Schema till tidig MFJ-207 Antenna analyzer

SM3ZBB

Grumpy ol´man
Hittade en gammal skrotad MFJ-207 i en loppislåda jag köpt in nån gång. Den förre ägaren hade nog tröttnat på den och återvunnit rattarna och batterikontakten samt lite skruvar och sånt. Klippt nån kabel... Fick för mig att försöka få igång den så jag fixade den synliga åverkan och slog på den.

Oscilloscopet visar att den levererar sinusvåg och frekvensräknaren kvitterar rätt belopp för alla band fast när vridkondingen är helt urvriden. Då levererar den. Med invriden konding går det hett.

Sökte reda på MFJ:s schema men där är inte en siffra rätt. Den jag har måste vara av nån tidigare modell för min är bestyckad med 2 mosfetar och ytterligare 5 RF-transistorer där MFJ:s schema redovisar 3 j-fetar + 1 ytterligare.

Alltsammans är sanslöst slarvigt ihoplött och jag får ingen rätsida på kortet. Förutom kapacitansfelet måste nån av transistorerna ha lämnat in. Kanske ytterligare något.

Hursomhelst, har nån ett schema på nån äldre 207. Den här har liksom retat upp mig nu så den ska fås att fungera. Inte för att jag behöver den utan - bara för att...
 
Nej, det där är schemat som måste vara till den senare versionen. Den äldre versionen har en helt annan koppling.

Men tack ändå.
 
Ett av problemen ligger förmodligen i vridkondensatorn.
Är den av en plastisolerad sort så finns en ganska stor risk att
det är kortslutning mellan plattorna. Kolla detta först med en ohmmeter.

Annars är detta en ganska "simpel" konstruktion.

Börja med att följa signalvägen bakåt från bryggan som sitter närmast antennkontakten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack K-A. Det är en keramiskt isolerad konding. Noterade att en av plattorna kortslöt, det var en av de synliga felen som åtgärdades innan uppstart. Jag har dock inte mätt upp den, bara kollat att plattorna löper fritt. Men jag ska göra som du skrev, mäta upp den och sen följa signalvägen. Det är två kort och på lödsidan ser de mest ut som resultatet från någon som försökt spå i smält tenn nån nyårsafton...

Komponenterna verkar vara surplus eftersom de har militär färgmärkning.
 
Ja visst var det kortis i vridkondingen. Osynligt för ögat men inte för ohm-metern. Fixade vidare en kallödning. Nu fungerar den.

En liten värdelös apparat. Den fungerar nog till att mäta upp en dipol men vridkondingen är så känslig i inställningen och den påtryckta skalan är så grov så den duger bara till att avgöra på ungefär vilket band antennen fungerar. Ska man mäta med ansluten koax så måste man mäta kabelns slängd och känna till dess förluster. Eftersom man då ändå måste mäta kabellängden kan man ju lika gärna mäta dipolens längd.... Någon amerikan föreslog en förbättring genom att klistra fast en knappnål på vredet och klistra dit en etikett över skalan där man själv kan markera de frekvenser som är av intresse.

Med en frekvensräknare kopplad blir den mer användbar. Men den släpar man ju inte gärna med sig ut i fält. Således en relativt hopplös liten apparat som lär ha kostat 90$ ny.

Så vad ska jag ha den till? Vet inte, men den blev åtminstone lagad - bara för att :)
Kanske den får användning som signalgenerator nån gång?
 
MFJ... finns det något fabrikat som producerat så mycket skräp? Jag har en liten avstämningsenhet som uppförde sig
synnerligen skumt. Koaxkontakterna var nitade i lådan och givetvis satt det lite lagom löst. Löstes genom att borra ur
nitarna och ersätta med M3-skruvar. Nåväl, jag har också en MFJ259B antennanalysator som aldrig någonsin strulat
och inte heller gått sönder vilket tydligen är vanligt.
 
Har samma erfarehet med glapp och känner även till andra som råkat ut för det. Tydligen förekommer även rullspolar som säckar eller hänger ned så det inte blir kontakt m.m.. Made in USA ska nog ses som en varningsskylt när det gäller MFJ. Nu är jag MFJ-fri och tänker vara så resten av livet.
 
SM4RNA:
Nu är jag MFJ-fri och tänker vara så resten av livet.

Har du gått det där 12-stegs programmet för MFJ-missbrukare?

Jodå, jag har ytterligare en MFJ-produkt som faktiskt fått jobba i åratal. En MFJ-969 rullspole-tuner. Den fungerar om än inte klockrent pga epa-kvalitet. T.ex. har de lyckats gjuta följarhjulet till rullspolen snett och vint. Det yttrar sig givetvis som parkeringsljuset på en engelsk bil där Lucas stått för hårdvaran. Till-och-från liksom, eller fungerer-fungerer icke. Det var för övrigt så Lucas uppfann blinkersen.

MFJ har nog köpt detta engelska bilelektriska koncept i sina konstruktioner. Denne Lucas som en gång försökte få engelska parlamentet att avskaffa Ohms lag.
 
SM4RNA:

Har du gått det där 12-stegs programmet för MFJ-missbrukare?

Nej jag gick en snabbkurs.

Värt att veta kan vara att MFJ numera även äger Vectronics, vad det nu får för konsekvens för deras kvalité?
 
Back
Top