SBE Sentinel I

SM2DLA

Well-Known Member
Jag har länge lyssnat på polisradio mm pga av radiointresse (amatörradio) och servade dessutom blåljusmyndigheternas basradiosystem inom Tvt Radio.
På 70-talet fanns det inte några mottagare för mobilbruk, som var nått att ha, okänsliga och låste på alla möjliga störningar. Tills SBE Sentinel dök upp!
Min broschyr är från 1974 och min scanner var troligen från samma år. Tyvärr finns den inte kvar, några klåfingriga ungdomar stal den (och min Kenwood TR7200G) ur min bil. Städar några pärmar och hittade dessa "historiska" dokument.
 

Attachments

  • Sentinel broschyr 1_s.jpg
    Sentinel broschyr 1_s.jpg
    221,8 KB · Views: 14
  • Sentinel bruksanvisning_s.jpg
    Sentinel bruksanvisning_s.jpg
    186,8 KB · Views: 14
  • Sentinel test_s.jpg
    Sentinel test_s.jpg
    179 KB · Views: 14
Last edited:
Vi sålde Sentinel när jag jobbade som reparatör på World Import på 70-talet.
Huu, det var länge sedan.
 
Jag hade en oxo....
Men det förekom någon modifiering, radion fanns med bara 10,7 MHz MF, vilket gav en bra FM-detektor, samt en modifierad med extra blandare för att få 455 kHz som andra MF
Minns inte vilken version jag hade, men i Värmlands glesbygder hördes sällan något.....
Polisen hade väl inte å många jobb på den tiden...
Vore kul att höra om du GLD minns något om varianterna av SENTINEL?

Vet i katten om det inte finns en i någon låda längs in....

SM4FPD
 
Finns en SBE Sentinel 1 på Tradera just nu
för den som vill ha en dammig nostalgipryl.


//QRP
 
Sen är ju frågan vad man kan göra med en sådan mottagare idag.
Svårt att skaffa kristaller numera, dvs låta tillverka, dyrt om ens möjligt.
de var avsedda för 79 MHz, och med 10,7 MHz MF var osc på 68,3 MHz
Kristallerna tripplades troligen dvs de är på 22,76 MHz
Antag att vi modifierar så kristellenb dubbals till 45,52 MHz, plus 10,7 MHz får vi då en mottagare för 56,23 MHz obra....
Lyssnar vi på 10,7 MHz under osc kommer vi att hamna på 68,3 - 10,7 MHz = 57,6 MHz obra det oxo....
Så det verkar lite klurigt att göra något vettigt av alla dessa mottagare som finns för låga kronor.

Övre VHF skulle kunna gå på 145 MHz, och kristaller till det kan finns i äldre FM riggar för amatörbandet.
Men där gör dom ju nytta oxo.

För att lyssna på 69,1875 MHz skulle vi behöva en osc på 58,4875 MHz dvs en kristall på19,4958 MHz oba det oxo.
51,510 MHz dvs 50 MHz bandets FM anropskanal. en kristall på 13,6033 MHz kanske ??? Men då blir det en del trimning av osc kedja och HF steg.
13,6033 MHz x 2 blir en 27 MHz kristall på 27,2066 MHz rimligt kanske.... de är ju 3:e ton och skulle nog svänga på sin andra ton.

Ja lite spekulationer, kanske någon har en bra ide????

SM4FPD
 
Jag vill minnas att min var en enkelsuper. Jag modifierade LF-frekvensgången så att den liknade den i SRA CN-404 enligt en instruktion från Tom/DJK. Blev ett betydligt angenämare ljud.
 
Hittade en dålig bild på installationen i min SAAB 900S. "Don't try this in your new car!" Saaben var tacksam att montera riggar i.
 

Attachments

  • Saab 900S_19_3.jpg
    Saab 900S_19_3.jpg
    24,5 KB · Views: 30
Polisradiomottagarna på 79 MHz hade oscillatorn högre än signalfrekvensen och kristaller i 45 MHz-området.
 
Vill man absolut återuppleva sin Sentinel som pratradio i ngt hörn kan man kroka på en konverter. Finns i kina för en hundralapp som får den att gå ner 10MHz. 79 kristaller lyssnar 69MHz o vice versa.
Man kan grovt uppskatta deras ålder på ifall inbygd nätdel sitter i eller inte.
När S-märkning blev obligatorisk 1973 försvann nätdelen. Samma sak hände med SBE’s 27MHz basstationer.
Tyckte mej se en Sentinel I skymta förbi vid min senaste inventering häromdan i min jakt på säljbart loppisjunk.
Vill ngn ha så hör av er.
 
Kom på att jag hade en Sentinel även i min Land Rover förr, den skymtar i radiopanelen ovan vindrutan. Då blev det lite roligare portabeltester också. För övrigt var HF-radion baktill köpt av trådstartaren SM2DLA/Sören. En TS-120V, ett av mina bästa radioköp.
 

Attachments

  • IMGP0946.JPG
    IMGP0946.JPG
    581,4 KB · Views: 34
  • 2005-10-11 016.jpg
    2005-10-11 016.jpg
    813,3 KB · Views: 32
En sån där SBE optiscan med programmeringskort har jag nånstans i källaren. Den kanske man skulle meka igång.
 
Sen är ju frågan vad man kan göra med en sådan mottagare idag.
Svårt att skaffa kristaller numera, dvs låta tillverka, dyrt om ens möjligt.
de var avsedda för 79 MHz, och med 10,7 MHz MF var osc på 68,3 MHz
Kristallerna tripplades troligen dvs de är på 22,76 MHz
Antag att vi modifierar så kristellenb dubbals till 45,52 MHz, plus 10,7 MHz får vi då en mottagare för 56,23 MHz obra....
Lyssnar vi på 10,7 MHz under osc kommer vi att hamna på 68,3 - 10,7 MHz = 57,6 MHz obra det oxo....
Så det verkar lite klurigt att göra något vettigt av alla dessa mottagare som finns för låga kronor.

Övre VHF skulle kunna gå på 145 MHz, och kristaller till det kan finns i äldre FM riggar för amatörbandet.
Men där gör dom ju nytta oxo.

För att lyssna på 69,1875 MHz skulle vi behöva en osc på 58,4875 MHz dvs en kristall på19,4958 MHz oba det oxo.
51,510 MHz dvs 50 MHz bandets FM anropskanal. en kristall på 13,6033 MHz kanske ??? Men då blir det en del trimning av osc kedja och HF steg.
13,6033 MHz x 2 blir en 27 MHz kristall på 27,2066 MHz rimligt kanske.... de är ju 3:e ton och skulle nog svänga på sin andra ton.

Ja lite spekulationer, kanske någon har en bra ide????

SM4FPD
QRPLabs har en kul liten modul som borde kunna ersätta kristaller, den kan förmodligen styras från scanninglogiken i radion.....https://qrp-labs.com/progrock2.html
 
Hur fungerade programmeringskorten...?
I original var det transparenta plastkort med rader av utstansade siffror i ett täckande dekalmaterial som man pillade bort efter ett schema. I skannern är det lampor och fotodioder som lyser eller inte lyser igenom kortet, en rad för varje skannerkanal med ettor och nollor. Sen när korten tog slut kopierade folk upp korten i kopiator och stansade hål.
 
Back
Top