppbyggnad och våra repeaterkartor fungerar inte i Internet Explorer för närvarande. Alla andra provade webbläsare är OK.

Vi hörs igen!

// Mikael
 
Välkommen i gänget!

Snygg sajt.