SA6BSB Presentation

SA6BSB

Member
Hej på er!

Jag heter Mikael Blom och mitt hemma QTH är Bengtsfors i norra Dalsland.
Jag är nybliven radioamatör sedan en månad tillbaka.

Jag jobbar som tekniker på Dalslands Tele & Data.
Vi jobbar inte så mycket med radio, men det blir ibland lite yrkesradio och jaktradio. Vi monterar också GSM & 3G repeaters.

Jag kör idag uteslutande 2m och 70cm. Jag har en handapparat som jag kör mest med. Men har också en mobilstation som åker mellan hemmet och bilen.

Jag har spänt en longwire på det platta tak jag har. Så nu saknas bara en HF station för att ta mig ut i världen.

Jag exprimenterar ochså med Echolink på vår lokala 70 repeater i Bengtafors.
Är det någon som är duktig på EchoLink så hör av er! :)


Det var allt för nu!

// SA6BSB, Mikael Blom
 
Hej!

Longwire, men sätt då fart att skaffa HF! ;)
Min egna åsikt är att HF är toppen, men alla behöver ju inte tycka som jag gör. (kör inte 2 m inte heller 0.7 m)

Av ren nyfikenhet, varför "blev du radioamatör"? Samt "hur gick det till"?
Finns det någon aktiv klubbverksamhet i närheten?

Avslutningsvis, Grattis!
 
Ja, det är spännande med HF. Jag har planer på en mottagare så snart jag sålt en EU moped! :)

Tanken var att jag skulle bli radioamatör för snart 15 år sedan. I samband med att jag gick elprogrammet på gymnasiet.

Och i höstas kallades det till kurs och jag och min kompis SA6BSP, Peter, beslutade oss för att hänga på. 5 nya amatörer blev vi och var klara i början av april.

Vi har en lokal klubb som heter SK6CM som har mycket liten verksamhet. Vi har en repeater för 2M med QTH Bäckefors som går bra i västsverige.

Och vi har övertagit en mast i Bengtsfors så där blir det en 70cm och en 2m i sommar.

Mera info om klubben och repeatrarna finns på SK6CM.se
Dock är hemsidan under uppbyggnad och våra repeaterkartor fungerar inte i Internet Explorer för närvarande. Alla andra provade webbläsare är OK.

Vi hörs igen!

// Mikael
 
Välkommen i gänget!

Snygg sajt.

Kul om du kommer igång med HF - du kommer att märka att det är en helt annan grej.

Ge även CW en chans, en fantastiskt kul del av hobbyn. Idag finns det många program på PC för att lära sig effektivt.

// Åke
 
Hej, och välkommen!
Bra ide med webb baserade frågor, men Du får nog korrekturläsa svaren först. Bla frekvensplanen har flera grova fel.
Men den kan säkert bli bra i framtiden med rätt svar och alla områden fungerande.
 
Intressant!? :confused:

Jag som tyckte att jag skrev av boken.
Ska naturligtvis kontrollera detta!

Tack för påpekandet.

// Mikael
 
Hej!

BSB, EU-moppe vs HF... du tänker i rätt banor, tycker jag.

SK6CM, jodu.... där höll man till "dygnet runt" på den gamla goda tiden när klubblokalen var belägen i Centralskolan, Mellerud. Vi var en handfull unga ligister som höll klubben rejält aktiv från -82 och i ca 10 år framåt.
Det var otaliga kortvågssändare som jag byggde ihop och togs isär, i synnerhet innan man hade cert. När jag började CW-kursen så var det 10 W tillförd effekt som gällde, så jag satsade på 807:eek:r, förstås... :rolleyes:

Jarl o Frank kommer jag mycket väl ihåg, hälsa dem när du träffar dom.
 
Back
Top