Sa7ato

SA7ATO

Well-Known Member
Hej hopp

Är inte helt ny på forumet, Reggade mitt konto "Paul Andersson" innan jag fick mitt cert. thats my name by the way.. ;)

Är en halv-finsk göteborgare som förvirrat sig ner till skåneland och närmare bestämt Fjälkinge, Utbildad båtbyggare i grunden men halkat in på svetsaryrket då jag är uppvuxen och uppfostrad i min fars svetsverkstad.

Men hur halkade jag in på just denna hobbyn då? Jo teknikintresset har alltid varit elefantstort, som liten 12-årig knatte fick jag ett par gamla 27Mhz AM-burkar med teleskopantenner och axelband. Dessa var då tillståndspliktiga, men å andra sidan så visste ju inte jag vad tillstånd var och vad det skulle vara bra för så det sket ju jag i.

En av dessa åka med på axeln när jag promenerade upp på Håkullen på Orust där jag bodde, en av de högsta punkterna på denna Ö. Hörde allt från italienare till tyskar och fiskare plus lite annat folk. I mina ögon var komradion världens bästa uppfinning då... och tro det eller ej... tycker fortfarande det :)

En kompis var med mig gången efter och blev också väldigt intresserad... "Ja man kanske skulle satsa på att läsa till radioamatör.." sa han... Vad??? undrade jag.

Då visste jag ju inte vad detta var över huvud taget... men fick förklarat för mig att man skulle lära sig en massa om radio och skriva prov.. sedan fick man använda "riktiga" saker. Sedan dess har det varit ett av mina mål i livet och 2006 ca 10 år senare hamnade jag i en lägenhet i Fjälkinge och hade både tid och annat som behövdes för att skrida till verket :eek:

Men visst han det bli en del 27Mhz plus en o annan hemsk "piratsändare" på vägen till certifikatet :rolleyes:
 
Back
Top