Sända radio från Polen

Drutten

Well-Known Member
Hej
I sommar skall jag till Polen, rättar sagt till Krakow och då tänkt jag ta med mig min Icom ID-51E för jag vet att det finns en D-star reptiler i Krakow som jag når.
Nu undra jag, vad behöver jag ta med mig, förutom själva radion och laddaren ?

Jag har hört att man behöver ha en kopia på sitt amatörtillstånd med sig.

Är det någon som vet.
 
Polen är med i CEPT och det är inga som helst problem att ta med sig radio,

Precis som Du antyder är det bara att ta en kopia på det svenska tillståndet som anger CEPT.

Om du har mer frågor, se polska motsvarigheten till SSA: Polski Zwiazek Krotkofalowcow (viss engelsk information finns om du trycker på "Union Jack")

73 de Mats RM2D
 
Det borde vara så enkelt.
Jag tog bara med mig tillståndet och visade upp radion i tullen när jag var där sist.
(Förmodligen behöver man inte visa upp radion ens, men det kändes bra.)
 
En kopia är inte godkänt då den är lätt att förfalska !
Det skall vara originalet för att vara giltigt !
 
Tiderna ändras till det bättre. 1984 när jag körde långtradare genom östblocket ner mot Grekland och Turkiet hade jag en telefonlur på instrumentbrädan. Radiodelen modell resväska var monterad under britsen förutom då jag skulle på andra sidan järnridån, då fick den stanna hemma. Den där telefonluren ställde till ett jäkla besvär vid tullstationerna jämt då de letade radion. Att det fanns ett tomt radiofäste imponerade inte, det kunde ju ändå finnas en kamouflerad radiodel så kablarna måste nödvändigtvis följas var gång. För säkerhets skull letade man även där det inte fanns några kablar.....

I Östtyskland fick jag en gång böta 25 mark för innehav av telefonlur... :cool:
 
En kopia är inte godkänt då den är lätt att förfalska !
Det skall vara originalet för att vara giltigt !

Jan,

Hur många tror du bryr sig om en D-star i Polen... ?

Om någon älskar att samtidigt använda livrem, hängslen och fallskärm så är det kanske original som gäller, men min erfarenhet av betydligt mer paranoida tullare än polska är att en kopia gäller minst lika bra som ett original.

Du vet... I de mest korrumperade länderna är ett icke skrynkligt och perfekt original med en rund perfekt stämpel mer misstänksam än min väl använda kopia av licensen...

Jag har aldrig haft bekymmer utan original, i synnerhet inte i Europa.

73 de SM6LRR (RM2D) samt ett uppsjö av andra varianter...
 
Last edited:
RM2D: Du vet... I de mest korrumperade länderna är ett icke skrynkligt och perfekt original med en rund perfekt stämpel mer misstänksam än min väl använda kopia av licensen...

Ja jag har exakt samma erfarenhet som Mats. Ett dokument ska se officiellt ut och ha många namnteckningar och i synnerhet många stämplar samt vara välanvänt. Att texten och stämplarna är obegripligt för den som inte kan svenska är underordnat men det är en fördel att kunna identifiera ett nyckelord t.ex. "Cerfikat" för att ha något att peka på och argumentera kring.

Jag hade med mig några egna stämplar för säkerhets skull. :)
 
Last edited:
Inga problem att komma in i landen med flyg,
men när du skall hem då kommer problemen.
Det hände mig når jag var på Sri Lanka,om mina papper inte varit rätta,
som tur var var hade jag licens där nere,då hade de tagit alla mina
radiosaker i tullen,de är mycket noga när man lämnar landet.

Stig
 
Jan,

Hur många tror du bryr sig om en D-star i Polen... ?

Om någon älskar att samtidigt använda livrem, hängslen och fallskärm så är det kanske original som gäller, men min erfarenhet av betydligt mer paranoida tullare än polska är att en kopia gäller minst lika bra som ett original.

Du vet... I de mest korrumperade länderna är ett icke skrynkligt och perfekt original med en rund perfekt stämpel mer misstänksam än min väl använda kopia av licensen...

Jag har aldrig haft bekymmer utan original, i synnerhet inte i Europa.

73 de SM6LRR (RM2D) samt ett uppsjö av andra varianter...

I de forna östländrna är det bara $ som gäller och då behövs det inga dokument över huvud taget, men reglerna säger att det skall vara orginaldokumentet som skall visas upp för tullen, så vida man inte har en av polisen i landet vidimerad kopia.
 
SM6XYY skrev: I de forna östländrna är det bara $ som gäller och då behövs det inga dokument över huvud taget

Mja.. förlåt OT men kan inte låta bli att kommentera.

Jag rörde mig flitigt i östländerna och det där med dollar eller D-mark var lite känsligt. Valuta måste nämligen deklareras vid in- och utresa vilket stökade till det. Man tvingades då smuggla valuta vilket var riskabelt. Nu gjorde jag det ändå eftersom det var en slags försäkring vid extrema svårigheter. Då fanns kilometerräknare inbyggda i ett av släpvagnens hjulnav och det var ett relativt säkert kassaskåp.

Däremot var cigaretter och whisky hårdvaluta. Köptes på gränserna i statliga butiker för västvaluta. Man kom nämligen ingenstans utan att lämna ett paket cigaretter till de som satt på någon makt. Whiskyn var för svåra situationer som var mycket ovanliga. En liter Johnny Walker kostade motsvarande 30-35 kr i statsbutikerna då så det var inga stora utgifter för oss västkapitalister att smörja systemet.

I dåvarande Tjeckoslovakien "frilansade" poliserna genom att stanna fordon från väst. Alltid fanns något att anmärka på. Den som hade is i magen kom undan med ett paket cigaretter men den oerfarne fick betala dyrt i valuta. Böter var nämligen förhandlingsbara och det var en klar fördel att vara luspank, ha bra pokerface och vara välförsedd med Marlboro cigaretter.

Jag träffade ett gäng som reste runt i öst i en gammal postbuss. De var förtvivlade eftersom de hade fått så oerhört mycket böter att reskassan krympt ordentligt. Jag fann det oerhört roligt eftersom jag såg framför mig hur landsortspoliserna ringde till varandra efter deras färdväg. "Här kommer ett gäng svenskar i en gul buss och de tycks ha gott ställt för de betalar vad vi begär." Således blev de stoppade för kontroll var 5:e mil... :)
 
I de forna östländrna är det bara $ som gäller och då behövs det inga dokument över huvud taget, men reglerna säger att det skall vara orginaldokumentet som skall visas upp för tullen, så vida man inte har en av polisen i landet vidimerad kopia.

En vanlig myt och villfarelse som figurerar hos folk tror sig veta hur livet i öst är...

Jag har visat upp kopior under 20 passager in och ut i gamla och befintliga östländer - och inte en tillstymmelse till diskussioner eller förhandlingar med dollar inlagda i passet. Såna skrönor är spännande att berätta och sprida, men saknar numera verklighetsanknytning i de östländer jag bott i eller besökt under 20 år. Allt som står i västmedia är som sagt var inte alltid sant ;)

Vi pratar inte om polsk gränspolis under solidaritettiden, för då funkade det precis som XVY säger.

Lyckligtvis har det hänt en hel del förbättringar på östra sidan av den numera nedmonterade järnridån... Rysk trafikpolis tillhör tyvärr undantagen, men dollar är numera en förlegat mutvaluta även här ;)

Så, om reglerna säger så... får XVY och andra som älskar paragrafer gärna slita ut sitt licensoriginal. Jag kommer envist köra med kopior ;)

73 de LRR
 
Last edited:
Ja det är rätt Mats. Då var då och nu är nu. Jag var 12 år första gången jag var österut 1966. Det var en resa 100 år bakåt i tiden materiellt och maskinellt, men å så många vänliga människor vi mötte.

Jag hoppas SM0NTM/Drutten får en trevlig tid i Krakow. En stad med kultur och anor. 1562 då kung Johan III äktade drottning Katarina Jagellonica från Krakow var det oerhörda skillnader mellan Krakow i Polen och Stockholm i Sverige. Hon måste ha blivit chockad över att hamna hos en hop fattiga barbarer i kulturell misär i en glesbefolkad bondby på vischan långt upp i norr....
 
1562 då kung Johan III äktade drottning Katarina Jagellonica från Krakow var det oerhörda skillnader mellan Krakow i Polen och Stockholm i Sverige. Hon måste ha blivit chockad över att hamna hos en hop fattiga barbarer i kulturell misär i en glesbefolkad bondby på vischan långt upp i norr....

Dom bodde i Åbo.
/Roland
Sri för OT
 
OT är kul. Men trådskaparen har förstås rätt att säga till om han anser att tråden ska vara ren. Tills dess....

Du har rätt i att Johan och Katarina bodde i Åbo först pga. stolliga släktingar här. Men när brorsan Erik avsattes som kung for de till Sverige och blev kung och drottning. Numer är de, Katarina, Erik och Johan bosatta i Uppsala domkyrka. Ta en titt på Katarina Jagellonicas gravkor. Om jag inte missminner mig sitter där två tavlor högt uppe på väggen som föreställer det med Katarina samtida Krakow respektive Stockholm. Den ena stan är en bondby i jämförelse.
 
Hon måste ha blivit chockad över att hamna hos en hop fattiga barbarer i kulturell misär i en glesbefolkad bondby på vischan långt upp i norr....

Jo, men så är det fortfarande vilket man märker när man lämnar det kulturellt starka SM7 och kommer till SM0 ... :D

;)
 
God morgon,

Det finns åtskilliga varianter på det här med tillstånd i olika länder. Mitt tillstånd i Polen 1978 som SP5RX fick jag mycket smidigt tack vare energiskt bistånd från ordföranden i PZK, SP5CM, som under 2VK hade varit något så häftigt som Marskalk Zhukovs personlige telegrafist.

Mest överraskningar bjöd nog mitt första tillstånd i Vietnam som XV7SW på. På den tiden fick man bara tillstånd för fasta frekvenser, som var och en kostade en vacker slant, tillsammans c:a 1 transceiver om året.

Jag ansökte om tillstånd för att köra min TR-7:a och bemöttes med förmaningen att jag också behövde ett slutsteg, "eftersom Sverige låg så långt bort". Man ansökte således om tillstånd för apparaterna, inte för sig själv. Jag ansökte då också om tillstånd för 1 st L-4B med ett visst serienummer, vilket beviljades.

Ett försvårande inslag i verksamheten var att tillstånden för transceivern och slutsteget gällde olika frekvenser. Vid upprepade tillfällen försökte jag köra slutsteget barfota, men det fungerade tyvärr inte.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Hej
Tack för dom olika svaren på min fråga.
Orginal tillståndet (laminerad) åker med samt en Icom-Id51E.
Tack även för historie lektionen :) under vistelsen ska vi besöka Auschwitz och där kommer vi var i ungefär 6 timmar samt att dagen efter besöka saltgruvan som ska vara något fantastisk.

Nu till en ny fråga, vad har dom för amatör prefix i Krakow ?
För jag har fått reda på via SSA att man ska börja med det prefixet och sedan sin signal.

Är det någon som vet?
Tackar på förhand.
 
Back
Top