Sequenser preamp/PA

SM6VKC

Well-Known Member
Jag har två kraftiga relä och en bra preamp.
För att få ihop detta söker jag en sequenser beskrivning där jag garanterat inte kan få någon effekt in i preampen av misstag.
Vet att det funnits någon byggsats till dylik men hittar inget på nätet.
Det är ett rör PA jag använder.
 
Det har beskrivits flera sådana i både Dubus och UKW Berichte under årens lopp. Det finns en del ritningar på nätet också. Här är ett exempel som tydligt visar hur olika delar i stationen switchas in och ur i rätt ordning och med inlagda säkerhetsmarginaler.

PC5M, TX/RX Sequencer

Nu vet jag inte exakt vad du är ute efter men till min kortvågsstation så har jag byggt en "centralenhet" där CW-nyckeln (PTT om jag hade kört telefoni) ansluts. Denna centralenhet är hjärtat i stationen och från denna går sedan styrsignaler till dels en hypersnabb T/R-switch med högeffekt tungelement som medger lyssning mellan de enskilda teckendelarna, dels nycklingssignal till flera olika sändare som väljs in med en omkopplare. Systemet medger att man kan koppla in valfri sändare, transceiver eller mottagare och bara ansluta key-line och antennkablarna - sen är det bara att köra. Principen går att applicera på VHF och UHF också.

Hur som helst så är grundvillkoret att reläerna skiftar innan RF-signal släpps fram och att RF-signalen är helt borta innan reläerna återgår till RX-läge.

Vissa koaxreläer har allt för dålig TX-RX isolation och i så fall kan det behövas ytterligare skydd på Pre-ampens ingång. Ibland lägger man in ett extra koaxrelä på RX-porten som i läge sändning säkerställer att RX är jordad. På VHF och UHF kan man leva med några extra tiondels dB som denna säkerhet kostar i dämpning.

/Bengt
 
VKC
vilken freq är det vi pratar om? kan du inte dra ut rx linan från riggen och lägga preampen på bordet bakom stationen. Om det är 2 mtr så finns just ingen vits med att ha preampen uppe i ant.Om du inte har otroligt lång ant kabel
Annars så finns det sequenser beskrivningar även i ARRL handboken.
/LAsse IVE
 
Jag har två kraftiga relä och en bra preamp.
För att få ihop detta söker jag en sequenser beskrivning där jag garanterat inte kan få någon effekt in i preampen av misstag.
Vet att det funnits någon byggsats till dylik men hittar inget på nätet.
Det är ett rör PA jag använder.

På denna sida Relay Sequencer finns en till variant på
sequencer, har inte provat den sjäv ännu, men tanken finns att testa den framöver.

// Janne
 
VKC
vilken freq är det vi pratar om? kan du inte dra ut rx linan från riggen och lägga preampen på bordet bakom stationen. Om det är 2 mtr så finns just ingen vits med att ha preampen uppe i ant.Om du inte har otroligt lång ant kabel
Annars så finns det sequenser beskrivningar även i ARRL handboken.
/LAsse IVE

Hej.

Det är för 2m. Använder 40m Ecoflex15 med låg dämpning.
Transciever Kenwood TS-2000.
Jag tror inte jag kan ha separat lyssnar antenn på den vad jag vet.

/ Peter
 
Hej.

Det är för 2m. Använder 40m Ecoflex15 med låg dämpning.
Transciever Kenwood TS-2000.
Jag tror inte jag kan ha separat lyssnar antenn på den vad jag vet.

/ Peter
Hej Peter.
jag använder oxå TS2K jag har dragit ut separata rx ledningar för alla banden
det går lätt att dra koax genom gallren på baksidan
här finns all info du behöver Kenwood TS 2000 (TS-2000 TS2000 TS-2000X TS-B2000) transceivers mods reviews software and diagrams killen som gör denna mod demonterar kretskortet från plåten, det behövs inte utan lossa alla plåtskruvar som håller plåten och vik upp och ställ den i de avsedda jacken i den gjutna aluminium ramen
Jag drog koax både ut och in så jag kan koppla ihop utan preamp
Det är enkelt att moda så bara att köra igång.
Med denna lösning behöver du ingen sequenser.
73 Lasse SM4IVE
 
Last edited:
Hej Peter.
jag använder oxå TS2K jag har dragit ut separata rx ledningar för alla banden
det går lätt att dra koax genom gallren på baksidan
här finns all info du behöver Kenwood TS 2000 (TS-2000 TS2000 TS-2000X TS-B2000) transceivers mods reviews software and diagrams killen som gör denna mod demonterar kretskortet från plåten, det behövs inte utan lossa alla plåtskruvar som håller plåten och vik upp och ställ den i de avsedda jacken i den gjutna aluminium ramen
Jag drog koax både ut och in så jag kan koppla ihop utan preamp
Det är enkelt att moda så bara att köra igång.
Med denna lösning behöver du ingen sequenser.
73 Lasse SM4IVE

Tack för tips från samtliga.
Nu ska jag nog kunna få till det hela!
 
Back
Top