SDR på webben

SM0GLD

Vänsterhänt
Finns här någon som förklara vad som behövs för att sätta upp en SDR så att den blir åtkomlig på webben?

Jag skulle vilja ha möjligheten att lyssna remote.

Hur gör man?

/Micke
 
Mjukvarusystemet som används i bl.a Mora är ägt av en holländare, PA3FWM. Om du läser FAQen så verkar han inte förtjust i att lämna ut det till icke öppna projekt.


Kan inte HRD hantera vissa SDR mottagare?
 
Tack, då förstår jag vad jag ska leta efter.
Tydligen så min PMSDR köras som en Softrock i en Linuxmiljö.
Tyvärr krävs det för mycket hack för att jag ska klara av detta.

....jag ska leta vidare.

/Micke
 
Raspberry Pi as Remote Server for RTL2832u SDR | Ham Radio Science

Är en approach där du streamar SDRdatat till din SDR client i PC

//SM0TSC

Men då får han streama rätt mycket trafik över nätet, för det är 1MSPS för e4000 och 2,048 MSPS för r820T donglarna. Dessutom så specade inte Micke vilken SDR-hårdvara som han vill använda sig av.

Synd att RPI inte orkar köra signalbehandlingen lokalt så man kunde köra ljud via t.ex Opus codec med ett minimum av bandbredd.

Har samma tankar som Micke men har usel förbindelse till stugan, tänkte först ha RPI till detta men det får väl bli gårdagens laptop som får stå och snurra en smal Linux och lämplig server ute i stugan.
 
Last edited:
Jag har en PMSDR och flera gamla datorer som skulle fungera bra men jag har ingen erfarenhet av Linux.
Förstår nu att det behövs någon typ av servermjukvara skriven för just min PMSDR.

Jag hade tänkt att detta skulle vara enklare än att sätta upp en komplett Remoterig.
Ville bara ha en mottagare på ett tystare QTH för att testa hela själva remotekonceptet.

....den som söker han finner!

/Micke
 
Som jag skrev tidigare så har jag funderingar kring att göra något liknande.

Har en G59 från Genesis. Hittills verkar det bli en äldre laptop som får agera server ute i stugan.

man behöver rätt bra ljudkort för att köra SDR, har fått tag i några USB-kort som i.a.f klarar 96KBPS i 24-bitars upplösning.

Har precis startat att leta efter mjukvara att använda mig av, har inte lust att börja hacka om från början då det tar för mycket tid.
 
Men då får han streama rätt mycket trafik över nätet, för det är 1MSPS för e4000 och 2,048 MSPS för r820T donglarna. Dessutom så specade inte Micke vilken SDR-hårdvara som han vill använda sig av.

Synd att RPI inte orkar köra signalbehandlingen lokalt så man kunde köra ljud via t.ex Opus codec med ett minimum av bandbredd.

Har samma tankar som Micke men har usel förbindelse till stugan, tänkte först ha RPI till detta men det får väl bli gårdagens laptop som får stå och snurra en smal Linux och lämplig server ute i stugan.

Kolla in dessa de borde ha tillräckligt med kräm

https://www.miniand.com/products/Hackberry A10 Developer Board

ODROID | Hardkernel


//TSC
 
@ SM0TSC:
Min gamla laptop toppar den, dessutom får jag med både skärm och tangentbord. De skriver inte om ljudkretsen men jag antar att den är medioker. Dessutom är min laptop helt i gratis och jag slipper gräma mig över att den bara ligger och samlar damm.

Android är ett nödvändigt ont när man har med mobiler och göra. På laptopen kan man köra någon smal version Debian och själv vara stolt ägare till root, utan att ens vara olaglig :)

För att citera min son och hans vänner: Hackberry för detta projekt går FETbort ;)

Tillägg, så inte du behöver skriva det.
Letade efter info om kapaciteten på ljudkretsarna i Hackberry och såg då att den naturligtvis även kan boota anständiga versioner av Linux.
 
Last edited:
Kör det här programmet Software Defined Radio

Ja det kan vara enklare att försöka få till kompatibiliteten mellan detta program och min PMSDR eftersom remotefunktionen redan finns.

....så här ligger det till,
Jag kan köra min PMSDR med Sdr-Radio men Sdr-radio kan inte styra mina bandfilter. Det är det enda som inte fungerar.

Kanske kan det löna sig att gräva lite djupare i funktioner och inställningar.

/Micke
 
G59 ser ut att ha potential :eek:

/Micke

Den är kul, har haft den inkopplad på mf-utgången min TS-940. Förutom att köra lite micro QRP med grannarna förstås.

Tyvärr är den lite unik i styrningen så det kanske behövs en del hackning för att få något av de fria Linux projekten att fungera med den.
 
PMSDR nämner att det programmet ska fungera ihop med burken. Mumma för dig Micke, där har du kanske ditt svar!

Kan vara att den krävde nyare fw som jag nu har uppdaterat.
Fortfarande känns det som om programmet har en massa hyss för sig.
Jag tror att Sdr-Radio kräver mer av datorn jämfört med Winrad.

Nu ska jag bara verifiera att bandfiltren kopplar om som dom ska.

.....ojj va sent det blev:)

/Micke
 
Jag skulle föreslå ghpsdr3-alex:

Ghpsdr3 SDR project

Läs ovan wiki. Du kan börja med att testa att köra mot andra som delar ut sina servrar fritt. Dock är det inget krav att dela ut fritt. Jag själv har en privat server som jag delar med några andra.

Här är lista på tillgänglia servrar:

http://qtradio.napan.ca/qtradio/qtradio.pl

Här kan du ladda hem QtRadio för Windows:

QtRadio on Windows - Ghpsdr3 SDR project

Men den går även att köra på Linux/Mac etc.

Det finns en Android-app som kan laddas hem här:

https://play.google.com/store/apps/...rch_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsIm9yZy52MWFsIl0.

Allting är öppen källkod, tillskillnad från många andra lösningar. Det passar bra för radioamatörer som vill experimentera.

Fråga om du undrar något.

Eric
 
@ SM0TSC:
Min gamla laptop toppar den, dessutom får jag med både skärm och tangentbord. De skriver inte om ljudkretsen men jag antar att den är medioker. Dessutom är min laptop helt i gratis och jag slipper gräma mig över att den bara ligger och samlar damm.

Android är ett nödvändigt ont när man har med mobiler och göra. På laptopen kan man köra någon smal version Debian och själv vara stolt ägare till root, utan att ens vara olaglig :)

För att citera min son och hans vänner: Hackberry för detta projekt går FETbort ;)

Tillägg, så inte du behöver skriva det.
Letade efter info om kapaciteten på ljudkretsarna i Hackberry och såg då att den naturligtvis även kan boota anständiga versioner av Linux.
oot

Odroid bootar även Linux den

//TSC
 
Jag skulle föreslå ghpsdr3-alex:

Ghpsdr3 SDR project

Läs ovan wiki. Du kan börja med att testa att köra mot andra som delar ut sina servrar fritt. Dock är det inget krav att dela ut fritt. Jag själv har en privat server som jag delar med några andra.

Här är lista på tillgänglia servrar:

http://qtradio.napan.ca/qtradio/qtradio.pl

Här kan du ladda hem QtRadio för Windows:

QtRadio on Windows - Ghpsdr3 SDR project

Men den går även att köra på Linux/Mac etc.

Det finns en Android-app som kan laddas hem här:

https://play.google.com/store/apps/...rch_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsIm9yZy52MWFsIl0.

Allting är öppen källkod, tillskillnad från många andra lösningar. Det passar bra för radioamatörer som vill experimentera.

Fråga om du undrar något.

Eric

Ahha! QtRadio den ska jag kolla upp.

/Micke
 
@esn
Det är åt GHPSDR som jag gluttat, bla. Problemet är att Genesis valt att vara så hemliga kring styrningen av G59:an, funderar på att skaffa någon annan hårdvara och slippa sitta och återuppfinna hjulet.
 
esn de gld,
Jag laddade ner GHPSDR, QtRadio, och kunde genst koppla upp mig på flera tillgängliga servrar.

Men vilket prog ska jag ha för att skapa min egen server?
Rörig sida för övrigt, verkar skriven av mjukvarufolk:D

/Micke
 
Back
Top