SBE Sentinel I

OK DFF, osc ligger över 79 MHz, jag tänkte nog, och fixerade mig mest på VHF delen 150 - 174 MHz som har osc under signalen.
Men ändå funderar man vad som går att göra med dessa mottagare, förmodligen inget, men ändå.....
Att bygga en VFO till dem, blir svårt att få till stabilitet, för exvis 69 MHz eller 50 MHz amatörband, med med VFO kan man lägga osc under signalen. Sen körs väl knappast FM på 50 MHz,

På SRS tidgt 80 tal sålde vi en liten mottgaare med VFO, om de var DAIWA, kan den ha hetat SR-10, tro, kunde även förses med kristaller.
Med relativt bred MF gick det väl skapligt med VFO.
Samma med alla gamla AM stationer på 27 MHz vad göra med dessa ???

Huvudintresset numera verkar ju vara att överföra 599 i båda riktningar oavsett läsbarhet, och så många kontakter per minut som möjligt, så experiment med att få ingång något modifierat är nog mycket litet.

SM4FPD
 
Kom på att jag hade en Sentinel även i min Land Rover förr, den skymtar i radiopanelen ovan vindrutan. Då blev det lite roligare portabeltester också. För övrigt var HF-radion baktill köpt av trådstartaren SM2DLA/Sören. En TS-120V, ett av mina bästa radioköp.
Kul att se din setup i Land Rovern, ser trevligt ut, speciellt en viss TS-120V... Tack för berömmet,! :)
 
Back
Top