Till mitt hembyggda 1 kW PA med GS35B för 144 MHz använder jag en PEP-meter baserat på en riktkopplare, RF-detektorer för FWD och REF och några OP som driver två stycken seriekopplade korsvisande instrument av fabrikat Telefunken.
Det ena instrumentet sitter i operatörsbordet tillsammans med rotorkontroll och transceiver. Det andra instrumentet sitter på PA-steget vid avstämningskontrollerna. Detta för att PA-steget med sina brusande fläktar skall kunna placeras i ett annat rum men kunna stämmas av därifrån om det behövs.
Riktkopplaren är inbyggd i en kort bit 80 mm kopparrör med flänsövergångar till 7/16-kontakter. En bit 50 ohm koaxiell transmissionsledning från Hörby Rundradiostation som modifierats för att passa till mitt projekt. Utkopplingen är - 30 dB dvs +30 dBm vid 1 kW från PA-steget.
RF-detektorerna för FWD och REF är uppbyggda i två 50 ohm konstbelastningar med mätuttag som försetts med BAT54 dioder plus några småkomponenter för att få god anpassning mot 50 ohm vilket underlättar vid all kalibrering och justering med nätverksanalysatorn..
RF-detektorerna, längst till vänster, driver sedan två OP som är kopplade som Peak-detektorer med tre valbara tidskonstanter. I det långsamma omkopplarläget står visarinstrumentet blixtstilla på peak-effekten när man sänder CW eller SSB.
Schemat visar D-sub kontakter för anslutning av de båda visarinstrumenten samt en kortslutningsplugg som kan användas om det ena instrumentets behöver kopplas bort t ex vid service etc.
Visarinstrumenten räddades från Sölvesborgs 600 kW mellanvågssändare och jag har behållit effektgraderingen på skalan. Den högra nålen visar uteffekten, i detta fallet visas 1 kW från PA steget som 600 kW på den vertikala axeln mitt på skalan.
Den vänstra nålen visar reflekted och SVF avläses i skärningspunkten mellan de två visarna. I exemplet ovan är SVF 1,25:1 och uteffekten som sagt 1 kW.
När effekten sänks så sjunker de båda nålarna men skärningspunkten ligger kvar och följer SVF-linjerna. I exemplet ovan är uteffekten ca 500 W (300 kW på skalan) och SVF fortfarande 1,25:1.
Spårningen längs SVF-linjerna är närmast perfekt i effektområdet 500 W till ca 1,3 kW. Under 500 W ökar den visade SVF en aning så att verklig SVF 1,25 visas som 1,3 och vid mycket låg uteffekt som ca 1,5. Det beror på att RF-detektorn för REF får för lite för signal och dioden då hamnar i sitt olinjära område. Skulle gå att fixa till men saknar helt praktisk betydelse. Jag valde därför att göra RF-detektorerna helt identiska och de visar också exakt samma utspänning när de kontrollmäts på labbänken.