SM4UKE
Well-Known Member
Dessa "hemliga boxar" är HF-delarna i spektrumanalysatorn, dvs dämpsats, blandare, lokaloscillator, MF-filter och detektor. Alltså en spektrumanalysator utan display som utnyttjar oscilloskopet. Jag har aldrig testat någon själv men jag tippar på att man använder
oscilloskopet X-Y-kopplat. Det kan i teorin funka precis lika bra som en vanlig analysator men jag tycker de flesta verkar ganska
enkla. Kikar man runt där ute på nätet finns en del byggbeskrivningar så det går att göra en egen. Tillsatserna kan väl betraktas som
en kvarleva från en tid då bildvisningen var en dyr del av en analysator.
Hittar man en HP 141T med slutkört bildrör kan man skambjuda och använda X-Y-kopplat oscilloskop som bildskärm (minus minnesfunktionen då).
En annan möjlighet är att använda en SDR-mottagare.
oscilloskopet X-Y-kopplat. Det kan i teorin funka precis lika bra som en vanlig analysator men jag tycker de flesta verkar ganska
enkla. Kikar man runt där ute på nätet finns en del byggbeskrivningar så det går att göra en egen. Tillsatserna kan väl betraktas som
en kvarleva från en tid då bildvisningen var en dyr del av en analysator.
Hittar man en HP 141T med slutkört bildrör kan man skambjuda och använda X-Y-kopplat oscilloskop som bildskärm (minus minnesfunktionen då).
En annan möjlighet är att använda en SDR-mottagare.