Satellittrafik

ISS Scatter

I en annan tråd så var vi inne lite på om det gör något om man råkar förlora någon dB i mottagning på sin VHF station.

För den genomsnittlige amatören gör det nog inte så mycket, men när man har optimerat sitt system så öppnas nya möjligheter till experiment och möjligheter till QSO.

Ta en liten titt på vad jag och SM2CEW testade för någon vecka sedan.

Communicating via ISS, International Space Station


mvh Håkan SM7WSJ
 
Undrar om någon har gjort samma sak med EO-1, den är ju lika stor (bussstorlek ?) som lastrummet i spaceshuttle. Frågan är om den är nåbar från EU ?


Hej,

Jag slängde in kepler för EO-1 i satellit programmet och lyssnade en passage på frekvensen 143050 där graves radarn sänder. (max elevation 55 grader)

Jag fick inget doppler spår på spectran som jag brukar få på ISS så kanske lite för dålig scatterpunkt.

73 Håkan SM7WSJ
 
Hello!
Skulle någon vilja förklara för mig vad som behövs för att komma igång med att köra satellittrafik.
Jag har försökt att läsa mig till det men utan större resultat.

73 Andreas
 
Tackar för infon!
Vad behöver jag för grejor?
Jag har idag en TS-2000, rotor, vårgårdas 12el (för 2m) tror jag att det är.
Dock inte en elevation rotor, men det skall väl gå ändå?
Så jag tror bara det är en preamp som jag inte har.
Eller är det något annat?

Vad är vanligast att man kör, 2m eller 10m?
Hur lång "räckvid" är det?
Jag kör orbitron programmet, är cirklen min räckvid?

73 Andreas /SA7AUW
 
Hej,

Det vanligaste är att man använder 2&70 men det har tidigare funnits även 10&15M samt 23cm och 2,4ghz.

Idag kan man säga att det nästan uteslutande är 2&70 man behöver för att vara med, och om du saknar elevation tror jag du hör satelliten rätt bra upp till 15-20 grader över horisonten. (du hör den säkert på lite sidolober senare med.)

Cirklen i orbitronprogrammet är satellitens fotavtryck och alla inom det området kan teoretiskt sett ha kontakt med varandra.

hur långt du kan nå ser du i programmet med hjälp av satellitens fotavtryck då du precis har fått den inom hörbarhet hos dig.

Jag har kört NA via AO51 men det är väldigt låg elevation hos båda stationerna.

Som vid all annan amatör trafik så gäller regeln att börja med att lyssna för att få en inblick i vad som pågår.

73 Håkan SM7WSJ
 
ok.
Men rätta mig om jag har fel.
Då är det bara en preamp som jag saknar och eventuelt en rik på 70cm.
Eller?

//Andreas
 
Njaa,,

Jag är en förespråkare av att ta det lite lugnt i början för att känna sig för lite. Om du har en GP på taket för 2&70 så kan du höra både VO-52 samt AO-51 men naturligtvis inte hela passen, som är möjligt med en bra satellitantenn. (det blir inte alls samma upplevelse som att köra en optimerad satellit station.)

Du behöver nödvändigtvis inte ha någon preamp heller bara du inte har för mycket dämpning i kablaget. Saknar du 70cm antenn så sätt ihop en 1/4 vågs GP och montera den med fri sikt så nära riggen som möjligt så kommer du att höra en hel del.

Skulle man fastna för den här delen av hobbyn så finns det inga gränser på vad man kan gå vidare med i preampar X yagi, bygga polarisations växling, riggstyrning i form av dopplerkontroll mm samt naturligtvis låta datorn sköta styrning av antennerna.

Läs den lilla artikel som var i QTC för några månader om Satellit portabelt, svårare behöver det inte vara, men det är ju alltid roligt att optimera sin station.

73 Håkan SM7WSJ
 
Tack!
Det var just detta jag ville veta!
Då behöver jag hitta en lågförlust kabel.

73 och tack alla!

Andreas
 
ISS repeatern

Hej,

I går kväll 2100 hörde jag hur ISS repeatern aktiverades på 145800. Det kan vara läge att lyssna lite under helgen då den inte är aktiv så ofta.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Amsat SM sponsar P3E

Hej,


Som lite information så har återigen AMSAT SM skickat ett bidrag till nya DX satelliten P3E.
På så sätt har alla medlemmar bidragit till nästa stora begivenhet i satellitvärlden.

läs mer på

AMSAT-SM Amatörradiosatelliter - AMSAT-SM donerar 1500 Euro till P3E

Det är roligt att en så liten förening kan bidraga så pass stort och alla medlemmar (samt blivande) kan känna sig delaktiga.

Håkan SM7WSJ
 
ISS synlig

Hej,


Den som tycker att det kan vara lite roligt att se den internationella rymdstationen med blotta ögat har goda möjligheter kommande veckor.

Passagetider på Heavens-Above Home Page


mvh Håkan SM7WSJ
 
Back
Top