SDR RTL-SDR USB Software-defined radio

Jan.Doverborn

Active Member
Hittar inga bra svar på mina frågor och undrar om det finns någon kunskap på HAM.SE.

Jag höll på med DX'ing och FRO för många år sedan. Före internet och DAB var det ju tätt mellan radiostationerna. Jag antar att man på sikt får DX'a mot stjärnorna.
Jag bor i hus så jag skall givetvis få ut en lång kabel med jordning. Med drönare kan jag få hjälp att få iväg en kabel med någon av alla de anvisningar som man hittar på nätet.

Just nu har jag en NESDR Mini 2 25 MHz-1750 MHz med SDR++ som jag har kopplat till en aktiv inomhusantenn Powerwing 45-862 MHz, 36 dB (UHF), 15 dB (VHF).
I horisonten har jag Brudaremossens TV mast. Då jag vill längre ner på bandet har jag beställt en Nooelec RTL-SDR v5 som ligger på 100 kHz-1,75 GHz.

Jag har mycket bra mottagning på FM. Vissa dagar får jag in stationer från Danmark, Norge och flera i Östergötland, Dalsland, Småland o.s.v.

Fråga 1.
Jag misstänker att det är något fel på NESDR Mini 2. Jag bor i Säve några km från flygplatsen. Landvetter flygplats ligger en ca 30-40 km fågelvägen. Men helt tyst på 108 – 137 MHz. Förutom att det läcker in några FM stationer så är det dött. Då använder jag skanner med eller utan squelch och kan se flygtrafiken på flightradar24.com. I timmar. Men det ska tilläggas att med welle.io får jag in DAB radio.

Fråga 2.
Då marken är frusen är det svårt att få ner ett jordspröt. Kan man få jordat genom att skruva in en kabel i ett träd? I väntan på bättre tider :)
 

Attachments

  • IMG_20240111_194100.jpg
    IMG_20240111_194100.jpg
    356,9 KB · Views: 7
Har en del erfarenhet av RTL-SDR v3 och jag misstänker antennen i ditt fall. Dom där små mottagarna är ganska duktiga på att plocka upp mycket spännande i luften och flygplatsen och liknande borde gå in ganska starkt om du har en bra antenn.

Är det en sån här antenn du har? Se ifall du inte kan få upp någon enklare GP utomhus, så högt upp som möjligt, så tror jag du kommer få in mer.
 
Jag är rätt säker på att du har störningar i flyg-VHF bandet
från all hemelektronik som kommer in via inomhusantennen.
I värsta fall så överröstar störningarna även ganska starka signaler.

Sätt gärna upp en antenn utanpå huset som sitter högt och fritt,
då lär du höra mera. Sedan underlättar det ifall man lyssnar på frekvenser där det förekommer trafik. ATIS har rundgående vädersändningar och trafikinfo,
men det är en öppen fråga om man får in detta på 40 km avstånd.

På de här frekvenserna saknar "jordning" betydelse.

1705148385633.png

1705148448803.png

1705148853644.png

1705148965473.png
 
~OT~

Säve ..

I morgon är det nio år sedan vi fick beskedet att all tung trafik ställdes in :(


OnT

Fanns en del att lyssna på där på den tiden.
Tyvärr fanns det en del "oprofessionella" personer i vår skara, som kläckte en del ofina saker per radio ...
Tyvärr var det så att en del lyssnare spelade in, och som varande amatör och radiointresserad fick jag det uppspelat för mig :(
Jag skämdes.
Hoppas det är bättre nu ...
 
Tack för tipsen. Och ja SA7ELF det är just en sådan antenn. Jag vet hur viktigt det är med en bra antenn och ska bygga en bättre.

SM0AOM dina frekvenser, i synnerhet ATIS, är helt frånvarande. Inte an antydan till signal. Nästa vecka får jag en Nooelec RTL-SDR v. Då kan jag ju jämföra de båda enheterna.

SM6VJE jag saknar de större planen. Tydligen så höll banan inte måttet för tung trafik. För dyrt att bygga om den i blåleran. Men Aeroseum finns kvar och är värt ett besök :)

 
Det är nu 20-talet år sedan jag flyttade från norra delen av Hisingen till Västerås, men jag kunde då ibland höra Landvetter tornet, då hade jag en extern antenn på hustaket. Annars hörde man annars flygen på väg in eller just har startat. Säve var väl då igång då vill jag minnas.

Extern antenn är nog medicinen du behöver, jag hade en enkel hemgjord vertikal dipol för 145 Mhz och två stackade horisontella rundstrålande för 144 MHz på radhustaket.
 
Tack för tipset SM5KRI.118
Jag har riggat upp en antenn, utan förstärkare eller filter, för NOAA väder satellit en bit från huset idag. Men den har jag en svag signal från Landvetter ATIS på 118,38. Med lite olika bandvidd och modellering kan jag höra, svagt, tal. Det är väl så att jag får bygga någon dipol antenn. Vågar inte upp på taket och bor ganska högt. Så jag får väl försöka hitta en billig mastlösning som kan bära ett gäng antenner,

 
Du kan titta på Flightradar när det kommer kärror på inflygning och lyssna på Towerfrekvenserna 118.60 och 123.10.
Flygplatsens utsändningar når inte alltid så långt på marknivå, det räcker att de kan kommunicera med flygmaskiner på höjd. Däremot kan flygmaskinerna höras väldigt långt eftersom de är på relativt hög höjd även under större delen av inflygningen.
 
Tack sm0ngl,
Nu har jag gjort en discon antenn och den står just nu i vardagsrummet. Trots placeringen så kan jag få in Säve utan problem. Men även Landvetter ATIS som kommer in svagt men hörbart. I helgen åker antennen upp och det ska bli spännande. Nu har jag i alla fall spårat flera störningar till monitorer, trådlöst tangentbord och annat skoj. Det är roligt att nå resultat med få eller inga medel.
 
SM5OCI, kul att du frågar en nybörjare om antenner. För det är där skon klämmer. Det är ju helt beroende vad en nybörjare vill lyssna på. Discone, eller en kon med 60° som går till jord. På toppen en disk, eller en horisontell rund yta. Måtten kan, bör, skall, optimeras genom en beräkning. För den som inte kommer ihåg matten, eller vill det ska gå undan, så är det fullt möjligt att använda en kalkylator online. Vidare så är ju nackdelen att den blir aldrig lika effektiv som en anpassad antenn för den aktuella frekvensen. Men tydligen kan man även sända på en Discone (ursäkta jag har inte det svenska ordet)

Jag har ju inga medel för min nya hobby. Så jag bygger av vad jag har, eller, det som är kostnadseffektivt.
Jag kan låna en lägenhet i ett höghus, högt upp i Guldheden. Där är ju en del av lösningen. Eller en topp-lägehnet i Karlatornet för 50 miljoner. Läget plus antenn är väl en hygglig utgångspunkt.

"SM5OCI", tack för att du frågar!
Jag har den här veckan fått en signal från ISS. Tyvärr fel modulering men det är ju bara och vänta till nästa gång. I morse fick jag in en marin väderprognos på 160,6'ish MHz. Kul med en ny, inte så dyr, hobby.
 
De discone-antenner som används inom försvaret på VHF består av ett jordplan högst upp med ett antal spröt i 90° vinkel mot masten, och därunder en "kon" av snedställda spröt, som alltså är "det strålande elementet" (jordplanet överst, alltså). Tanken med dessa är att de ska vara lite bredbandiga, vilket är en effekt av en strålare med stor diameter (alla de sneda spröten), konformen kanske hjälper till också. Som vanligt är det väl så att bredbandiga antenner inte är de mest effektiva, inte rent tekniskt i alla fall; de har ju en effektivitetsprofil i och med att de går att använda på ett stort frekvensområde utan särskild avstämmare. I det gröna används de för både RX och TX.
 
Normalt så blir strålaren det koniska elementet, och den andra halvan av antennen den flata delen som blir en motvikt. Antennen matas i gapet mellan den flata och koniska delen.

Det är egalt ifall den koniska delen matas från mittledaren eller inte, eftersom fältbilden är sådan att förskjutningsströmmarna vilka ger upphov till den elektromagnetiska strålningen flyter på utsidan av den koniska ytan och på den flata ytan som vetter mot konen.

Går man till patentskrifterna hittar man detta:

1706206245190.png
När discone-antennen berördes i Teknisk Elektronfysik en gång i tiden var det denna
konfiguration som beskrevs. Discone-antennen bygger på det pionjärarbete om
bikoniska antenner som den store Schelkunoff (som jag gärna refererar till, eftersom
han kom fram till en hanterlig "ingenjörsmässig approximation" till den numeriskt
besvärliga Halléns integralekvation) gjorde i början av 1940-talet.

Den specialintresserade kan läsa denna beskrivning:
 

Attachments

  • Stearns_K6OIK-All_About_the_Discone_Antenna-QEX-Jan_Feb_2007.pdf
    6,2 MB · Views: 18
Last edited:
Ah, visst vet jag vad en discone-antenn är. Jag tänkte mera på hur du praktiskt byggde din. Slängde du ihop den på känn, eller gick du efter någon ritning? Det finns flera byggbeskrivningar på Internätet, men jag har inte fastnat för någon.

Egentligen har jag redan en sådan antenn, eftersom jag äger en Arméns högantenn. Den kunde jag ju använda. Jag tänkte mig något som fungerar på övre delen av VHF samt för UHF, i alla fall hjälpligt. Kanske den fungerar bra om jag bara använder ett spröt i konen, och inte skarvar i två eller tre, som för låga VHFen? Hmmm. Skall nog simulera lite, och sedan möta upp den med min nano-VNA när det blir lite mer vår i luften.
 
En discone-antenn har högpasskaratär, med en ganska väldefinierad undre gränsfrekvens, medan
den övre gränsfrekvensen är ganska diffus. Schelkunoff ägnade en del av sitt Magnum Opus "Electromagnetic Waves" till att reda ut hur gapet där en bikonisk antenn matas inverkar på frekvensgången, och det framkom att man får
ett inslag av lågpasskaraktär när gapet börjar bli stort i förhållande till våglängden.

Men när man endast använder antennen för endast mottagning är missanpassningen och därmed den övre gränsfrekvensen relativt betydelselöst. Däremot får antenner som är stora i förhållande till våglängden strålningslober, som ibland pekar i någon riktning där man vill ha trafik, och ibland inte.
 
SM0UAN, tack för historiken och bikoniska antenner. Tack för "försvaret". Jag undrar, sen tiden jag var aktiv i FRO Kviberg, är det tråd som gäller fortfarande?

SM5KYH, discone=Skivkon. Tack från vän av ordning.

SM5OCI, jag ska visa min antenn när den är utvärderad. Tyvärr så har jag inga medel att bygga en varaktig antenn f.nv. Så målet är att utvärdera läget. Om det verkar lovande så blir det en permanent lösning av ädlare skrot. Jag har som mål att avlyssna Landvetter.

Arméns högantenn har jag rest på tid under tiden jag var aktiv i FRO. Ska gå under en minut om jag minns rätt. Fast då var man nog 2-3 personer. Lite som att yta hjul i bilsport. Jag har använt, Discone Antenna Calculator, https://www.changpuak.ch/electronics/DisconeAntennaCalculator.php
Bra och enkelt.

Som teknikintresserad, fan va kul, att jag hittat det här forumet. Vad mycket kunskap det sitter i väggarna.
 
Ang "försvaret": Man lär fortfarande ut hur man bygger telefonlinje och upprättar telefonväxel och liknande. Inom sitt normala arbetsområde är ju "vanlig telefonförbindelse" svårslaget vad gäller robusthet och svårighet att avlyssna på håll. Ber om ursäkt om du fick överflödig info om just antenntypen... :)
 
Det här med "trådnät" kontra "radio" är ganska intressant.
Bekymret med tråd är att kapaciteten är rätt liten på parkabel, och
att det är ganska lätt att skada förbindelsen fysiskt.

Ett talesätt när jag höll på med förbindelsehantering för radionät var att
"länk går inte av för hackor". Hörde det först av en försäljare av länkutrustning från
det inte alldeles okända företages Waves i Lysekil, men det var nog ganska förankrat i "branschen"
redan innan.

Parkabel kan användas till olika former av flerkanalsystem som höjer kapaciteten, men
man kan inte komma i närheten av kapaciteten hos vare sig radiolänk eller fiber.

Radio är även problematiskt när det gäller "signalskydd", eftersom man kan avlyssna det relativt
enkelt utan att ha fysisk tillgång till själva förbindelsen, och även störa förbindelserna.
 
Jag har lämnat konceptet med Skivkons-antenn. För igår fick jag upp en så kallad J-Pole antenn som den heter i USA. Vad heter den på svenska kan man undra. Byggde av det jag kunde hitta hemma, diverse metall och vulktape. Plus en investing på Biltemas koaxkabel 84-7023. Jag tittade på flera online kalkylatorer och fick fram en för 130 MHz. Detta i förhoppning att klara lyssna mellan 111 MHz (flyget) till 2 meter. Antennen sitter, tillfälligt, på ett 34 mm 3 meter långt VP-rör. VP-rör i blåst är inte kul men nu kramar röret ett litet träd som det är fastbundet i. Jag hade inga stora förhoppningar kan väl tilläggas.

Resultatet
Det är inget skoj när alla säger att man ska ha en avsedd antenn som är högt placerad.
Nu är antennen ca 6-7 meter ovanför åkermarken nedanför huset och jösses. "Ja nu ja". Men min Nooelec RTL-SDR v5 och mjukvaran SDR++ med scanning funkar det kanonbra. Tillsammans med flyg, AIS karta så har man koll.

Nästa projekt är stora eken med en 12 meter. Jag har en flickvän som bergklättrar och vill upp i eken. Så länge det är säkert så blir det nog bra.

Frågor
Vad jag förstår funkar ett träd ganska bra ovan toppkronan. Spelar det någon roll om det är plast eller stålmaströr? Vilka mer, lättbyggda, antenner kan man ha i samma mast? Kanske även som som lämpar sig för att sända om jag tar ett cert.
 
Back
Top